Nyheter om sosiale medier uke 32

Det irske datatilsynet saksøker X, nå får alle tilgang til den beste bildemodellen til OpenAI, Google har ulovlig monopol på søk, Elon Musk har saksøkt annonsørene sine, Instagram standariserer målekriteriene på plattformen, YouTube tester å la kunstig intelligens utvikle videoidéer og Googles «matmor» er død. Det er bare noen av nyhetene fra sosialemedier i uke 32.

Fortsetter etter videoen.

Google har monopol på søk. Det har en dommer besluttet i en rettssak mellom amerikanske myndigheter og søkegiganten.

– Etter å ha vurdert og veid vitneforklaringer og bevis, kommer retten til følgende konklusjon: Google er en monopolist, og de har handlet som en for å opprettholde sitt monopol, skrev dommeren i sin beslutning.

Hvis dommen blir stående, kan det få store konsekvenser for hvordan Google driver sin virksomhet. Søkeannonser er eierselskapet Alphabets største inntektskilde. Det er foreløpig ikke bestem hvilke konkrete konsekvenser dommen får for Google.

Det forventes at Google vil anke dommen. Neste måned venter en ny, tilsvarende rettssak. I den anklager myndighetene Google for å ha monopol på annonseteknologi.

Les mer om saken her.

Nå får også gratisbrukere av ChatGPT tilgang til bildemodelen DALL-E 3. I en post på X offentliggjorde OpenAI at gratisbrukere av ChatGPT nå kan generere to bilder per dag med DALL-E 3. OpenAIs beste bildemodell har frem til nå vær forbeholdt brukere som betaler for ChatGPT Plus.

Elon Musk saksøker annonsørene sine. Global Alliance for Responsible Media er en gruppe store annonsører, og det er disse Musk nå har saksøkt. Han hevder at de har koordinert en ulovlig boikott av annonser på X, og at det har kostet selskapet milliarder av dollar. «Nå er det krig», skrev Musk i en post på X.

Annonsørgruppen, som representerer noen av de største annonsørene i verden, rådet sine medlemmer til å holde seg unna X etter at Musk kjøpte selskapet og erklærte at han ikke ville moderere innhold, og slapp en rekke utestengte brukere tilbake på plattformen. Ifølge søksmålet sluttet 18 medlemmer av gruppen helt å annonsere, mens flere titalls andre redusere annonseringen sin med 70 prosent eller mer.

Les mer om saken her.

Elon Musk har saksøkt OpenAI igjen. Musk anklager OpenAI for å ha lurt han da selskapet ble grunnlagt. OpenAI ble startet som et non-profit-selskap, men endret senere struktur til også å ha en kommersiell enhet. Musk saksøkte OpenAI med den samme beskyldningen for et halvt år siden også, men valgte å trekke søksmålet da OpenAI offentliggjorde eposter som viste at Musk også mente det ville være umulig å fortsette som non-profit.

Det irske datatilsynet har saksøkt X. Søksmålet kommer som en reaksjon på at plattformen har brukt brukerdata til å trene AI-modellen Grok uten brukernes tillatelse. Dette mener irske myndigheter bryter GDPR. Selv om X i forrige uke ga brukerne mulighet til å reservere seg mot at deres data brukes til å trene AI, mener datatilsynet i Irland at skaden allerede har skjedd, ved at dataene til millioner av europeiske borgere tidligere er brukt til å trene Grok.

Som svar på søksmålet har X gått med på å stoppe bruken av europeiske brukerdata til trening av AI-modellene.

Instagram standardiserer på ‘visninger’ som standard målekriterium. I en post på plattformen forklarte Instagram-sjef Adam Mosseri at visninger nå blir det viktigste målekriterier på tvers av alle formater på Instagram. Frem til nå har Reels brukt visninger, mens andre formater har brukt rekkevidde.

Rekkevidde er hvor mange unike mennesker som har sett posten, mens visninger er hvor mange ganger innholdet er vist/spilt av. Hver person telles bare én gang i rekkevidde, men kan ha flere visninger av den samme posten.

Rekkevidde vil fortsatt også være tilgjengelig, og Mosseri trakk også frem antall ganger en post blir videresendt som et viktig signal i algoritmene.

YouTube tester å bruke Google Gemini som inspirasjon. En funksjon som lar deg brainstorme video-idéer med AI-modellen Gemini blir nå testet på en del YouTube innholdsskapere. Funksjonen vil ligge under Analytics i YouTube Studio, og lar deg diskutere og utvikle video-idéer med AI-modellen. Et begrenset utvalg innholdsskapere får tilgang til å teste funksjonen i første omgang.

Susan Wojcicki er død. Den tidligere YouTube-sjefen ble bare 56 år gammel, og dødeetter å ha kjempet mot lungekreft i to år. Wojcicki var en av de første ansatte i Google, og leide ut garasjen sin til Sergey Brin og Larry Page da de startet selskapet. Hun var sjef i YouTube i ni år, før hun trakk seg tidlig i 2023, og bygget opp videoplattformen til å bli en milliardbedrift.

Henrik «Muffin Man» Christiansen gikk viralt i OL. Spør du hvem som er den mest kjente utøveren i årets OL, vil nok mange peke på den norske svømmeren Henrik Christiansen. I en rekke humoristiske poster på TikTok hyller han sjokolademuffinsen som serveres i utøverlandsbyen.

I skrivende stund har Christiansen 435 000 følgere på TikTok, og flere av videoene har over 10 millioner visninger.

Men det er ikke bare mange visninger på TikTok som har gjort Henrik Christiansen til kjendis i OL-landsbyen. En rekke andre utøvere har kastet seg på trenden, og hyller både sjokolademuffinsen og den norske svømmeren. Blant de mest kreative er det belgiske landslaget, som høytidelig ofret en sjokolademuffins utenfor det norske utøverhotellet.

Historien om Muffin Man har også gått verden rundt i media. New York Times, NBC og indiske Hindustan Times er blant de mange internasjonale mediene som hyller Christiansen.

Forsidefoto: Anthony Quintano


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.