Nyheter om sosiale medier uke 42
X vil ta betalt fra alle brukere, Meta innrømmer å ha begrenset rekkevidden på enkelte poster, Snap blir mer web-vennlig, Google Chrome blir smartere og forskere ved Stanford har rangert de største språkmodellene. Dette er noen av nyhetene om sosiale medier i uke 42.
Fortsetter under videoen.
LinkedIn sa opp 668 ansatte. Det er andre gang i år at selskapet, som eies av Microsoft, reduserer staben. I mai måtte 716 LinkedIn-ansatte gå. LinkedIn har 19 500 ansatte, så reduksjonen utgjør litt over tre prosent.
Meta innrømmet å ha hindret spredning av poster på Facebook og Instagram. Flere brukere har klaget på at poster som uttrykker støtte til den palestinske sivilbefolkningen blir blokkert eller får lite spredning på Metas plattformer. Nå viser det seg at de har et poeng.
Også norske brukere opplever at deres poster om konflikten i Israel/Gaza undertrykkes av Meta.
I en post på X innrømmer Metas Andy Stone at en feil i deres systemer har ført til at stories-poster som ikke bryter plattformenes regler likevel har blitt skjult. Han hevder dette ikke handler om innholdet, men er en ren teknisk feil.
I en bloggpost om håndteringen av situasjonen i Israel og Gaza innrømmer imidlertid selskapet at det store volumet av poster kan føre til at poster som ikke bryter plattformenes regler likevel kan bli fjernet feilaktig.
Du kan lese mer om saken her.
Twitch lanserte stories. Utvalgte brukere kan nå testen en ny stories-funksjon på Twitch’ mobil-app. Stories på Twitch fungerer på samme måte som stories-formatet på andre plattformer, men hver story er synlig i 48 timer på Twitch.
Snapchat lar deg nå bygge inn Snap-innhold på nettsider. Du kan dele linser, Spotlight-videoer, offentlige stories og offentlige profiler. For å dele må du åpne innholdet i en nettleser, klikke på embed-knappen under ‘dele’ og lime inn koden som kommer opp på nettsiden din.
X tester nå å ta betalt fra alle nye brukere. I en bloggpost forteller selskapet at «Not A Bot» testes ut på nye brukere i New Zealand og Filippinene. For å registrere en ny konto må du først verifisere telefonnummeret ditt. Deretter kan du velge mellom tre alternativer:
- X Premium koster 8 dollar per måned, og gir deg alle funksjoner på plattformen.
- Et nytt abonnement til 1 dollar i året gir deg grunnleggende funksjoner på nettleser-versjonen av X, som å publisere poster, like, svare på, reposte og bokmerke andres poster. (De skriver ikke om du kan gjøre det samme i mobilappen.)
- Uten abonnement kan du kun lese poster, se videoer og følge kontoer, du kan ikke dele eget innhold.
Elon Musk skrev i en post fredag at de også vil lansere to nye varianter av Premium-abonnementet:
- En med de samme funksjonene som dagens Premium-abonnement, men uten reduksjon i mengden annonser. Dette vil koste mindre enn de $8 per måned som Premium koster i dag.
- En som koster mer enn dagens Premium, som vil være helt reklamefri.
Meta lar deg nå skru av sporing på eksterne nettsider også for Instagram-brukere. Meta kan spore aktivitetene dine på nettsider som har installert et av selskapets verktøy. Frem til nå har det vært mulig å skru av slik sporing for Facebook-brukere, men ikke for Instagram. Nå blir det også mulig for Instagram å velge bort slik sporing.
For å se hva Meta har registrert om deg, og eventuelt skru av funksjonen, må du gå inn på Kontosenteret. Der finner du et valg som kalles Activity Off-Meta Technologies. Her kan du både se hva Meta har registrert om deg, og skru av sporingen.
Metas Broadcast Channels kommer nå til Facebook og Messenger. Publiseringsfunksjonen lar profilerte brukere publisere én-til-mange-innhold til folk som abonnerer på deres kanal. Det vil si at mottakerne ikke kan svare eller kommentere på posten. De kan imidlertid like posten og svare på avstemminger. Broadcast Channels ble først lansert på Instagram tidligere i år.
Nå blir Google Chrome litt smartere. Onsdag lanserte Google fem forbedringer i Chrome.
Autocomplete vil ikke lenger bare lete etter nettadresser som begynner med ordet du skriver, men se etter adresser som passer til innholdet i det du skriver. For eksempel, om du skriver ‘taxi’, vil den ikke bare lete etter nettadresser som begynner med ‘taxi’, men også adresser som inneholder ‘taxi’.
Den vil også oppdage skrivefeil, og likevel gi deg forslag til nettadressene som passer til det du forsøkte å skrive.
Når du skriver i adressefeltet, vil Chrome nå også søke etter adresser blant bokmerkene du har i ulike bokmerkemapper.
Chrome vil også foreslå populære nettadresser, selv om du ikke har besøkt dem tidligere.
Layouten er også endret, for å bli mer oversiktlig.
Forskere ved Stanford har gransket 10 av de største språkmodellene. Forskerne har laget et system som måler hvor åpne de ulike modellene er. Foundation Model Transparency Index gir modellene poeng etter hvor transparente de på 13 ulike områder. Totalt er over 100 kriterier vurdert, som dataene de er trent på, dokumentasjon på hvordan modellene fungerer og hvordan brukerbetingelsene håndheves.
Metas Llama 2 er best i test, med en score på 54%. GPT-4 kommer på tredjeplass med 48%, mens Amazons Titan Text kommer dårligst ut med bare 12%.
Høyesterett i USA skal se på hvor grensene går for hva myndighetene kan kreve av sosiale medier. Saken har kommet opp etter at en dommer tidligere bestemte at Biden-administrasjonen ikke kan be plattformene om å fjerne innhold de mener er skadelig, som feilinformasjon om vaksiner og valgfusk. Høyesterett tilsidesatte forbudet tidligere i sommer, og har nå bestemt at de skal behandle saken.
Saken er av stor prinsipiell interesse, siden det har vær mye diskusjon om plattformenes moderering av innhold de mener er farlig. Høyesterett skal ikke ta stilling til om plattformene selv kan moderere slikt innhold, men om myndighetene kan oppfordre dem til å gjøre det.