Nyheter om sosiale medier uke 31
Meta blokkerte nyheter i Canada, Twitter saksøker kritikere, Meta snur i GDPR-krangel med EU og TikTok gjør endringer for å tilpasse seg til ny EU-lov. Det er noen av nyhetene i uken som gikk.
Fortsetter etter videoen.
Mandag begynte Meta å blokkere nyheter på Facebook og Instagram i Canada. Det skjer etter at myndighetene i Canada vedtok en lov som tvinger plattformene til å betale for nyheter som deles. Meta har tidligere truet med å blokkere nyheter hvis loven trer i kraft, og nå gjør de alvor av truslene.
Også Google har sagt at de vil gjøre det samme, men foreløpig har de ikke begynt å blokkere nyheter på sine plattformer.
Det franske nyhetsselskapet AFP har nå saksøkt X Corp for å få betalt for at deres nyhetssaker deles på Twitter. Meta og Google har vært i tilsvarende konflikter i et par år allerede, men nå kommer de første saken som involverer Twitter.
X, tidligere Twitter, måtte ta ned den blinkende logoen et par dager etter at den var satt opp. Etter å ha fjernet Twitter-navnet, fikk Elon Musk montert en gigantisk, blinkende X på taket av selskapets kontor i San Francisco. Den lyste så kraftig, at flere naboer klaget til byens myndigheter. Nå er X’en demontert igjen.
Navnet på det populære Twitter-verktøyet Tweetdeck er også endret. Det heter nå XPro.
Hvis du abonnerer på Twitter Blue, eller XBlue som det heter nå, kan du nå skjule det blå verifiseringsmerket. Du kan altså betale $8 for å få et blått verifiseringsmerke, som du så kan skjule igjen…
X Corp. har også saksøkt Center for Countering Digital Hate, en organisasjon som jobber for å begrense hatefulle ytringer på internett. Organisasjonen publiserte i juni en rapport som sa at mengden hatefulle ytringer på Twitter har økt. Elon Musk mener at organisasjonen egentlig bare forsøker å skade Twitter, og at de jobber på vegne av Twitters konkurrenter.
Meta har svart Datatilsynet, etter truslene om dagbøter for brudd på GDPR. I et brev sier selskapet at de vil endre praksis, slik at de holder seg innenfor reglene i GDPR. De ber samtidig Datatilsynet om å oppheve vedtaket om dagbøter på en million kroner per dag, som begynner å løpe fredag denne uken. Fredag ba Meta Oslo Tingrett om en midlertidig forføyning mot Datatilsynets vedtak, så de får tid til å gjøre endringene. Meta fikk medhold, så dagbøtene er satt på pause inntil videre.
I en bloggpost skriver selskapet at de vil endre grunnlaget for behandling av brukernes personinformasjon i EU fra «berettiget interesse» til «samtykke». I praksis betyr det at brukerne må gi aktivt samtykke til at dere personinformasjon behandles, i stedet for at de passivt godtar det ved å bruke appen. Meta skriver ingenting om når endringen vil skje.
Apple selger litt mindre, men tjener mer penger. I andre kvartal gikk omsetningen ned med 1%, til 81,8 milliarder dollar. Overskuddet økte imidlertid med 2%, og endte på 19,88 milliarder dollar.
TikTok lanserer en rekke nye funksjoner for europeiske brukere. Funksjonene skal blant annet gjøre det enklere å rapportere ulovlig innhold, la brukerne skru av de adferdsbaserte algoritmene og fjerne målrettede annonser for mindreårige brukere, ifølge Reuters.
Endringene kommer etter at TikTok i juni gjorde en frivillig stresstest av appen opp mot kravene i EUs Digital Services Act (DSA). Testen avdekket flere mangler, som TikTok nå jobber for å fikse.
Samtidig ligger det an til at TikTok får en kraftig GDPR-bot i september. Det irske datatilsynet, som har ansvaret for oppfølgingen av TikTok i Europa, mener at TikTok ikke gjør nok for å beskytte barn på plattformen. De sier blant annet at TikTok ikke gjør nok for å håndheve aldersgrensen på 13 år, at standardinnstillingene ikke beskytter mindreårige godt nok og at de ikke er åpne nok om hvordan de behandler mindreåriges data.
Etter en uenighet mellom Irland, Tyskland og Italia om hvilken reaksjon som er riktig mot TikTok, har EU sentralt nå besluttet at det irske datatilsynet skal utstede en bot til TikTok innen en måned.
Forsidefoto: Daniel Oberhaus