En meningsløs trend

Den siste tiden har det oppstått en ny trend på Facebook, spesielt blant journalister. De har begynt å dele sakene sine som bildeposter med lenke i kommentarfeltet. All logikk tilsier at det er en meningsløs trend, som gir færre klikk på sakene.

Jeg har ikke klart å finne ut av hvordan denne trenden har oppstått. Når jeg spør får jeg stort sett ulike varianter av «jeg har hørt at det er smartere» som svar.

Lenker i kommentarfeltet er ikke synlige på mobil

Jeg har riktignok ingen konkrete tall å underbygge påstanden min med. Facebook rapporterer ikke antall klikk på lenker i kommentarfeltet. Det er derfor vanskelig å sammenligne antall klikk på poster med lenke i kommentarfeltet, linkposter og andre poster med lenke i postteksten. Jeg baserer påstandene mine på logikk og de konkrete tallene jeg har.

Jeg går ut fra at idéen bak det å bruke bildeposter i stedet for linkposter kommer fra det at bildeposter har større rekkevidde enn linkposter. Det stemmer. I 2023 hadde bildeposter på norske Facebook-sider en gjennomsnittlig organisk rekkevidde på 43 prosent, mens linkposter hadde en organisk rekkevidde på 33 prosent.

Linkposter har imidlertid mye høyere klikkrate, enn bilde- og videoposter med lenke. 3,9 prosent av de som ser en linkpost, klikker på lenken, mens bare 1,1 prosent av de som ser en bilde- eller videopost med lenke, klikker seg inn til nettsiden.

I snitt gir linkposter 2,7 ganger flere lenkeklikk enn bildeposter med lenke, når man tar hensyn til både rekkevidde og klikkrate. Variasjonen er imidlertid stor fra side til side, så for noen er bilde- eller videopost med lenke en effektiv løsning.

Det gjelder imidlertid bildeposter med lenke i postteksten. Plasserer du lenke i kommentarfeltet, gjør du den mindre synlig. Kommentarer vises ikke på mobil, med mindre du klikker på «kommentarer». Når over 80 prosent bruker Facebook bare på mobil, gjør det sannsynligheten for at noen klikker på lenken enda mindre. Da blir en allerede dårlig klikkrate enda verre.

Derfor er min påstand: Å legge lenken i kommentarfeltet er en meningsløs trend.

Dagbladet bruker tekstposter med lenke i komentarfeltet

Dagbladet har en interessant variant, hvor de bruker rene tekstposter med tilpasset bakgrunn, også med lenke i kommentarfeltet. Det er litt mer logisk, siden tekstposter automatisk blir linkposter hvis du legger inn en lenke i teksten. Også slike tekstposter med bakgrunn har ganske bra rekkevidde, men utfordringen er den samme med at lenken i kommentarfeltet ikke er synlig for de fleste brukere.

Dagbladets løsning gir god rekkevidde og oppmerksomhet, men sannsynligvis få klikk.

En bedre løsning

Hvis du vil utnytte den ekstra rekkevidden og engasjementet bildeposter gir, bør du kombinere bildeposter og linkposter. Lag først en bildepost som forteller litt av historien visuelt. Du kan legge lenke i teksten, men jeg anbefaler ofte å ikke gjøre det. La heller den visuelle historien stå på egne ben.

Litt senere (gjerne med noen andre poster imellom) kan du dele en linkpost med den samme historien. Velg gjerne en litt annen vinkling på historien, så det ikke oppleves som ren repetisjon. Da vil de som så den første bildeposten oppleve en gjenkjenningseffekt når de ser linkposten, som kan øke sannsynligheten for at det stopper opp og klikker på lenken

I tillegg til at gjenkjennelseseffekten øker sannsynligheten for at publikum klikker på linkposten, vil bildepostens store rekkevidde og engasjement bidra positivt i algoritmene, og hjelpe deg å nå flere mennesker.

Hvis du vil se hvor stor effekt dine Facebook-poster har, kan du analysere siden din gratis på SoMeStatus.com.

PS! Hvis noen har tatt seg bryet med å måle den konkrete effekten av å legge lenker i kommentarfeltet, så send meg gjerne en epost på sl@areca.no


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.