Nyheter om sosiale medier uke 20
OpenAI og Google lanserte banebrytende nyheter innen kunstig intelligens, Meta legger ned Workplace, Anthropics chatbot Claude er endelig tilgjengelig i Norge, Google lansertere websøk (!!!), TikTok tester 60 minutter lange videoer og Threads tester sin egen versjon av TweetDeck. Det er bare noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 20.
Fortsetter etter videoen.
OpenAI lanserte GPT-4o. Språkmodellen som er motoren i blant annet ChatGPT fikk en kraftig oppgradering mandag. O’en står for ‘omni’, som betyr at GPT-4o kan håndtere både tekst, bilder og lyd helt sømløst. I praksis betyr det at du nå kan snakke med og vise video til modellen, uten de lange pausene som har vært hittil. Selve modellen har også blitt raskere.
GPT-4o er allerede tilgjengelig for alle, også de som bruker gratisversjonen av ChatGPT. Det er imidlertid noen begrensninger. Betaler du for ChatGPT Plus kan du sende 80 meldinger hver tredje time med GPT-4o og 40 meldinger med GPT-4. Bruker du gratisversjonen, er begrensningene mye lavere.
Her kan du lese mer om GPT-4o.
TikTok tester AI-genererte søkeresultater. Mange unge bruker TikTok som søkemotor, og nå tester plattformen ut nye måter å gjøre resultatene mer nyttige. I enkelte søk dukker det opp et AI-generert sammendrag av resultatet av søket, og klikker du på sammendraget får du opp en lengre tekst.
TikTok kaller funksjonen AI Smart Search, og sier at det dukker opp når algoritmen mener det er relevant for søket. Tekstene er generert av ChatGPT.
Anthropics chatbot Claude er nå tilgjengelig i Norge, og den snakker norsk. Anthropic ble startet i 2021 av syv tidligere ansatte i OpenAI. De ønsket et sterkere fokus på utvikling av trygg og sikker kunstig intelligens.
Claude er Anthropics chatbot. Den nyeste versjonen, Claude 3, har prester bedre enn ChatGPT og Google Gemini på flere tester. I tillegg til gratisversjonen, finnes det et Pro-abonnement som gir tilgang til den kraftigste språkmodellen og de nyeste funksjonene. For bedrifter er det også et Teams-abonnement.
Google lanserte en rekke nye AI-produkter. På Googles I/O-konferanse tirsdag kom selskapet med en rekke nyheter innen kunstig intelligens. Blant de mest betydningsfulle nyhetene var at AI nå vil generere sammendrag av det du søker etter.
Google viste også Gemini Live, en AI-agent som kan både lytte, prate og se, tilsvarende det OpenAI presenterte dagen før.
Blant de øvrige nyhetene var forbedringer av språkmodellen Gemini, tettere integrasjon mellom flere Google-produkter og AI, AI-funksjoner i Android og en helt ny videomodell som konkurrerer med Sora fra OpenAI.
Her kan du lese et sammendrag av de viktigste nyhetene fra Google I/O.
Google hadde en ny demo-tabbe. Under tirsdagens Google I/O-konferanse viste de en imponerende demo, der en bruker snakket med chatboten Gemini og brukte mobilens kamera til å vise AI-modellen hva som var problemet. I dette tilfellet, et gammeldags fotoapparat hvor filmen hadde satt seg fast. På sekunder kom Google Gemini opp med flere forslag til hva brukeren kunne gjøre, og videoen uthevet det anbefalte forslaget.
Problemet er bare at det forslaget som ble uthevet, åpne lokket og ta ut filmen, er det verste man kan gjøre. Det vil utsette filmen for lys, og ødelegge alle bildene man har tatt.
Googles demo-spøkelse har visst aldri fri.
Instagram tester en ny BeReal-klone, som de kaller Peek. Det er utvikleren Alessandro Paluzzi som har funnet skjembilder i Instagram-koden. Med Peek kan du kun ta bilde med mobilens kamera, ikke hente fra kamerarullen. Det er heller ikke mulig å bruke filtre eller redigere bildet på andre måter, og bildet vil være synlig for andre i 24 timer. I motsetning til BeReal, vil Peek la deg bestemme selv når du vil dele et bilde.
Meta har bekreftet testen til TechCrunch, men understreker at det bare er en intern test.
Sjefsforsker Ilya Sutskever slutter i OpenAI. Sutskever var en av gründerne bak OpenAI, og var blant styremedlemmene som ga Sam Altman sparken i fjor høst. Etter at Altman tok tilbake kontrollen i selskapet, har Sutskever fortsatt vært ansatt, men ikke vært på jobb. Nå har han sagt opp stillingen sin, og sier at han skal jobbe med andre prosjekter.
Google lanserer websøk! Det kan høres ut som en spøk, men Google ruller nå ut et nytt filter som viser nettsider i søkemotoren. Mange har latt seg frustrere over at Googles søkeresultater fylles opp av stadig flere elementer som ikke er lenker til nettsider. Produkter, YouTube-videoer, tweets og AI-generert sammendrag fyller opp siden, og gjør det vanskeligere å finne listen med lenker til nettsider. Nå kommer et nytt filter som tar bort alt rotet, og viser bare den gode, gamle listen med lenker til nettsider.
Er det årets beste lansering fra Google?
Facebook Workplace er død. Metas intranett-versjon av Facebook blir lagt ned. Med Workplace skulle Facebook bli en del av arbeidshverdagen vår. DNB og Telenor var blant de norske bedriftene som valgte Workplace som sin interne kommunikasjonsplattform. 1. september 2025 stenges plattformen. Da har kundene lesetilgang og mulighet til å laste ned dataene sine. 1. juni 2026 slukkes lysene for godt, og dataene sletts.
Threads får sitt eget program for faktasjekking. Threads har hittil brukt faktasjekker fra Facebook og Instagram, og lagt på merkelapper på Threads når de har funnet tilsvarende innhold der. Nå sier imidlertid Threads-sjef Adam Mosseri at de endelig har en egen faktasjekk-funksjon for Threads. Han har foreløpig ikke delt noen flere detaljer, som hvilke partnere de vil bruke til faktasjekking på Threads.
Ifølge en post fra Mosseri vil de også nå begynne å rulle ut «Recent»-fanen som tidligere er omtalt i søk. Den gir deg søkeresultatene kronologisk. Selv om rekkefølgen ikke er styrt av algoritmene, vil Threads likevel sende søkeresultatene gjennom en kvalitetskontroll før de vises.
TikTok har nå begynt å teste 60 minutter lange videoer. Det viser et skjermbilde delt av SoMe-eksperten Matt Navarra. Den offisielle grensen for lengde på TikTok-videoer er fortsatt 10 minutter, men mange får lov til å dele 15 minutter lange videoer i appen. Nå utvides dette altså til
EU undersøker Meta igjen. Denne gangen har de stertet formelle undersøkelser om Instagram og Facebook bryter Digital Services Act ved å «utnytte mindreåriges svakheter og mangel på erfaring». EU mistenker at Metas produkter bevisst skaper avhengighet hos unge for å få dem til å bruke mer tid på plattformene. EU har ikke sagt noe om hvor lenge undersøkelsene vil pågå.
Meta kommenterer at de mener deres produkter er trygge å bruke for unge, og viser til at de har utviklet over 50 verktøy for å beskytte unge brukere.
Threads tester en TweetDeck-lignende mulighet til å vise flere feeds i kolonner. Mark Zuckerberg delte et skjermbilde av den nye kolonnestrukturen, som testes ut i webversjonen av Threads.
ChatGPT blir bedre på dataanalyse. Bare dager etter lanseringen av den nye språkmodellen GPT-4o, kom OpenAI med enda en nyhet. Når du laster opp et datasett, for eksempel et Excel-dokument, vil ChatGPT lage en interaktiv tabell. Du kan be ChatGPT bearbeide dataene i tabellen slik du ønsker, eller be den om å lage grafer og diagrammer. Du kan også koble ChatGPT til Google Drive eller Microsoft OneDrive, og hente dokumenter derfra.
De nye funksjonene blir tilgjengelig for betalende abonnenter med GPT-4o.
TikTok tester 60 minutter lange videoer. Det bekreftet plattformen til TechCrunch på torsdag. Foreløpig er det kun et begrenset utvalg brukere som får teste lange videoer.
Grok kommer endelig til Europa. Elon Musks chatbot blir nå tilgjengelig for alle som betaler for X Premium. Grok er trent på innhold fra Twitter, og skal være litt mer uhøytidelig i stilen enn andre chatboter.