Instagram-algoritmene i 2025
Meta gjør ofte endringer på algoritmene som bestemmer hvem som ser innholdet ditt. De fleste endringene merker du ingenting til. Det siste halve året har de imidlertid gjort noen betydelige endringer. Her er en oppsummering av hva Instagram-algoritmene legger vekt på i 2025.
Oppdatering 26.02.25: La til noen detaljer om vurdering av seertid på video.
Instagram bruker en rekke ulike algoritmer når den velger ut hvilket innhold som vises til en bruker. Hver av de ulike tjenestene på plattformen, nyhetsstrømmen, Stories og Explore har sine egne algoritmer som legger vekt på ulike ting når de velger ut innholdet en bruker får se.
Alle algoritmene har et felles mål: Å vise brukeren mest mulig av det innholdet hen ønsker å se, så hen bruker mest mulig tid på plattformen. Jo mer tid vi bruker på Instagram, desto mer penger tjener Meta.
Her kan du lese mer om Instagram-algoritmene.
Den mest populære tjenesten på Instagram er direktemeldinger. Vi sender flere direktemeldinger enn vi deler poster på noen av de andre Instagram-flatene. Direktemeldinger bruker imidlertid ikke algoritmer, siden det kun er person-til-person-kommunikasjon.
Poster i nyhetsstrømmen, både reels og andre poster, når flere mennesker enn stories. Det er fordi stories kun vises til følgerne dine, mens poster i feeden også kan vises til andre.
Anbefalinger

Poster som vises til de som ikke følger deg, kalles anbefalinger (recommendations). Anbefalinger utgjør en stadig større andel av postene i brukernes nyhetsstrøm. Det betyr på den ene siden at du kan nå ut til mange flere mennesker enn de som følger deg, men på den andre siden betyr det også at kampen om å få plass i nyhetsstrømmen hos følgerne dine blir tøffere.
For at dine poster skal kunne vises som anbefalinger til brukere som ikke følger deg, må de blant annet tilfredsstille fem krav:
- Ingen vannmerker fra andre plattformer. Pass på at du ikke poster videofiler fra andre plattformer på Instagram, men laster opp den originale videofilen.
- Legg til musikk/lyd. Bilder og videoer uten lyd blir ikke anbefalt. Aller helst vil Instagram at du skal legge på musikk fra appens musikkbibliotek.
- Maksimalt 3 minutter lang. Selv om videoer på Instagram nå kan være lenger enn 3 minutter lange, er det kun videoer under denne grensen som blir anbefalt til andre.
- Originalt innhold. Videoer som gjenbruker andres innhold uten at det modifiseres blir ikke anbefalt. Du kan imidlertid bruke andres innhold hvis du endrer det eller tilføyer noe, så det blir ditt eget.
- Kontostatus er OK. Sjekk under Innstillinger -> Kontostatus at kontoen din ikke har noen anmerkninger.
Signaler som påvirker algoritmene
Et generelt råd er å poste regelmessig. Det er ingen fast regel for hvor ofte du bør poste, men flere poster vil normalt bidra til at du når flere mennesker. Instagram er imidlertid tydelige på at de prioriterer kvalitet framfor kvantitet, så ikke post oftere enn det du har godt innhold til.
Vær også forsiktig med å øke antallet poster brått. Hvis du i utgangspunktet deler en post i uken, og så plutselig begynner å dele fem ganger om dagen, kan det virke negativt fordi følgerne dine blir overlesset av innhold fra deg. Øk heller antallet poster gradvis.
Instagram skiller mellom «connected reach» og «unconnected reach»:
- Connected reach er de som ser postene dine fordi de følger deg.
- Unconnected reach er de som ser postene dine uten å følge deg, fordi de blir anbefalt av Instagram.
Algoritmene vurderer hundrevis av signaler når de avgjør om en bruker får se posten din eller ikke. Det er imidlertid noen signaler som er viktigere enn andre.
For videoer generelt er gjennomsnittlig seertid viktig. Instagram ser på både hvor stor andel av videoen som er sett, og antall sekunder. Hvis de første som ser videoen din ser mye av den, vil den vises til flere. Dette signalet er sterkere jo lenger videoen er.

For connected reach, altså de som følger deg, er antall likes per visning et av de viktigste kriteriene. Det vil si hvor stor andel av de som allerede ha sett posten din, har også likt den. Antall lagringer per visning er også viktig, men likes er viktigere.
For unconnected reach, altså de som ikke følger deg, er antallet videresendinger per visning viktigst. Det vil si hvor mange av de som får din post foreslått, sender den videre til en av sine venner.
Hashtags påvirker ikke rekkevidden, så det har ingen hensikt å bruke hashtags for å nå flere.
Test-reels (Trial reels) er en funksjon som lar deg teste ut en reels-video før du publiserer den til venner. Du finner valget «Test» på skermen før du publiserer en reel. Skrur du på den, vil Instagram først publisere den som «unconnected», det vil si til brukere som ikke følger deg. Den vil heller ikke dukke opp i galleriet ditt. Etter en stund kan du se resultatene av testen, og velge om du vil publisere videoen til følgerne dine eller ikke.
Redusert rekkevidde
«Shadow banning» er et begrep som ofte brukes av folk som mener postene deres ikke har så stor rekkevidde som de burde ha. Begrepet indikerer at Instagram reduserer rekkevidden i det skjulte.
Det stemmer ikke at Instagram reduserer rekkevidden på poster i det skjulte, men det er noen tilfeller hvor poster får redusert rekkevidde. Hva som kan føre til redusert rekkevidde er imidlertid Instagram helt åpne om.

Først og fremst så må innholdet du poster følge innholdsstandardene på Instagram. Hvis ikke kan posten din bli slettet eller få begrenset rekkevidde.
For at postene dine skal kunne anbefales til brukere som ikke følger deg, må de i tillegg følge retningslinjene for anbefaling (Recommendation guidelines). Kontoen din må også ha en kontostatus som er OK.
Instagram har også et fokus på originalt innhold. Hvis du reposter innhold som en annen konto allerede har delt, vil Instagram vise den originale posten i stedet for din. Dette gjelder ikke hvis du har gjort endringer, som gjør at posten fremstår som original. Et eksempel på dette er om du syr sammen en annen video med dine egne kommentarer.
Videredeling av andres poster omfattes heller ikke av dette, kun hvis du bruker andres innhold i dine egne poster.
Hvis du ikke er fornøyd med postene algoritmene foreslår for deg, kan du nullstille algoritmene dine. Da vil instagram starte på nytt med friske algoritmer, og bygge dem opp igjen basert på aktiviteten din etter nullstillingen. For å nullstille algoritmene går du inn på Innstillinger -> Innholdspreferanser. Der finner du valget «Tilbakestill foreslått innhold».
Hvis du vil lese mer om Instagram-algoritmene, kan du gjøre det her.