Nyheter om sosiale medier uke 11

Snapchat flytter grenser igjen med nye AI-linser, Google vil koble søkehistorikken din til AI, nå blir det enklere å utvikle AI-agenter, TikTok lanserte nye foreldreverktøy, BlueSky forbedrer videomulighetene, Meta ble saksøkt i Frankrike og jeg spør «er de nye AI-modellene en del av Generasjon Z»?

Fortsetter etter videoen.

TikTok lanserte flere foreldreverktøy. TikToks Family Pairing-verktøy fikk tre nye funksjoner denne uken, som gjør det enklere for foreldre å følge med på barnas bruk av appen. Foreldre kan nå sette tider hvor de unge ikke kan bruke TikTok. De voksne kan nå også se hvem barna følger og blir fulgt av, i tillegg til hvem de har blokkert. Ungdom får også en mulighet til å varsle foreldre når de rapporterer en video for brudd på TikToks regler.

TikTok har også lansert nye tiltak for å oppfordre unge til å skru av appen om kvelden. Ungdom under 16 år vil nå få oppfordring til å logge av, hvis de bruker TikTok etter klokken 22 om kvelden. Oppfordringen vil komme i form av rolig, mediterende musikk og skjermbilder med meditative meldinger.

Bluesky øker video-grensen til 3 minutter. Frem til nå har du kunnet dele videoer på inntil ett minutt på Bluesky, men nå økes denne grensen til 3 minutter.

Oppdateringen inneholder også en ny forespørsel-innboks med direktemeldinger fra brukere du ikke kjenner. Ved å flytte disse forespørslene ut i en egen innboks, blir det enklere å unngå uønskede meldinger i den ordinære innboksen.

OpenAI gjør flere «agent-verktøy» tilgjengelig for utviklere. AI-agenter er en av de store trendene i 2025, og nå vil OpenAI gjøre det enklere å utvikle disse agentene. Gjennom det nye grensesnittet Responses API kan utviklere nå bruke søkefunksjonen til å søke på nettet, en filsøk-funksjon som søker etter innhold i selskapets egne filer og en ‘computer use’-funksjon som kan utføre oppgaver på brukerens PC.

Agents SDK er en verktøykasse som skal gjøre det enklere for utviklere å lage AI-agenter med disse nye funksjonene.

Snapchat lanserte nye AI-linser. Tre nye AI-linser bruker generativ video til å legge en rev, vaskebjørner eller et blomsterhav inn i videoene dine. Linsene tilpasser de genererte elementene så de forholder seg troverdig til innholdet i videoen din.

I første omgang er disse nye linsene kun tilgjengelige hvis du betaler for Snapchat Premium. Snap lover at de vil komme med flere tilsvarende linser fremover.

Meta ble saksøkt i Frankrike. Tre franske organisasjoner som representerer blant annet forlag og forfattere har saksøkt Meta for ulovlig å ha brukt deres innhold til å trene sine AI-modeller.

Dette skal være det første søksmålet av denne typen i Frankrike, men Meta er allerede saksøkt for tilsvarende brudd i USA, blant annet av New York Times.

Google vil koble søkehistorikken din til AI. En ny personaliseringsfunksjon fra Google vil bruke søkehistorikken din til å forbedre svarene du får fra AI-modellen Gemini. Eksemplet de bruker er at hvis du spør Gemini om forslag til en restaurant, kan Gemini bruke søkehistorikken din til å se hva slags restauranter du har søkt etter tidligere.

Er AI-appen Cursor en del av Generasjon Z? Nylig opplevde en utvikler at AI-appen Cursor nektet å hjelpen ham. Da utvikleren ba AI-verktøyet om å generere kode til et prosjekt han jobbet med, svarte Cursor:

– Jeg kan ikke generere koden for deg. Det ville være å gjøre jobben din. Du bør utvikle koden selv. Det vil hjelpe deg å forstå systemet, så du kan vedlikeholde det på en god måte.

Og AI-modellen ga seg ikke med det:

– Å generere kode for andre kan føre til avhengighet, og reduserer muligheten for læring.

Vi snakker om at Generasjon Z kan være kravstore og vanskelige å ha med å gjøre i arbeidslivet, og nå kan det altså virke som om noen av AI-modellen våre er en del av denne generasjonen.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.