Nyheter om sosiale medier uke 25

Nå kan du laste ned reels, Meta blokkerer nyheter på Instagram og Facebook i Canada, Elon Musk utfordret Mark Zuckerberg til slåsskamp og Google lanserer nytt filter til søkemotoren. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uke 25.

Fortsetter etter videoen.

Instagram vil nå la deg laste ned Reels. TikTok har lenge hatt muligheten for å lagre videoer til kamerarullen på mobilen din, og nå kommer Instagram etter med denne funksjonen. Det er kun Reels som er satt til å være offentlige (Public) som kan lastes ned, og det er mulig å velge at videoen ikke skal kunne lastes ned når du poster en Reel.

For å laste ned en Reel, klikker du på dele-ikonet. Da dukker ‘Last ned’ opp som et alternativ nederst.

Elon Musk utfordret Mark Zuckerberg til slåsskamp, og Mark aksepterte. Den bisarre utfordringen kom som følge av at Meta jobber med en Twitter-konkurrent. Prosjektet har kodenavn P92, men skal visstnok kalles Threads. «I’m up for a cage match if he is lol», skrev Musk på Twitter. Zuckerberg svarte i en Instagram-story «Send me location».

Det hører med til historien at Mark Zuckerberg er en habil MMA-utøver, og har vunnet kamper på relativt høyt nivå. Musk sier selv at den eneste treningen han driver med, er å kaste barna sine opp i luften når han leker med dem.

Du kan lese hele historien her.

Meta blokkerer nyheter på Facebook og Instagram for alle brukere i Canada. Meldingen om dette kom etter at Canada vedtok en lov som pålegger tech-gigantene å betale for nyheter som deles på plattformene.

Også Google uttrykte misnøye etter et møte med canadiske myndigheter torsdag, men har foreløpig ikke sagt noe om hvordan de vil respondere.

TikTok tester en ny shopping-funksjon i Storbritannia. Den nye funksjonen, som kalles Trendy Beat, tilbyr produkter fra virale videoer for salg. Produktene selges og leveres av et datterselskap av TikTok-eier ByteDance. Ifølge Financial Times, som først rapporterte om testen, bruker ByteDance sin kunnskap om hvilke videoer som er populære på TikTok til å finne ut av hvilke produkter de skal tilby gjennom Trendy Beat.

Google lanserer ‘Perspectives’, et AI-drevet filter i søkemotoren. Perspektives skal fremme menneskelige stemmer om temaene du søker på, ved å vise videoer fra diskusjonsfora og sosiale medier. Når du klikker på Perspectives-filteret, får du opp en karusell med videoposter. Du kan velge å gå videre til en Perspectives-side, med flere videoer.

Google skriver i den samme bloggposten at søkealgoritmene fremover vil legge større vekt på originalt kvalitetsinnhold. Dette kan bety at innhold som klippes og limes fra andres nettsider, eller kanskje til og med innhold generert av AI, vil bli nedprioritert.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.