Nyheter om sosiale medier uke 26

AI-yndlingen Perplexity får kraftig kritikk, EU saksøker Apple for brudd på DSA, Snapchat lanserte nye sikkerhetsfunksjoner, musikkbransjen saksøkte Suno og Udio, det ble slutt på uendelig scrolling på Google, ChatGPT for Mac OS er tilgjengelig og Pinterest-boards blir lettere å dele. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 26.

Fortsetter etter videoen.

EU har åpnet sak mot Apple for brudd på DMA. Selskapet er den første tech-giganten som anklages for brudd på Digital Markets Act, EUs regulering av digitale markedsplasser. EUs konkurransemyndigheter mener at Apple bryter DMA ved å hindre app-utviklere fra å markedsføre alternative betalingskanaler for apper i Apples App-store.

Amazon, Google og Meta er også under etterforskning for brudd på DMA.

Snapchat lanserte nye sikkerhetsfunksjoner. De nye funksjonene skal beskytte unge brukere mot fremmede med onde hensikter. Hvis en bruker får melding fra en konto som ikke har noen felles venner med brukeren, vil det komme opp en advarsel og forslag om å blokkere den som sender forespørselen. Snapchat vil også blokkere disse fremmede fra å sende venneforespørsel hvis de opererer fra et område som hvor svindlere ofte opererer.

Snapchat vil også minne unge brukere oftere på hvem de deler lokasjonsdata med, og gjøre det enklere å begrense hvem som har tilgang til slik informasjon. Det skal også bli enklere å blokkere uønskede personer, og blokkering vil også gjelde for nye kontoer opprettet på en enhet som allerede er blokkert.

Musikkbransjen saksøker AI-selskapene Suno og Udio. De to selskapene har blitt veldig populære i det siste, for sine AI-verktøy som lager imponerende musikk ved hjelp av kunstig intelligens. Suno har et samarbeid med Microsoft, mens Udio står bak «BBL Drizzy», en AI-generert hit som har gått viralt.

Nå har de største musikkdistributørene saksøkt begge selskapene for brudd på loven om opphavsrett. De hevder at AI-selskapene har trent sine modeller på eksisterende musikk uten tillatelse, og at det bryter opphavsretten. De viser til flere eksempler på sanger generert av AI-modellene som er tilnærmet kopier av kjente hits.

AI-selskapene benekter ikke påstandene, men hevder at modellene generere helt ny musikk, og at de derfor ikke bryter opphavsretten.

Slutt på uendelig scrolling på Google. For et par år siden innførte Google uendelig scrolling på søkeresultater, ført på mobil, så på desktop. Hensikten var å gjøre flere søkeresultater synlig for et større publikum. Frem til da hadde det vært en populær spøk at «det tryggeste stedet å gjemme et lik er på side 2 i Googles søkeresultater, for der er det aldri noen som er».

Nå går Google bort fra en uendelig lang liste med søkeresultater, og tilbake til de velkjente sidene med 10 blå lenker. Til nettavisen Search Engine Land begrunner Google endringen med at søkeresultatene kommer raskere når det bare er 10 på hver side.

Endringen skjer umiddelbart på desktop, og i løpet av de kommende månedene på mobil.

Threads får tettere integrasjon mot andre plattformer, men ikke i Europa. Nå kan flere dele Threads-postene sine på andre plattformer, som Mastodon. Gjennom den åpne protokollen Activity Pub, kan Threads-brukere kommunisere og dele innhold med brukere utenfor Threads. Etter å ha testet funksjonen en stund, blir den nå tilgjengelig i over 100 land. Dessverre er Europa igjen utelatt. Vi må vente på en tilpasning til EU-regelverkene.

ChatGPT for macOS er nå tilgjengelig for alle. Med den nye appen blir ChatGPT lettere tilgjengelig for Mac-brukere. Når appen er installert, vil tastekombinasjonen Option + Mellomrom (space) aktivere ChatGPT, uten at du må innom nettleseren.

Pinterest-boards blir lettere å dele. Pinterest har over 500 millioner aktive brukere, og over 40 prosent av dem er under 30 år. Nå blir det enklere å dele Pinterest-boards på andre sosiale medier. Klikker du på dele-knappen, vil Pinterest lage en liten video av boardet, som du enten kan dele som en story, eller laste ned for å dele på andre plattformer.

Perplexity får kraftig kritikk. AI-selskapet Perplexity trekkes av mange frem som et mer faktaorientert alternativ til ChatGPT og Google. Nå kritiseres de imidlertid for å bruke uetiske metoder.

Robotene Perplexity bruker til å samle informasjon fra Internett skal ha ignorert instruksjoner fra nettsider som ikke ønsker å bli scannet. I tillegg skal selskapet ha brukt artikler som ligger bak betalingsmur hos medier som Forbes, CNBC og Bloomberg til å generere svar.

Perplexity-sjef Aravind Srinivas er ikke enig i kritikken, og mener skylden må legges på selskapet samarbeidspartnere:

– Perplexity ignorerer ikke nettsidenes instruksjoner om å ikke bli scannet. Vi bruker ikke bare data fra våre egne scannerroboter, vi bruker data fra andre scannere også, sa han i et intervju med Fast Company.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.