Tre trender i 2025

I årets første uke var det ikke en eneste nyhet om sosiale medier og kunstig intelligens. I stedet har jeg trukket frem tre trender jeg mener vil prege 2025.

Fortsetter etter videoen.

Kortform video er det som gjelder i sosiale medier

Nå støtter alle de store plattformene vertikal, kortform video, og de AI-styrte algoritmene bestemmer mer og mer av innholdet i brukernes feed. Selv gode, gamle LinkedIn har introdusert en ny videospiller som viser kortform video plukket ut av en AI-styrt algoritme.

Samtidig har de tradisjonelle linkpostene fått mindre betydning, spesielt på LinkedIn. Meta har sagt at de vil bytte ut alle sine gamle algoritmer med nye, AI-drevne algoritmer.

De nye algoritmene gir deg mulighet til å nå enda flere mennesker, spesielt mennesker som ikke følger deg fra før av. En video som tar av, kan nå millioner av mennesker. Samtidig innebærer de nye algoritmene at det blir større konkurranse om plassen i feeden til brukerne dine.

For deg som ønsker å nå ut til potensielle kunder, innbyggere eller andre målgrupper med et budskap betyr det at kortform video er et format du bør beherske, og som du bør bruke jevnlig. Selv om du primært vil drive trafikk til en nettside gjennom linkposter, bør kortform video være en betydelig del av innholdsmiksen din. Hvis ikke går du glipp av de store mulighetene de nye algoritmene gir.

Kunstig intelligens vil møte veggen

De siste tre årene har vi sett en eksplosiv utvikling innen generativ kunstig intelligens. Med ChatGPT og DALL-E ble AI-generert tekst og bilder allemannseie. Siden den gangen har techgigantene oversvømmet markedet med stadig bedre modeller. Fra å imponere oss med å kunne svare på enkle spørsmål med setninger som så ut som de var skrevet av mennesker, kan AI-modellene i dag besvare eksamensoppgaver bedre enn mennesker og produsere virkelighetstro video.

Den siste tiden har det imidlertid dukket opp utfordringer. OpenAIs nye flaggskipmodell GPT-5 skulle egentlig lanseres i fjor sommer, men er utsatt på ubestemt tid. Orion, som den kalles internt i OpenAI, er riktignok litt bedre enn dagens flaggskipmodell, GPT-4o, men ikke så mye bedre at det forsvarer de enorme kostnadene.

En stor utfordring er at det ikke finnes nok treningsdata. Dagens modeller er allerede trent på nesten alt innhold vi mennesker har produsert. De nye modellene krever enda mer treningsdata, og det finnes ikke. OpenAI har forsøkt å løse det med å produsere syntetiske treningsdata med sine eksisterende modeller, men det har ikke gitt gode nok resultater. (Innavl har aldri vært en god idé…)

En annen utfordring er at det ikke er utviklet ny teknologi innen kunstig intelligens siden Transformer-arkitekturen ble presentert i 2017. All innovasjon innen AI de siste 8 årene har kommet ved å bruke eksisterende teknologi på nye måter.

Konsekvensen er at vi sannsynligvis ikke vil få de store kvantesprangene innen kunstig intelligens i 2025, men i stedet må nøye oss med mindre forbedringer av den teknologien vi allerede har blitt godt kjent med.

AI-agenter vil prege hverdagen vår

En AI-agent (KI-agent) er en selvstendig kunstig intelligens som kan respondere på omgivelsene, samle informasjon og utføre oppgaver for deg. I stedet for at den kunstige intelligensen er begrenset til nettleseren din eller en app, og responderer på dine instruksjoner, vil en AI-agent operere selvstendig og bruke de ressursene dentrenger for å nå målet du har gitt den.

Et eksempel på en AI-agent er LinkedIns Hiring Assistant. Du forteller Hiring Assistant hva slags stilling du ønsker å ansette noen i, så vil AI-agenten selv utarbeide forslag til kvalifikasjonskrav, lage en stillingsannonse, finne forslag til kandidater, evaluere søknader og eventuelt også booke intervjuer med de beste kandidatene for deg. AI-agenten gjør hele jobben. Du trenger bare å vurdere forslagene den kommer med.

Nå har det kommet verktøy som gjør det enkelt for bedrifter å lage sine egne AI-agenter. I tillegg er mange leverandører av programvare i gang med å lage sine egne agenter, som du kan ta i bruk. Dermed kan en rekke rutine- og tidkrevende oppgaver automatiseres med små AI-agenter, uten at det krever store investeringer i nye IT-systemer.

AI-agentene vil ikke ta jobben din. En konkurrent som bruker AI-agenter vil ta den.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.