Nyheter om sosiale medier uke 37
Norske annonsører boikotter Facebook og Instagram, myndighetene i USA saksøker Google, TikTok viser Wikipedia-artikler mellom videoene og EU gir TikTok kjempebot. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 37.
Fortsetter etter videoen.
Meta planlegger å trene en ny språkmodell. Målet er at den nye modellen skal bli like bra som GPT-4 fra OpenAI. Planen er å starte treningen av den nye modellen tidlig i 2024. Mark Zuckerberg har sagt at han ønsker å gjøre den nye modellen gratis tilgjengelig for alle, slik Meta gjorde med LLaMA 2, som ble lansert tidligere i år.
Flere store norske annonsører dropper annonsering på Metas plattformer. Det kommer blant annet som en konsekvens av at Oslo tingrett opprettholdt Datatilsynets vedtak om at Metas målretting av annonser bryter med personvernloven, ifølge Kom24. Blant selskapene som har satt Meta-annonsering på pause er OBOS og dagligvarekjeden SPAR.
I en undersøkelse fra SoMe-byrået Synlighet svarte 17 prosent av bedriftene at de vil slutte å annonsere hos Meta.
Justisdepartementet i USA har saksøkt Google. Myndighetene mener at selskapet misbruker sin markedsmakt for å forhindre konkurranse i søkemarkedet. De hevder at Googles har inngått avtaler med andre tech-giganter som i praksis gjør det umulig for andre leverandører å konkurrere. Google skal visstnok betale Apple og andre teknologileverandører 100 milliarder kroner i året for å velge Googles søkemotor som standard i deres produkter.
Google hevder at de ikke hindrer konkurranse, og at det er enkelt for brukere å velge en konkurrerende søkemotor. De mener også at avtalene de gjør med andre leverandører er normal forretningspraksis, og at de har så stor markedsandel fordi de har et mye bedre produkt enn konkurrentene.
Google sa opp flere hundre ansatte onsdag. Det var ansatte som jobbet med rekruttering som ble berørt av reduksjonene. Ledelsen begrunnet oppsigelsene med at en reduksjon i antall ansettelser i selskapet har ført til redusert behov for rekrutterere.
Bluesky har passert en million brukere. Twitter-konkurrenten var opprinnelig et sideprosjekt som Jack Dorsey dro i gang mens han var sjef i Twitter. Etter at Elon Musk kjøpte Twitter, har Bluesky stått på egne ben.
I motsetning til Twitter/X er Bluesky en desentralisert løsning. Det vil si at det ikke er én Bluesky-server, men at brukerne er spredt rundt på ulike servere som kommuniserer med hverandre. Det betyr at det ikke er selskapet som kontrollerer hva som skjer på plattformen, men alle de ulike administratorene av Bluesky-servere.
Center for Countering Digital Hate har publisert en ny rapport om hatprat på X. CCDH ble saksøkt av X Corp i august, etter å ha dokumentert at X ikke fjerner hatprat på plattformen. Nå har de publisert en ny rapport som dokumenterer at 259 av 300 poster som bryter plattformens regler mot hatprat, ikke ble fjernet etter at de var rapportert.
X svarte i en post at påstandene fra CCDH er uriktige, og at plattformen fjernet de postene som brøt reglene.
TikTok har begynt å vise Wikipedia-artikler i søkeresultatene. Unge bruker oftere og oftere sosiale medier som søkemotor og nyhetskilde. I stedet for å søke på Google og lese nettaviser, tyr de til TikTok, Instagram og Snapchat. Nå viser TikTok utsnitt fra Wikipedia mellom videoene når du søker på enkelte steder, personer og hendelser. Klikker du på utsnittet, blir du sendt til Wikipedia for å lese hele artikkelen.
TikTok har fått en bot av EU på fire milliarder kroner. Grunnen er at EU mener de ikke har fulgt GDPR når det gjelder barn. TikTok skal ha latt kontoene til tenåringer vær åpne som standard, så informasjonen dere har vært tilgjengelig for alle. I tillegg mener EU at verifiseringen av hvem som kan kytte seg til barns kontoer gjennom TikToks foreldrekontroll ikke har vært god nok, og at TikTok ikke har gjort nok for å verifisere alderen til barn som oppretter konto på plattformen.
TikTok er helt uenige, og mener boten er altfor stor. De hevder å ha rettet opp i alle forhold EU har kritisert for flere år siden, og mener defor det er urimelig at de bli ilagt en så stor bot.
Regulering av AI skyter fart i USA. Etter at syv av de største aktørene nylig forpliktet seg til å både bidra til og følge opp regler for kunstig intelligens, har de nå fått selskap av åtte andre selskaper. Blant de nye selskapene er Adobe, IBM, Palantir, Nvidia og Salesforce.
Denne uken var flere av sjefene for disse selskapene i Washington D.C., hvor de deltok i møter med politikere. Målet var både å gi politikerne en oppdatering på hvor langt teknologien har kommet, og å diskutere mulige reguleringer.
I Europa er EU i full gang med å utforme AI Act, som skal gi tilsvarende reguleringer. Også Kina har innført regler for utvikling og bruk av AI-teknologi i landet.
Pinterest har annonsert flere nye funksjoner. En av dem er en fotosamlingsfunksjon som lar deg klippe ut elementer fra bilder og sette sammen i et ‘collage’. Elementene vil være klikkbare, så du kan lenke til de aktuelle produktene i en nettbutikk.
De nye funksjonene skal rulles ut i hele verden i de kommende månedene.