Dette er Digital Markets Act

Digital Markets Act (DMA) er EUs forordning om digitale markedsplasser. Den skal sikre like konkurransevilkår for tilbydere av digitale tjenester. DMA har definert kriterier for hvilke plattformer som regnes som «portvoktere», og som er underlagt reguleringene i DMA. Forordningen stiller krav til åpenhet og rettferdige betingelser for brukerne av digitale markedsplasser.

Digital Markets Act (DMA) utgjør sammen med Digital Services Act (DSA) EUs regulering av digitale tjenester. DSA regulerer forholdet mellom plattformene og sluttbrukerne, mens DMA primært regulerer forholdet mellom de største plattformene og andre tilbydere av digitale tjenester.

DMA regulerer primært forholdet mellom de store markedsplassene og selskaper som opererer på disse plattformene. Den har derfor liten direkte innvirkning på sluttbrukere. DMA har imidlertid en stor indirekte innvirkning på sluttbrukere, siden den sikrer leverandører av digitale tjenester rettferdige betingelser, som igjen gir sluttbrukerne bedre tjenester.

Et eksempel på dette er en pågående sak mellom EU og Apple, hvor EU krever at apputviklere som tilbyr sine apper gjennom Apples App Store skal kunne tilby andre betalingsløsninger til brukerne enn Apple sin. Siden Apple tar inntil 30 prosent av beløpet som betales gjennom deres løsning, vil alternative betalingsløsninger kunne gi lavere priser til sluttbrukere.

Portvoktere (Gatekeepers)

Digital Markets Act gjelder for selskaper og plattformer som er definert som «portvoktere» av EU. I skrivende stund (juli 2024) er 7 selskaper og 24 plattformer definert som portvoktere under DMA.

De syv selskapene er Alphabet, Amazon, Apple, Booking, ByteDance, Meta og Microsoft.

De 24 plattformene er:

  • Sosiale medier: TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn
  • Tjenester: Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, App Store, Booking.com, Meta Marketplace
  • Annonser: Google, Amazon, Meta
  • Meldinger: Whatsapp, Messenger
  • Video: YouTube
  • Søk: Google søk
  • Nettleser: Chrome, Safari
  • Operativsystem: Android, iOS, iPadOS, Windows

Reguleringer

Portvokter-plattformene skal blant annet:

  • Gi tredjeparts tjenester tilgang til å fungere med plattformens egne tjenester.
  • Gi selskaper som bruker plattformen tilgang til data de genererer på plattformen.
  • Gi annonsører verktøy og informasjon som gjør dem i stand til selv å kontrollere sine annonser på plattformen.
  • Tillate selskaper som bruker plattformen å markedsføre sine tjenester og gjøre avtaler med sine kunder utenfor plattformen.

Plattformen har blant annet ikke lov til å:

  • Gi sine egne tjenester og produkter bedre betingelser eller behandling enn tredjeparts tjenester og produkter.
  • Hindre sluttbrukere å kontakte selskaper utenfor plattformen.
  • Hindre sluttbrukere å avinstallere apper og programvare.
  • Spore sluttbrukere utenfor plattformens tjenester for å tilby målrettet annonsering, uten at sluttbrukeren har gitt samtykke til dette.

I praksis betyr dette at sluttbrukere får større frihet til å velge og bedre kontroll med tjenestene de bruker på de store plattformene. Eieren av plattformen kan ikke tvinge deg til å bruke deres egne tjenester. Du kan for eksempel velge hvilken nettleser, meldingsapp eller karttjeneste du vil bruke på mobiltelefonen.

Som sluttbruker får du bedre kontroll på dine egne data, og kan selv velge om data fra én tjeneste kan brukes på en annen tjeneste. Du kan også ta med deg dine egne data fra én plattform til en annen.

Sanksjoner

Hvis portvoktere blir dømt for brudd på DMA, kan de ilegges bøter på inntil 10 prosent av sin globale omsetning. Ved gjentatte brudd kan bøtene økes til inntil 20 prosent av global omsetning.

DSA og DMA er ikke en del av EØS-avtalen, og gjelder derfor ikke automatisk i Norge. I skrivende stund (juli 2024) er det opprettet en arbeidsgruppe under ledelse av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, som ser på hvordan reguleringene skal implementeres i Norge.


You may also like...

1 Response

  1. 11. juli 2024

    […] Services Act (DSA) utgjør sammen med Digital Markets Act (DMA) EUs regulering av digitale tjenester. DSA regulerer forholdet mellom plattformene og […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.