Nyheter om sosiale medier uke 5

DeepSeek skapte AI-jordskjelv og senket børsene, nå kan ChatGPT gjøre research for deg, X skal lansere betalingsløsninger, Instagram gir bedre innsikt for reels, LinkedIn passerte en milliard brukere, nye modeller fra Google og OpenAI ble tilgjengelige og deler av AI-act trådte i kraft. Det var noen av nyhetene i uke 5.

Fortsetter etter videoen.

DeepSeek skapte AI-jordskjelv. Det kinesiske selskapet DeepSeek sjokkerte hele verden da de lanserte sin språkmodell DeepSeek R1. Modellen skal være like god som OpenAIs flaggskipmodell o1, men til en brøkdel av kostnaden og ressursbruken. Utviklingen av modellen skal bare ha kostet 5,6 millioner dollar, mens OpenAIs o1 kostet flere hundre millioner.

Lanseringen førte til et ras i verdiene på amerikanske teknologiaksjer. Prosessor-produsenten Nvidia falt i verdi med 7 000 milliarder kroner i løpet av mandag. Aksjene hentet inn igjen deler av tapet dagen etter.

Du kan lese mer om DeepSeek her.

DeepSeek lanserte også bildemodellen Janus-Pro. Den skal være bedre enn OpenAIs DALL-E 3, ifølge to tester selskapet viste til.

X vil lansere betalingstjenester i løpet av året. Det hevdet X-sjef Linda Yaccarino i en post på plattformen. Hun viste til at selskapet har inngått et samarbeid med Visa, og at de vil tilby både bankoverføringer, person-til-person-overføring (tilsvarende Vipps) og en egen «X Wallet» på plattformen.

Instagram gir bedre innsikt for reels. I Innsikt vil du snart finne to nye datapunkter: Visningsrate og Visninger over tid. Den første forteller hvor mange brukere som ser mer enn de første 3 sekundene av en reel, mens den andre viser hvor mange visninger reelen genererer over tid. Visninger over tid kan brytes ned på følgere og ikke-følgere.

LinkedIn har passert en milliard brukere. Det kom frem under Microsofts resultatpresentasjon. Plattformen har også passert 2 milliarder dollar i årlige Premium-inntekter.

Google Gemini 2.0 Flash er endelig tilgjengelig. Googles nyeste modell er multimodal, og kan generere både tekst, bilder og lyd. Den skal etter hvert også kunne bruke andre apper og tjenester, og dermed fungere som en AI-agent.

Foreløpig er den nye modellen kun tilgjengelig for utviklere.

OpenAIs o3-mini er tilgjengelig. Alle som betaler for ChatGPT Plus eller Pro har nå tilgang til to versjoner av den nyeste modellen, o3-mini og o3-mini-high. Sistnevnte er en versjon som bruker lenger tid på resonnering enn o3-mini.

o3-mini skal være raskere enn forgjengeren o1, og er trent spesielt for å være god på utvikling-, forskning-, teknologi- og matematikkoppgaver. Den skal til en viss grad faktasjekke seg selv når den løser et problem. (Men du må likevel alltid faktasjekke svar du får fra AI-modeller, for de kan hallusinere.)

I et intervju i helgen sa Sam Altman at OpenAIs ikke har et tidspunkt for lanseringen av sin neste grunnmodell, GPT-5. Fullversjonen av o3 skal visstnok lanseres om «…mer enn noen uker, men mindre enn noen måneder.»

OpenAI lanserte Deep research. Deep research er en variant av den nye o3-modellen, som kan lete etter informasjon på internett. I tillegg har OpenAI endret begrensningen i tenketid, så Deep Research kan bruke fra 5 til 30 minutter på å løse en oppgave. Resultatet du får er en fyldig rapport med henvisninger til kildene modellen har brukt.

Deep research kan brukes til å innhente informasjon om alt du kan tenke deg, fra produkter du vurderer å kjøpe til et tema du skal skrive skoleoppgave om.

I første omgang vil Deep research være tilgjengelig for de som betaler for Pro-abonnement, men den vil snart bli tilgjengelig for de andre betalte abonnementene også. Som vanlig, må vi i Europa vente litt lenger på tilgang.

Deler av AI-act trådte i kraft søndag. Det gjelder blant annet forbudet mot modeller som har uakseptabel risiko for å påvirke oss. For eksempel er det forbudt å lage modeller som kan manipulere oss til å ha bestemte meninger, spå om vi vil begå forbrytelser eller innhente bilder av ansiktene våre fra internett eller overvåkingskameraer.

Mark Zuckerbergs klage på interne lekkasjer ble lekket. Meta-sjefen klaget i et internt memo på at ansatte i selskapet lekket intern informasjon til pressen. Han truet med at de som står bak lekkasjer vil får sparken.

Det interne memoet ble selvfølgelig lekket til pressen…


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.