Nyheter om sosiale medier uke 30

EU er på krigsstien, både mot Meta og mot X, OpenAI går i strupen på Google, Adobe lanserte nye AI-verktøy, Google snur om cookies og leverer nytt milliardresultat, endelig kommer den nye mobilassistenten fra OpenAI, Meta lanserte sin hittil beste AI-modell og X lar deg endelig bestemme om de kan bruke innholdet ditt til å trene AI-modellene sine. Det er nyhetene fra sosiale medier i uke 30.

Fortsetter etter videoen.

OpenAI lanserte SearchGPT, en AI-drevet søkemotor. Med SearchGPT kaster OpenAI seg inn i konkurransen med Google, Microsoft og Perplexity, og å gi publikum AI-genererte søkeresultater. SearchGPT er foreløpig bare en prototype, men OpenAI sier at de har planer om å bygge søkefunksjonaliteten inn i ChatGPT.

I stedet for de ti lenkene vi er vant til fra Google, gir de nye AI-søkemotorene en ferdig skrevet tekst med innhold hentet fra søkeresultatene. Lenker i teksten gir deg mulighet til å klikke deg inn til kildene.

OpenAIs demo viste seg å inneholde feil og hallusinering, slik både Google og Microsoft har opplevd tidligere. En av demoene OpenAI viste frem ba SearchGPT om en liste over musikkfestivaler i et område i august. Den første festivalen SearchGPT foreslo ble imidlertid arrangert i juni og juli.

EU har varslet Meta om at de mener betalingsløsningen bryter forbrukernes rettigheter. EU-kommisjonen har sendt et brev til Meta hvor de varsler at de mener Meta villeder brukerne når de omtaler Facebook og Instagram som «gratis», samtidig som de som ønsker å slippe målrettede annonser må betale for et abonnement. EU mener også at prosedyrene for å slippe sporing av personlig informasjon er uklare, og at personvernbetingelsene er kompliserte.

Nå har Meta frist til 1. september med å komme med et svar og foreslå løsninger på EUs klage.

Google snur, og vil ikke lenger blokkere tredjeparts cookies. Google Chromes konkurrenter Safari og Firefox har allerede begynt å blokkere de små kodesnuttene som blant annet brukes til å spore aktivitetene dine på nett. Google hadde opprinnelig en plan om å gjøre det samme i løpet av 2022, og har lenge jobbet med alternative teknologier. Nå sier Google at de vil fortsette å støtte tredjeparts cookies i Chrome.

I stedet vil Google gi brukerne en generell mulighet til å selv velge om de vil ha tredjeparts cookies eller ikke, og valget vil gjelde alle nettsider de besøker. Denne løsningen minner om den Apple introduserte i 2021.

Adobe lanserte fler nye AI-verktøy i Illustrator og Photoshop. Generative Shape Fill bruker kunstig intelligens til å lage mønster som fyller former du definerer i de to appene. Du kan også bruke Adobes AI-modell Firefly til å generere mønstre som du kan lagre i mønsterkatalogen din, og du kan redigere et mønster etter at Firefly har generert det.

Google leverte gode resultater i andre kvartal. En omsetning på 933 milliarder kroner ga et overskudd på over 300 milliarder. Det var spesielt annonseinntektene fra søkemotoren og inntektene fra skytjenesten Google Cloud som økte. Selskapet hadde 179 582 ansatte ved utgangen av kvartalet.

De første brukerne får den nye ChatGPT-assistenten neste uke. Den nye stemmestyrte versjonen av ChatGPT imponerte mange under lanseringen i mai. Nå rulles den ut til de første betalende ChatGPT-abonnentene, ifølge en tweet fra Sam Altman.

Meta lanserte ny AI-modell. Llama 3.1 skal være bedre enn GPT-4o og Claude 3.5 Sonnet i enkelte tester. Den nye modellen har 405 milliarder parametre, og krever dermed store ressurser, men Meta har også oppgradert sine mindre modeller med 70 og 8 milliarder parametre.

Foreløpig er den nye modellen kun tilgjengelig i USA, og Meta har tidligere uttalt at de ikke vil lansere de multimodale modellene i Europa.

EU gransker X for brudd på AI Act. Det irske datatilsynet har, på vegne av EU, bedt Elon Musks selskap om å forklare hvordan de bruker brukernes innhold på plattformen til å trene sine AI-modeller. I motsetning til Meta, som varslet sine brukere om at de ønsket å gjøre tilsvarende, har X trent sin AI-modell Grok på poster fra X uten å spørre brukerne.

Nå kan du reservere deg mot at innholdet ditt på X brukes til å trene AI. AI-modellen Grok er trent på poster fra X (tidligere Twitter), og frem til nå har Elon Musks selskap brukt dataene dine uten å spørre. Nå har de imidlertid lagt inn en mulighet til å reservere seg. Hvis du vil unngå at Elon Musk bruker dine data til å trene AI-modeller, kan du gjøre det her. Muligheten for å reservere seg ble lansert etter at EU har startet undersøkelser om mulige brudd på AI Act.

Foreløpig må du reservere deg via nettleseren, men selskapet sa i en post at de jobber med å legge inn et tilsvarende valg i mobilappene.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.