Nyheter om sosiale medier uke 51
EU etterforsker X for brudd på DSA, pornosider må følge DSA, TikTok blir bedre på større skjermer og Apple punger ut for å få trene AI-modeller. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 51.
Fortsetter etter videoen.
EU har åpnet etterforskning av X for brudd på Digital Services Act. Det meldte EU-kommissær Thierry Breton på plattformen mandag. EU skal undersøke om X bryter sine forpliktelser til å bekjempe ulovlig innhold og feilinformasjon. I tillegg skal de se på om X tilfredsstiller kravene til transparens, og gir forskere tilgang til plattformens data. EU vil også se på om endringene Musk har gjort når det gjelder de blå verifiseringsmerkene kan villede brukere.
TikTok blir bedre på større skjermer. I en bloggpost forteller de at brukeropplevelsen nå blir bedre på nettbrett og foldbare mobiltelefoner. Bedre videokvalitet skal gi skarpere bilder på store skjermer, og nye menyer skal gjøre det lettere å navigere. Det vil også bli mulig å bytte mellom stående og liggende skjerm.
Metas eksterne tilsynsråd gir selskapet kritikk for automatisert moderering. I en uttalelse kritiserer Tilsynsrådet Meta for å ha fjernet to videoer fra Facebook og Instagram. Begge videoene stammet fra krigen mellom Israel og Hamas, og ble fjernet av Metas automatiske modereringssystemer. Da beslutningen ble anket, ble også anken behandlet automatisk, og avvist. Nå har Tilsynsrådet bedt Meta om å omgjøre dette.
Det er ikke første gang Meta har utfordringer med håndtering av konflikten i Gaza. Tidligere i høst innrømmet selskapet å feilaktig ha begrenset pro-palestinske poster.
Nå må også pornografiske plattformer følge Digital Services Act. I en post på X offentliggjorde EU at Pornhubm Xvideos og Stripchat alle er satt på listen over Very Large Online Platforms, som har ekstra strenge krav i DSA. Det innebærer blant annet strengere krav til moderering, beskyttelse for mindreårige, åpenhet og dokumentasjon.
Bluesky viser poster uten innlogging. Twitter-konkurrenten Bluesky lar deg nå se innhold på plattformen uten å ha en konto. Det forteller Bluesky-sjef Jay Graber i en bloggpost. I bloggposten presenteres også selskapets nye logo, en blå sommerfugl. Valget av sommerfuglen begrunnes med at Bluesky-brukere hadde begynt å bruke en sommerfugl-emoji for å markere Bluesky-navnet sitt. I tillegg representerer sommerfuglen utvikling og endring.
Bluesky var opprinnelig et prosjekt i Twitter, som ble skilt ut som eget selskap. Prosjektet laget den åpne AT-protokollen, som lar ulike meldingstjenester kommunisere med hverandre. AT-protokollen er en konkurrent til ActivityPub, som Threads og Mastodon bruker.
Apple tilbyr mediehus over 500 millioner krone for å trene AI-modeller. Blant mediehusene som har inngått forhandlinger med Appe, er Condé Nast, som gir ut Vogue og The New Yorker, NBC News og IAC, som eier People, The Daily Beast og Better Homes and Gardens. Avtalene skal gi Apple tilgang til mediehusenes tekstarkiver i flere år framover.
Apple har blitt satt i skyggen i AI-utviklingen av blant annet Open AI, Meta og Google den siste tiden. Samtidig har mediehusene protester mot at tech-gigantene trener AI-modellene sine på deres innhold uten å betale. Nå forsøker Apple å ta igjen forspranget, og samtidig få tilgang til mediehusenes attraktive arkiver.