Nyheter om sosiale medier uke 25

TikTok har lansert en ny app, Meta vant over Datatilsynet, Anthropic har lansert den beste språkmodellen hittil, Snart kan AI generere komplette lydspor til video, Snapchat lanserer nye AI-linser, Luma AI har lansert et verktøy som genererer imponerende videoer og Instagram anbefaler seksualiserte videoer til tenåringer. Det er noen av nyhetene om sosiale medier i uke 25.

Fortsetter etter videoen.

Meta lanserer API for Threads. Programmeringsgrensesnittet gjør det mulig å lage tredjeparts verktøy for Threads, slik at publiseringsverktøy som Hootsuite også kan publisere til Threads.

TikTok har i det stille lansert fotoappen Whee. Appen lar deg dele bilder med nære venner. Ifølge beskrivelsen i Google Play kan venner like og kommentere hverandres bilder, og de medfølgende bildene viser at du kan legge filter på bildene og se tidligere bilder i et fotoalbum.

Whee er tilgjengelig i Google Play noen utvalgte land. Norge er dessverre ikke blant disse. Det er foreløpig ikke lansert en versjon for iPhone.

Google DeepMind har laget en AI-modell som kan generere lydspor til video. I tillegg til å skape musikk, dialog og lydeffekter basert på en tekstprompt og stemningen i videoen, kan V2A, som modellen foreløpig kalles, synkronisere lyden med bildene.

Meta vant over Datatilsynet. Personvernnemda har gitt Meta medhold i at Datatilsynet ikke hadde lov til å ilegge dem dagbøter for brudd på forbudet mot målrettet reklame. Meta ble ilagt bøter av Datatilsynet på en million kroner per dag i fjor, fordi de ikke rettet seg etter forbudet i tide.

Datatilsynet kan fortsatt bøtelegge norske selskaper for brudd på GDPR, men ikke selskaper som er underlagt internasjonal kontroll av datatilsyn i et annet europeisk land.

Instagram lanserte livestreaming for nære venner. Frem til nå har livestreamene dine på Instagram vært åpne for alle som ville se. Nå kan du imidlertid holde livestream kun for dine nærmeste venner. Du kan ha med inntil tre andre brukere på livestreamen.

Livestream for nære venner skal rulles ut globalt i ukene som kommer.

Anthropic lanserte språkmodellen Claude 3.5 Sonnet. Den nye modellen skal være like god eller bedre enn GPT 4o, som OpenAI lanserte nylig, og Google Gemini. Claude 3.5 Sonnet skal også være både raskere og bedre enn Anthopics største modell Opus.

Ifølge Athropic har Claude 3.5 Sonnet blitt bedre på mange områder. Den skal skrive et mer naturlig språk, være bedre på koding og å genere grafer og ha blitt flinkere til å håndtere komplekse oppgaver.

Anthropic lanserte også en ny funksjon de kaller Artifacts. Gjennom Artifacts kan du jobbe interaktivt med resultatene Claude genererer for deg. Dermed kan du forbedre resultatet før du tar det i bruk.

Ilya Sutskever startet selskapet Safe Superintelligence Inc. OpenAIs tidligere sjefsforsker trakk seg nylig ut av selskapet etter uenigheter med Sam Altman. Nå har han startet et konkurrerende AI-selskap, som skal lage kunstig generell superintelligens (AGSI), men «prioritere sikkerhet foran kommersielle hensyn».

Tidligere har andre OpenAI-ansatte gjort noe tilsvarende, da de brøt ut og startet Anthropic.

Luma AI lanserte videoverktøyet Dream Machine. Dream Machine lar deg generere video ved hjelp av kunstig intelligens, slik blant annet OpenAIs Sora kan. Du kan bruke Dream Maskin gratis inntil fem ganger per dag, eller betale for Pro-utgaven hvis du vil bruke den mer.

Lanseringen har fått kritikk fordi Dream Machine har generert video med figurer fra Pixars Monsters, Inc. Luma har ikke innrømmet å trene Dream Machine på Pixar-filmer, men sier likheten skyldes videoklipp en bruker har lastet opp i treningsdataene.

Snapchat viste nye AI-linser. I en demo av kommende funksjoner viste Snapchat nylig sanntids AI-linser. De lar deg beskrive med ord hva slags linse du ønsker, og så vil AI endre bakgrunnen, klærne dine og liknende i sanntid.

Instagram anbefaler seksualisert innhold til tenåringer. En test gjennomført av Wall Street Journal viste at Instagram etter kort tids scrolling begynte å anbefale Reels-videoer med seksualisert innhold til kontoer tilhørende 13-årgamle brukere. Kontoene ble opprettet av journalisten og en forsker. De fulgte ingen andre, og søkte ikke på noe. I stedet så de på videoen som ble anbefalt av algoritmene. De så på videoer med delvis seksualisert innhold, og scrollet forbi annet innhold. Etter kort tid anbefalte algoritmene stadig med seksualisert innhold, mens annet innhold forsvant fra anbefalingene.

Meta hevder at de har gode systemer for å beskytte mindreårige mot seksualisert innhold, og mener at WSJs test ikke representerer den opplevelsen en tenåring vil ha på Instagram i virkeligheten.

Tilsvarende tester på TikTok og Snapchat ga ikke samme resultat. TikTok anbefalte ingen videoer med seksualisert innhold til testkontoene, mens Snapchat viste noe. På Snapchat økte imidlertid ikke mengden seksualisert innhold selv om testbrukeren så på slike videoer.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.