Nyheter om sosiale medier uke 46

Nå blir det billigere å slippe annonser på Facebook og Instagram, Bluesky vokser med rakettfart, Google blokkerer nyheter i flere land, Meta har fått en ny kjempebot av EU, Threads tester en ny funksjon, TikTok tester nye AI-funksjoner, Google sier nei til politiske annonser i Europa og Bluesky bruker ikke dataene dine til å trene AI. Det er noen av nyhetene om sosiale medier i uke 46.

Fortsetter etter videoen.

Google blokkerer nyheter i flere europeiske land. Endringen er en begrenset test av hvordan en blokkering av nyhetssaker fra søkeresultatene vil påvirke trafikken til europeiske nyhetsmedier. Testen vil omfatte ca. 1 prosent av brukerne i Belgia, Kroatia, Danmark, Hellas, Italia, Nederland, Polen og Spania.

Gjennom testene vil Google synliggjøre hvilke konsekvenser det kan få for trafikken til nyhetsmediene hvis EU innfører regler som pålegger søkegiganten å betale for å vise nyhetssaker i søkeresultatene sine.

Meta har fått en bot på 9,3 milliarder kroner av EU. Boten er et resultat av anklager om at Meta har brutt europeiske konkurranselover ved å integrere Marketplace med Facebook. EU mener tilgangen til Facebook-data gir Marketplace en ulovlig fordel, sammenlignet med andre markedsplasser på nettet.

Meta er uenige i anklagene, og vil anke boten.

Meta endrer de betalte abonnementene for Facebook og Instagram. Selskapet har fått mye kritikk for å kreve betalt av brukere som vil slippe målrettet reklame på plattformene. Nå gjør de endringer for å forsøke å adressere noe av kritikken. Først og fremst reduserer de prisen på det reklamefrie abonnementet med 40 prosent.

I tillegg lanserer de en mulighet for å se annonser som ikke er like målrettet som dagens annonser. I praksis betyr det at du får se like mange annonser, men at annonsene kan være mindre relevante for deg. Dette alternativet vil ikke koste penger.

Facebook vil bruke «visninger» som primær måleenhet. Uansett om du deler en lenke, et bilde, en video eller andre posttyper, vil visninger heretter være den primære enheten som rapporteres. Den samme endringen bel gjort på Instagram tidligere i sommer. De andre måleenhetene vil fortsatt være tilgjengelige.

En standardisering på visninger vil gi økte tall på en del poster. En person som ser den samme posten flere ganger teller som flere visninger, mens det teller bare som én i rekkevidden (som tidligere var standard måleenhet).

Threads tester tilpassede feeder. Funksjonen lar deg enkelt lage feeder som fokuserer på et tema, noen utvalgte profiler og så videre. Når du gjør et søk på Threads, vil du få et valg i menyen som heter «Lag ny feed». Tilsvarende kan du legge enkeltprofiler til en tilpasset feed.

I første omgang vil tilpassede feeder bli tilgjengelig for et begrenset antall testbrukere, men Meta sier at de håper å gjøre den tilgjengelig for flere snart.

TikTok lanserte nye AI-funksjoner for annonsører. Nå kan du lage annonser på TikTok med AI-genererte avatarer som snakker flere språk. Verktøyet TikTok Symphony lar deg også bruke lisensierte bilder og videoer fra Getty Images i annonsene. Du kan velge mellom ferdige avatarer fra TikTok, eller lage dine egne.

Google vil ikke tillate politiske annonser i Europa. I forkant av at nye EU-regler trer i kraft neste år, vil Google stoppe alle politiske annonser på sine plattformer. Selskapet sier at det såkalte Transparency and Targeting of Political Advertising-forslaget er så uklart at de heller velger å droppe politiske annonser. Forbudet vil tre i kraft i løpet av neste år, og vil også gjelde annonser på YouTube.

Elon Musk saksøkte OpenAI, Microsoft og LinkedIn-gründer Reid Hoffman. Musk hevder at OpenAI har brutt avtalen som ble inngått da selskapet ble stiftet, om at det ikke skulle være et kommersielt selskap. Musk hevdet det samme i et annet søksmål tidligere i år, men trakk tilbake anklagene da det ble kjent at han selv hadde skrevet eposter hvor han mente at det var umulig å drive OpenAI som en ideell stiftelse.

I det nye søksmålet hevder Musk i tillegg at OpenAI forsøker å hindre konkurranse fra andre, som hans eget AI-selskap xAI, og at samarbeidsavtalen de har med Microsoft bidrar til dette. Reid Hoffman og Dee Templeton, en Microsoft-direktør, er saksøkt fordi de har hatt roller i styrene som har godkjent samarbeidet.

Google lar deg generere bilder i Docs. Hvis du betaler for Google Workspace, kan du nå generere AI-bilder til dokumentene dine direkte i Docs. Velg Sett inn > Bilde > Hjelp meg å lage et bilde på menyen, så kommer det opp et panel som lar deg beskrive bildet, velge stil, format og så videre. Funksjonen bruker Googles nye Imagen 3 bildemodell.

Bluesky bruker ikke dataene dine til å trene AI. I sommer har det vært mye debatt om at de store plattformene bruker dataene våre til å trene AI-modellene sine. I en post på plattformen forsikret Bluesky sine brukere om at de ikke vil trene sine AI-modeller på brukerdata.

Det er derimot ingen garanti for at de andre techgigantene kan bruke dine Bluesky-data til å trene sine modeller. Offentlige poster på Bluesky er åpent tilgjengelige på internett, og dermed også tilgjengelige for Google, OpenAI, Anthropic, Meta og andre som vil bruke dataene til å trene sine modeller.

Bluesky nærmer seg 20 millioner brukere. Det viser en statistikkside som følger plattformen. Den eksplosive økningen i antall brukere den siste tiden har skapt utfordringer for de som modererer innholdet på Bluesky. De opplyser at det har oppstått en moderasjonskø, men at de prioriterer å fjerne de alvorligste overtrampene først.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.