Nyheter om sosiale medier uke 46
Det har vært en mareritt-uke for to av de største profilene i Silicon Valley, stadig flere får nyheter fra TikTok, Microsoft gir bedre kundeservice med kunstig intelligens, Instagram og TikTok lanserer nye verktøy og YouTub kom med en gladnyhet til ammende innholdsskapere. Det er bare noen av nyhetene om sosiale medier i uke 46.
Fortsetter etter videoen.
Truth Social har tapt 810 millioner kroner siden starten. Den sosiale plattformen til tidligere president Donald Trump ble lansert i februar 2022, og skulle være et alternativ til Twitter for de som ikke var komfortable med Twitters moderering.
Trump hadde store planer for TMTG, medieselskapet Truth Social var en del av, men både den planlagte børsnoteringen og de luftige planene er utsatt på ubestemt tid. Samtidig renner pengene ut av selskapet.
Nå kan du slette Threads uten å slette Instagram. Vi kan fortsatt ikke bruke Metas Twitter-konkurrent Threads her i Norge, men nå har de endelig fikset en av de egenskapene plattformen fikk mest kritikk for da den ble lansert.
Frem til nå har Threads-kontoen din vært en del av Instagram-kontoen, slik at du ikke kunne slette Threads igjen etter å ha opprettet en konto, uten samtidig å slette Instagram-kontoen din. Nå har Meta imidlertid fikset dette problemet, så det er mulig å slette Threads-kontoen uten å måtte ofre Instagram samtidig.
Twitter-konkurrenten Pebble har gjenoppstått på Mastodon. Pebble, som kastet inn håndkledet for noen uker siden, har nå gjenoppstått som en en instans på Mastodon. Serveren pebble.social skal være satt opp av en av Pebble-gründerne på forespørsel fra brukerne av plattformen.
Microsoft tar i bruk Be My AI på kundeservice. Be My Eyes lager løsninger som hjelper blinde og svaksynte i hverdagen. Deres verktøy Be My AI bruker kunstig intelligens til å tolke og beskrive bilder, for på den måten å fungere som ekstra «øyne» for brukeren.
Etter å ha testet verktøyet forteller Microsoft at verktøyet løste saker for blinde og svaksynte på fire minutter i gjennomsnitt, som er mindre enn halvparten av tiden kundeservicemedarbeidere uten verktøyet brukte.
Stadig flere får nyheter fra TikTok. Ifølge en rapport fra Pew Research Center er det stadig flere som får sine nyheter fra TikTok i USA. I aldersgruppen 18 til 29 år får en tredel jevnlig nyheter fra TikTok, mens andelen blant de mellom 30 og 49 år er 15 prosent. Andelen har økt dramatisk de siste årene, også blant de eldste brukerne, de over 65 år.
Den samme rapporten viser at andelen TikTok-brukere som jevnlig ser nyheter på plattformen har doblet seg, fra 22 prosent i 2020 til 43 prosent i år. I den samme perioden har andelen Facebook-brukere som jevnlig ser nyheter på Facebook falt fra 54 prosent til 43 prosent.
Meta og TikTok klager på betegnelsen ‘Very large platform’ hos EU. Flere av Metas apper havnet på listen over de plattformene som får strengest regulering i EUs Digital Marktes Act (DMA). Meta klager nå inn klassifiseringen av Messenger og Marketplace som Very large platform, mens de er enige i at Facebook, Instagram og WhatsApp skal stå på listen.
Meta mener at Messenger og Marketplace ikke er plattformer, men funksjoner som lar konsumenter kommunisere med hverandre.
TikTok mener at de ikke bør stå på listen, siden de ikke er en etablert plattform, men en utfordrer til de etablerte plattformene. De begrunner påstanden blant annet med at de ikke har så stor omsetning i Europa som EUs definisjon av Very large platform spesifiserer.
Instagram lanserer nye filtere og Reels-verktøy. Det er en evighet siden sist Instagram lanserte nye filtere, men nå har de lansert 25 nye. I tillegg tester plattformen flere nye redigeringsverktøy. For Reels Blant disse er cropping, skalering og rotering av enkeltklipp og mulighet for å lage egne stickers av dine egne bilder og videoer.
TikTok lar deg nå lage effekter i appen. Tidligere var du avhengig av egne apper, som Effect House, for å lage kreative effekter på TikTok-videoene dine. I den nyeste versjonen av TikTok vil du imidlertid kunne lage mange av disse effektene uten å forlate TikTok.
For å få tilgang til de nye effektene må du oppdatere TikTok til nyeste versjon. Da kan du åpne Effekter-panelet og velge Opprett-fanen. Klikk på pluss-tegnet (+) for å legge til et nytt objekt.
Bluesky har passert to millioner brukere. Twitter-konkurrenten, som opprinnelig var et sideprosjekt for Twitter-ansatte, har opplevd kraftig vekst i det siste. Det er kun to måneder siden de passerte en million brukere. Du må fortsatt ha en invitasjon for å registrere en konto på Bluesky.
Bluesky lover samtidig at et web-grensesnitt vil bli tilgjengelig innen kort tid, slik at man kan se Bluesky-meldinger uten å være logget inn på appen.
Flere store annonsører boikotter X etter at Elon Musk hyllet en antisemittisk post. «Det er sannheten», kommenterte Musk på en tweet som gjenga en velkjent, antisemittisk påstand. Etterpå har IBM, Apple, Disney, Sony, Paramount, Lionsgate og flere andre store annonsører satt annonsering på plattformen på pause.
IBM, Apple og Oracle har også opplevd at deres annonser på X har blitt plassert ved siden av tweets med nynazistisk innhold.
Lørdag skrev Musk en post på X hvor han truet med søksmål mot Media Matters, organisasjonen som dokumenterte at annonser har blitt plassert sammen med uønsket innhold.
Sam Altman har fått sparken som sjef i OpenAI. Altman var en av gründerne da selskapet ble etablert i 2015. Styrt begrunner avgangen med at Altman «…ikke har vært ærlig i sin kommunikasjon med styret.» Teknologidirektør Mira Murati ble utnevnt som midlertidig sjef etter Altman. Søndag ble imidlertid Emmet Shear, tidligere Twitch-sjef, annonsert som midlertidig sjef.
Styreleder Greg Brockman var ikke en del av beslutningen, og han ble avsatt som styreleder rett etter at Altman ble oppsagt. Brockman, som også var en av topplederne i selskapet, sa opp i protest mot at Altman ble sparket. Det gjorde også flere andre.
Søndag kveld ble det kjent at både Sam Altman og Greg Brockman blir ansatt hos Microsoft, OpenAIs viktigste samarbeidspartner, hvor de to skal lede en forskningsavdeling for kunstig intelligens.
YouTube kom med en gladnyhet til ammende innholdsskapere. Nå tillater plattformen at man kan tjene penger på videoer som viser nakne bryster ved amming. Frem til nå har YouTube definert amming som nakenhet hvis brystvortene var synlige. Det har dermed ikke vært mulig å tjene penger på slike videoer.
I en oppdatering av plattformens «ad-friendly content guidelines» regnes nakne bryster som annonsevennlige hvis et ammende barn er synlig i bildet. Også twerking defineres som annonsevennlig i de nye retningslinjene.
Hvem blir den første amme-millionæren på YouTube?