TikTok og YouTube var mest populært blant barn i 2023
Barn mellom 4 og 18 år brukte i gjennomsnitt fire timer foran en skjerm hver dag i fjor, og nesten to av timene ble brukt på TikTok. Det viser en ny rapport fra selskapet Qustodio. Bruken av sosiale videoplattformer økte med 27 prosent, og taperne var Netflix, Disney+ og Hulu.
Qustodio leverer en tjeneste som hjelper foreldre å kontrollere barnas aktivitet på nett. Det gir dem samtidig en unik innsikt i barns nettvaner. Deres årlige rapport baserer seg på data fra 400 000 familier i USA, Storbritannia, Frankrike, Spania og Australia, med barn i alderen 4 til 18 år.
I snitt brukte barna 4 timer hver dag foran en skjerm, og det er utenom skoletiden. Det er den samme tiden som ble registrert året før. Hva de gjorde i løpet av de fire timene endret seg imidlertid i 2023.
Tiden brukt på videotjenester økte med 27 prosent, sammenlignet med 2022. Det er spesielt TikTok, Instagram, YouTube og YouTube Kids som var populære. Veksten kom på bekostning av tradisjonelle streaming-kanaler, som Netflix, Disney+ og Hulu, som alle fikk mindre oppmerksomhet av barna i 2023.
TikTok var den appen barna brukte mest tid på i 2023. 44 prosent av barna brukte TikTok, og de brukte appen i snitt 112 minutter hver dag.
Hele 63 prosent av barna brukte YouTube, og i gjennomsnitt brukte de 70 minutter om dagen på plattformen. YouTube Kids ble brukt av færre barn (6%), men til gjengjeld satt disse klistret til skjermen i 96 minutter om dagen.
De nest mest populære sosiale medier-plattformene var Facebook og X, 38 prosent av barna brukte disse. Tiden som ble brukt på disse to appene var imidlertid ikke så lang. Kun 19 minutter om dagen på Facebook og 10 minutter om dagen på X.
Det er litt overraskende at «voksen-kanalene» Facebook og X fortsatt er så populære blant barn, men ser man på tiden som brukes blir bildet litt mer nyansert. Selv om litt færre barn bruker Snapchat og Instagram, bruker de mye lenger tid på disse plattformene. Barna satt klistret til Snapchat i snitt 64 minutter om dagen, mens Instagram ble brukt 63 minuter om dagen. Tiden barna brukte på Instagram økte med hele 40 prosent fra 2022 til 2023.
Barna har også kastet seg på AI-bølgen. Nesten 20 prosent av barna i undersøkelsen var innom nettsiden til OpenAI i løpet av året, noe som gjorde OpenAI til den 18. mest populære nettsiden blant barn.