Sosiale medier endrer nyhetsvanene våre
Reuters Institute publiserte nylig ‘Digital News Report 2023’, en kartlegging av hvordan publikum forholder seg til nyheter rundt i verden. Årets rapport bekrefter at nyhetsvanene våre er i kraftig endring, og at spesielt de unge foretrekker andre kanaler enn de tradisjonelle nyhetsmediene.
At unge bruker sosiale medier som nyhetskilde er ikke nytt. Likevel er det flere trender i rapporten som bør bekymre mediebransjen. Det holder nemlig ikke at nyhetsmediene er til stede i de sosiale mediene. De må også kjempe om oppmerksomheten med ‘nyhetsformidlere’ som ikke følger Vær Varsom-plakaten.
Den 160 sider lange rapporten inneholder en rekke interessante trender, både globalt og for oss her i Norge. 93 000 mennesker er intervjuet i undersøkelsen, 2022 av dem nordmenn. De mest interessante funnene er (klikk på bildene for større versjoner):
Nyhetsmediene taper terreng
Det er flere trender i rapporten som indikerer at nyhetsmediene vil ha en stadig større utfordring med å nå de unge fremover. Utfordringer er ikke bare at de unge bruker sosiale medier som nyhetskilde, en større utfordring er hvordan de unge konsumerer nyheter i sosiale medier.
Den totale bruken av sosiale medier som nyhetskilde har holdt seg relativt stabil de siste årene, men hvilke sosiale medier som brukes er i ferd med å endre seg dramatisk. Facebook er fortsatt den viktigste kilden, men andelen som bruke Facebook som kilde til nyheter har gått ned fra 42 prosent i 2016 til 28 prosent i 2022.
Mens Facebook går tilbake, er det TikTok og Instagram som vokser frem som de nye nyhetskanalene i sosiale medier. 14 prosent finner nyhetene sine på Instagram, mens TikTok har doblet populariteten som nyhetskilde fra 3 prosent i fjor til 6 prosent i år.
Den utviklingen bør bekymre mediebransjen, for mens Facebook stort sett sender trafikken videre til medienes nettsider, beholder Instagram og TikTok publikumet på sin egen plattform og lar dem konsumere nyhetene der.
Denne trenden er spesielt tydelig blant unge voksne. I aldersgruppen 18 til 24 år svarte hele 20 prosent at de har fått nyheter fra TikTok den siste uken, mens andelen i Norge er enda høyere.
En annen tydelig trend er at det ikke er nyhetsmediene og journalistene de unge går til for å finne nyheter på Instagram og TikTok, det er influensere og ‘vanlige mennesker’. Det er ikke så viktig om NRK og VG er på TikTok, for det er deg, meg og Sophie Elise de unge oppsøker for å holde seg oppdatert.
Nordmenn er villige til å betale
Ingen er mer villige til å betale for nyheter enn nordmenn. Hele 39 prosent av de norske deltakerne i undersøkelsen sa de hadde betalt for nyheter det siste året. Det er med enn dobbelt så mange som gjennomsnittet (17 prosent).
Trenden i Norge er imidlertid nedadgående, fra 41 prosent i fjor og 45 prosent på toppen i 2021. Nedgangen er størst blant de med lavest inntekt (-8 prosent), og kan derfor skyldes høyere levekostnader.
Tilliten til mediene er også høy i Norge. 53 prosent sier de har tillit til mediene generelt, og 62 prosent sier de har tillit til mediene de selv bruker. Det er NRK Nyheter som nyter størst tillit (80 prosent), etterfulgt av lokale medier (75 prosent).
Du kan lese hele rapporten her.
1 Response
[…] Du kan lese mer om rapporten her. […]