Nyheter om sosiale medier uke 9
Yolk er et nytt sosialt medium med en litt spesiell twist, snart kan du ser hvor vennene dine på Instagram befinner seg, norske TikTok-brukere ser mest positivt innhold, Forbrukerrådet går i strupen på Meta, Mastodon lanserer QR-koder og nå er det helt slutt på nyhetssatsingen på Facebook. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 9.
Fortsetter etter videoen.
Forbrukerrådet anklager Meta for brudd på GDPR. Sammen med syv andre europeiske forbrukerorganisasjoner har de klaget Meta inn for de lokale datatilsynene for brudd på GDPR. Ifølge klagen mener de at Metas betalte, reklamefrie alternativ, ikke er godt nok til å tilfredsstille kravene i GDPR.
X lar deg bruke video i Spaces. Spaces har frem til nå vært forbeholdt lyd, og lar flere brukere samles i et felles «lydrom». (Du husker kanskje Clubhouse.) Nå vil imidlertid den som administrerer et Space kunne skru på sitt eget kamera, og dele video. Foreløpig er det kun administratoren som kan bruke video, ikke deltakerne. Funksjonen er foreløpig kun tilgjengelig i iOS-appen.
Instagram jobber med en «Friend Map»-funksjon. En talsperson for Meta bekreftet til TechCrunch at funksjonen vil være valgfri å bruke, og vil la deg se på et kart hvor dine Instagram-kontakter befinner seg. Funksjonen tilsvarer Snapchats Snap Map. I tillegg har brukerne mulighet til å legge korte notater til posisjonen sin, som vennene vil se på kartet.
Det var Alessandro Paluzzi som først oppdaget funksjonen.
Norske TikTok-brukere ser mest positivt innhold. Faktisk.no har analysert 37 000 TikTok-videoer fra norske influensere, for å danne seg et bilde av hva norske brukere ser mest på. Konklusjonen er at det er videoer med et positivt som får mest oppmerksomhet. Resultatet var litt overraskende, siden en betydelig del av den offentlige diskusjonen har handlet om at unge mennesker utsettes for negativt innhold på TikTok.
En annen ting som overrasket prosjektet, var at engasjementet på TikTok har gått ned:
– Det ser ut til at vi engasjerer oss mindre i norske TikTok-videoer, jo flere av dem vi ser. Vi har gått fra liking og deling til passiv scrolling.
Yolk er et nytt sosialt medium uten ord. Er du lei av at alle sosiale medier ligner på hverandre? Da er kanskje Yolk noe for deg. Idéen bak Yolk er at du bruker stickers til å kommunisere, ingen ord. Appen lar deg lage stickers med ditt eget ansikt, og så formidler du det du vil med ansiktsuttrykk og -bevegelser. Du har ikke mulighet til å legge tekst på stickersene.
Yolk er foreløpig kun tilgjengelig for iPhone.
Adobe jobber med en generativ AI-modell for musikk. Det som skiller Project Music GenAI Control fra andre musikk-modeller, er at Adobe lar deg fortsette å redigere musikken etter at den er generert, uten at du må bruke et lyd-verktøy. Du bare forteller AI-modellen hva du vil ha endret, så genererer den en ny versjon til deg.
Project Music GenAI Control er fortsatt på et tidlig test-stadium, og er ikke tilgjengelig for publikum ennå.
TikTok må fjerne enda mer musikk. Konflikten med Universal Music Group gjør at TikTok nå også må fjerne musikk som er helt eller delvis skrevet av artister og komponister som er knyttet til UMG, selv om musikken er gitt ut av et annet selskap.
Mastodon introduserer QR-koder. I stedet for å skrive brukernavnet ditt er og hvilken server du er på, kan du nå bare scanne QR-koden til en du vil knytte kontakt med. Det gjør det også enklere å dele Mastodon-informasjon på nettet. QR-koder er foreløpig kun tilgjengelig i Android-appen.
Du finner QR-koden på profilsiden. Klikk på QR-symbolet, så dukker den opp. Der finner du også en knapp som åpner QR-scanneren.
Meta avvikler nyhetssatsingen i Australia. Det vil si at de ikke fornyer avtalen om å betale for nyheter, som ble inngått etter en konflikt med myndighetene i 2021. I tillegg vil de fjerne nyhetsfanen i appen.
Beslutningen kommer ikke som noen overraskelse, etter at Meta allerede har avsluttet tilsvarende avtaler i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland. Meta begrunner beslutningen med at nyheter ikke lenger er en viktig del av innholdet på Facebook, og utgjør mindre enn 3 prosent av innholdet på plattformen.
Du vil fortsatt kunne finne nyhetssaker på Facebook, men poster med nyhetssaker vil ikke lenger behandles spesielt, og Meta vil ikke lenger betale nyhetsmedier for innholdet.