Nyheter om sosiale medier uke 40

Instagram vil begynne å gi deg personlige råd og tips, YouTube øker lengden på shorts, Meta viste ny videomodell som flytter grenser, ChatGPT blir bedre på store prosjekter, Pinterest lanserte AI-verktøy og Threads lar deg redigere poster enda lenger. Det er bare et lite utvalg av alle nyheten fra sosiale medier i uke 40.

Fortsetter etter videoen.

OpenAI hentet 70 milliarder kroner i ny kapital. Emisjonen priser selskapet til 1 662 milliarder kroner. Det er den største kapitalutvidelsen i historien, og pengene skal brukes til å lage enda større og bedre AI-modeller.

OpenAI er i dag organisert som en ideell organisasjon med et kommersielt datterselskap. Ifølge nettavisen Axios er en betingelse for kapitalutvidelsen at OpenAI blir et kommersielt selskap fullt og helt.

Threads øker tiden du har på å redigere en post til 15 minutter. Tidligere kunne du redigere en post i 5 minutter etter å ha publisert den, men nå utvides det altså til 15 minutter.

For de som deler Threads-poster til andre plattformer i fediverset (Mastodon osv.), vil det si at det nå tar 15 minutter før posten synkroniseres med disse plattformene.

Samtidig lanserte Threads også noen nye funksjoner, som at du kan se hvem som følger deg fra andre servere i fediverset. APIet fikk også en oppgradering.

Instagram gir personlige tips og råd. I det profesjonelle dashboardet på Instagram vil du snart får et valg som heter ‘Best practices’. Der vil du finne tips og råd tilpasset ditt eget innhold på plattformen. Basert på innholdet ditt og responsen fra publikum, vil Instagram fortelle deg hva du bør gjøre for å bli enda bedre. Du vil også finne reels med tips fra andre innholdskapere her.

Best practices vil rulles ut gradvis til flere brukere.

Pinterest lanserte nye AI-verktøy for annonsører. Det var en av nyhetene på årets Pinterest Presents-arrangement. Blant de nye verktøyene er muligheten til å legge på AI-generert bakgrunn på produktbilder. Plattformen hevder bilder med mer kreativ bakgrunn gir flere klikk på annonsene.

YouTube øker lengden på Shorts til 3 minutter. Fra 15. oktober kan du laste opp YouTube Shorts på inntil 3 minutter, skriver selskapet i en bloggpost. Hittil har Shorts hatt en begrensning på 60 sekunder. Etter endringen vil alle videoer som er kvadratiske eller vertikale, og inntil 3 minutter lange, automatisk bli publisert som Shorts.

YouTube lanserte også flere nye funksjoner for de som lager Shorts. Du skal snart kunne bruke andre Shorts som en mal for dine egne, og gjenbruke lyd og effekter med dine egne klipp.

YouTube slettet kanaler ved en feil. Flere YouTube-brukere har opplevd at kanalen deres feilaktig har blitt slettet for angivelig spam-virksomhet i det siste. Nå forteller YouTube at det skyldes en feil, og at de jobber med å tilbakestille kanalene de gjelder.

YouTube oppdaterer om saken her.

Google lanserte en rekke søkenyheter. Nå kan du bruke video og stemmen din i Google Lens. Åpne Lens, rett kameraet mot det du lurer på, hold kameraknappen inne og si hva du lurer på, så vil Googles AI analysere videoen og spørsmålet ditt, og gi deg svaret.

Dette er bare to av nyhetene fra Google søk denne uken.

En EU-dom begrenser Metas mulighet til å bruke gamle data til målrettet reklame. Dommen kommer etter en klage fra Metas nemesis, Max Schrems, og slår fast at Meta ikke kan bruke alle data de har samlet om oss til å målrette annonser.

Et prinsipp i GDPR er dataminimering, det vil si at en virksomhet ikke skal bruke mer persondata enn det som er absolutt nødvendig for å levere en tjeneste. Meta har derfor ikke lov til å bruke alle data de har lagret om oss opp gjennom årene, når de viser personaliserte annonser.

En talsperson for Meta sier at de avventer den endelige og fullstendige dommen før de vil kommentere, men legger til at Meta tar personvern på alvor og har invester milliarder i å gi brukerne gode verktøy for å kontrollere sine persondata.

Meta lanserte nye AI-verktøy for å generere video og lyd. Meta Movie Gen er et verktøy som skaper video av veldig høy kvalitet, slik vi tidligere har sett fra OpenAIs Sora. Men Meta har tatt enda et steg videre. I en bloggpost beskriver de at Movie Gen har fire funksjoner: Generere video, generere personalisert video, redigere video og generere lyd.

Movie Gen kan generere inntil 16 sekunder lange videoklipp med 16 bilder per sekund, og bruker den samme transformer-arkitekturen som Sora. Laster du opp et bilde av deg selv til Movie Gen, kan den generere videoklipp med deg som hovedperson.

Har du allerede et videoklipp, kan du beskrive med ord hvordan du vil at Movie Gen skal endre det. Eksempelet Meta viser i bloggposten er en video av pingviner, som Movie Gen kler opp i viktorianske kjoler. Du kan også be Movie Gen om å generere lyd til et eksisterende videoklipp.

Movie Gen er foreløpig ikke tilgjengelig som produkt ennå, fordi modellen foreløpig er for ressurskrevende til å kunne lanseres for åpen bruk.

OpenAI lanserte Canvas, et nytt ChatGPT-verktøy. Canvas skal gjøre det lettere å jobbe med mer omfattende skrive- og kode-prosjekter i ChatGPT. Med Canvas kommer resultatene opp i et eget arbeidsområde, og du har ulike verktøy som lar deg forbedre delet av teksten eller koden. Du kan for eksempel markere deler av en tekst, og be ChatGPT forbedre den.

Canvas er allerede tilgjengelig for ChatGPT Plus-brukere.

Meta tester ut en rekke nye funksjoner for Facebook og Messenger. I en bloggpost fortalte selskapet at Facebook nå skal få en egen fane for lokalt innhold og en Explore-fane, slik flere andre plattformer har. De to nye fanene vil hente innhold også fra profiler, sider og grupper du ikke følger, i tillegg til innhold fra Reels, Marketplace og Arrangementer.

En egen Reels-fane skal vise Reels og andre videoer i fullskjerm, og vil bli en direkte konkurrent til TikTok.

Bloggposten fortalte også om en rekke nye AI-funksjoner og en utvidelse av Messenger Communities.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.