Nyheter om sosiale medier og KI uke 17
Meta lanserte redigeringsappen Edits, nå kan også gratisbrukere av ChatGPT bruke Deep Research, Bluesky lanserte verifiseringsmerker, Instagram vil bruke AI for å sjekke brukernes alder, Grok kan endelig se, Apple og Meta fikk kjempebøter av EU, Adobe lanserte ny versjon av Firefly, Threads begynner å vise annonser, Facebook slår ned på spam, TikTok blir litt mer universelt utformet og noen spør «Hvordan kunne Bluesky gå ned?». Det er nyhetene om sosiale medier og KI i uke 17.
Fortsetter etter videoen.

Bluesky lanserte blå verifiseringsmerker. Det er foreløpig ikke mulig å søke om å bli verifisert, men Bluesky har tildelt utvalgte organisasjoner status som «Trusted verifier». Disse kan verifisere brukere fra sin egen organisasjon. New York Times vil for eksempel kunne verifisere sine journalister. I tillegg vil Bluesky selv verifisere utvalgte kontoer på plattformen.
Instagram vil bruke AI for å sjekke brukernes alder. Plattformen vil bruke kunstig intelligens for å avsløre tenåringer som utgir seg for å være voksne på plattformen. Brukere under 18 år får automatisk sin konto endre til «ungdomskonto» med begrensninger som skal hindre at de utsettes for uønsket oppmerksomhet og innhold.
Blant signalene systemet vil se etter er engasjement fra venner som indikerer at brukeren egentlig er under 18 år. Som eksempel nevnes meldinger med «gratulerer med 16-års dagen». Meta sier systemet kan gjøre feil, og det vil derfor være mulig å endre innstillingene tilbake manuelt.
Grok kan se. Grok Vision er en ny funksjon som lar chatboten «se» mobilens kamera og skjerm. Tilsvarende funksjoner ble lansert for Google Gemini i forrige uke, og er tidligere lansert i ChatGPT.

Meta lanserte Edits. Tirsdag ble redigeringsappen endelig tilgjengelig. Edits gir deg mer avanserte redigeringsmuligheter for reels enn det du finner i Instagram-appen, og vil konkurrere med CapCut. Videoene du redigerer med Edits vil ikke ha noe vannmerke fra Edits, så du kan trygt bruke dem på andre plattformer enn Instagram og Facebook.
Blant funksjonene du finner i Edits er et avansert greenscreen-verktøy, som bruke AI til å fjerne bakgrunnen på videoer. Appen har også mulighet til å animere bilder ved hjelp av AI og legge elementer fra andre videoer eller bilder som overlegg.
Du kan laste ned Edits for iOS og Android i plattformenes App stores.
Apple og Meta fikk bøter av EU. Apple fikk en bot på 500 millioner euro for brudd på Digital Markets Act (DMA) i selskapets App store. Meta fikk en bot på 200 millioner euro for brudd på DMA ved å tvinge brukerne til å betale for å slippe at selskapet bruker persondataene deres til målretting av annonser. Apple har i tillegg fått varsel om dagbøter hvis de ikke gjør endringer på App store innen slutten av juni.
Dette er de første bøtene EU utsteder for brudd på DMA.
Adobe lanserte ny versjon av Firefly. Adobes bildemodell fikk en oppgradering denne uken. Firefly Image Model 4 skal være enda bedre til å gjengi detaljer, og følge instruksjonene i prompten mer detaljert enn forgjengeren. Adobe trekker frem evnen til å gjengi mennesker, dyr og arkitektur med mer detaljrikdom enn tidligere. En variant av modellen, Image Model 4 Ultra, bruker mer datakraft og lenger tid, og vil generere enda mer detaljerte bilder.
Adobe vil også kommer med mobilversjoner av Firefly for både iOS og Android, og Photoshop og Illustrator blir også oppgradert med nye funksjoner.
Threads begynner å vise annonser. Etter å ha testet annonser i utvalgte markeder siden januar, ruller Threads nå ut annonser for fullt. Annonsene vil først vises kun i et begrenset antall land, men skal etter hvert rulles ut til hele verden.
Et innholdsfilter skal forhindre at annonsører får sine annonser plassert ved siden av uønsket innhold. Som annonsør kan du velge mellom Utvidet, Moderat og Begrenset filtrering.
Nå kan også gratisbrukere av ChatGPT bruke Deep Research. OpenAI har lansert en enklere utgave av verktøyet Deep Research, som også er tilgjengelig for gratisbrukere av ChatGPT. Deep Research Lightweight bruker den nye resonnerende modellen o4-mini, og OpenAI sier at den er «nesten like smart» som fullversjonen av Deep Research. Gratisbrukere kan sende inntil 5 forespørsler til Deep Research Lightweight per måned.

Facebook slår ned på spam. Brukere som forsøker å lure Facebooks algoritmer for å få større rekkevidde går tøffere tider i møte. Nå vil plattformen slå ned på slike spekulative poster, og i stedet redusere rekkevidden på innholdet.
Som eksempel på innhold de vil slå ned på, nevner de poster med bildetekster som ikke er relatert til det aktuelle bildet, unaturlig mange hashtags og nettverk av kontoer som deler spam-innhold seg imellom. Disse vil få redusert rekkevidde, og innholdet vil ikke gi kreatørene inntekter.
TikTok blir litt mer universelt utformet. TikTok støtter nå ALT-tekst på bilder. ALT-tekst brukes til å beskrive bilder på internett, og gjør blant annet at blinde og svaksynte får informasjon om hva et bilde inneholder. Nå støtter også TikTok ALT-tekst. Ved å legge inn ALT-tekst i TikTok-videoene dine vil du gjøre innholdet mer tilgjengelig for brukere som har problemer med å få med seg det visuelle innholdet.
Hvordan kunne Bluesky gå ned? Torsdag var Bluesky nede i en times tid. Det er ikke uvanlig for plattformer, men flere har kommentert at det ikke burde skje med en desentralisert plattform som Bluesky. Hele idéen er jo at flere uavhengige servere driver tjenesten.
TechCrunch har undersøkt, og svaret er at, selv om Bluesky i teorien er en desentralisert plattform, så er det fleste brukerne knyttet til de sentrale serverne hos Bluesky selv. Da disse gikk ned, opplevdes det som at hele tjenesten gikk ned for mange.
De få som er knyttet til andre servere skal visstnok ikke ha opplevd nedetid, så den desentraliserte modellen fungerte etter planen.
Forsidebilde: Adobe Firefly