Meta lanserer betalt abonnement på Facebook og Instagram
Meta har nå bekreftet at de vil lansere et betalt abonnement på Facebook og Instagram i løpet av november. For 9,99 Euro i måneden kan du slippe å se annonser i feeden, og slippe at Meta bruker informasjonen din til å selge målrettede annonser. Her er alt du trenger å vite om hva som skjer, hvorfor det skjer og hva det betyr for deg som brukere og som annonsør.
Etter å ha kranglet med EU siden 2018, har Meta nå bestemt seg for å tilby et betalt alternativ til brukere av Facebook og Instagram i Europa. Med det mener Meta at de retter seg etter påleggene EU har kommet med det siste året. Det forteller de i en pressemelding. Hva betyr det for deg? Svaret får du her.
Først og fremst: Du kan fortsette å bruke Facebook og Instagram gratis hvis du ønsker det.
Hva har Meta annonsert?
Meta vil i løpet av november tilby brukere i Europa et betalt abonnement. For 9,99 Euro per måned kan du slippe å se annonser i feeden, og slippe at Meta bruker informasjonen din til å tilby målrettet annonsering. Prisen gjelder hvis du kjøper abonnementer på web. Hvis du kjøper det på mobilen, koster det 12,99 Euro per måned.
Foreløpig trenger du bare ett abonnement selv om du har flere kontoer, men fra 1. mars 2024 må du betale 6 Euro ekstra per konto hvis du har flere enn én konto. Har du for eksempel en Facebook-konto og en Instagram-konto, blir prisen 15,99 Euro per måned.
Du kan fortsatt velge å bruke Facebook og Instagram gratis, men da må du akseptere at Meta bruker informasjonen din til å vise målrettede annonser, slik som de gjør i dag.
Abonnementet er kun tilgjengelig for brukere fra 18 år og oppover. Meta har ikke sagt hva de vil tilby yngre brukere ennå.
Selv om du velger å betale for å slippe å se annonser, så betyr ikke det at Meta helt vil slutte å samle informasjon om hva du gjør på appene deres. De vil fortsatt registrere hva du gjør på Facebook og Instagram, så algoritmene får den informasjonen de trenger for å vise deg relevante poster i feeden. Men med abonnement vil ikke informasjonen din bli brukt til å tilby annonser.
Hvorfor skjer dette nå?
For et år siden avgjorde EU at Meta ikke har lov til å bruke implisitt samtykke som behandlingsgrunnlag for å behandler brukernes personopplysninger. Det vil si, det holder ikke å si at ved å akseptere brukeravtalen, så gir du oss samtidig samtykke til å behandle dataene dine. I stedet krever EU at Meta må spørre brukerne spesielt om de aksepterer at dataene deres blir behandlet. I januar fikk de en kjempebot av EU for brudd på GDPR.
Du kan lese mer om hva de var uenige om her.
Etter at Meta hadde diskutert i noen måneder med EU, fattet det norske Datatilsynet et vedtak om at Meta ikke hadde lov til å tilby målrettede annonser til norske brukere fordi de bryter GDPR, og ila selskapet dagbøter på en million kroner per dag. Meta aksepterte til slutt å endre måten de ba om samtykke på, men mente de måtte få litt tid til å gjøre endringene. De tok Datatilsynet til retten for å få stoppet dagbøtene, men tapte.
Her kan du lese mer om rettssaken mellom Meta og Datatilsynet.
I forrige uke bestemte EU at Datatilsynets vedtak skal gjøres permanent, og at det skal gjelde for hele EU.
Samtidig annonserte altså Meta at deres løsning er å gi brukerne valget mellom å betale for å bruke appene, eller å akseptere at dataene deres brukes til annonsering hvis de vil bruke appene gratis. Meta henviser til at EU har nevnt dette som et alternativ i den opprinnelige dommen.
Både Datatilsynet og Max Schrems, den østerrikske aktivisten som opprinnelig anmeldte Meta for brudd på GDPR, har sagt at de mener at Metas løsning ikke er i tråd med kravene i GDPR.
Et paradoks: Å bli tvunget til å droppe målrettet annonsering kan være ganske lønnsomt for Meta. Gjennomsnittlig inntekt per bruker i Europa med målrettet annonsering er ca. 200 kroner i måneden for Meta. Med betalt abonnement vil en bruker i stedet betale ca 350 kroner per måned for å slippe annonser. Meta vil med andre ord tjene 75 prosent mer på de brukerne som velger å droppe annonser.
Hva betyr det for deg?
For deg som bruker vil dette ikke bety noen ting dersom du synes det er greit at Meta bruker informasjonen din til å tilby målrettede annonser. Da kan du fortsette å bruke Facebook og Instagram gratis, akkurat som før.
Hvis du ikke ønsker at Meta skal bruke informasjonen din til å tilby annonser, eller vil slippe å se annonser på Facebook og Instagram, så får du nå et alternativ. Du kan betale noen kroner per måned for å slippe.
For deg som annonserer på Facebook og Instagram vil jeg også tro at dette får liten eller ingen betydning. Meta vil fortsette å tilby de samme produktene, og jeg tror ikke veldig mange vil velge å betale for å slippe annonser. Det er mulig at noen segmenter kan fo noe mindre utvalg, men i praksis tror jeg ikke at du vil merke noen forskjell.
Jeg er ganske sikker på at denne saken vil fortsette i rettsapparatet en god stund til. Max Schrems har allerede varslet at han vil sende inn en ny klage, og det er ikke usannsynlig at et eller flere datatilsyn i EU også vil klage på løsningen Meta har valgt.
2 Responses
[…] Du kan lese mer om saken her. […]
[…] Meta lanserte betalt reklamefritt abonnement etter press fra Datatilsynet og EU, tok det ikke lang tid før konkurrentene fulgte etter. Både X, […]