Facebook er fortsatt en effektiv kanal
Ryktet om Facebooks død er betydelig overdrevet. Faktisk er det slik at Facebook vokser, og poster fra norske Facebook-sider er like effektive som før. Den organiske rekkevidden holder seg, og klikkraten på lenkeposter er fortsatt god. Det er noen av de viktigste funnene i rapporten Facebook-effekt 2022.
Facebook-effekt 2022 er en rapport som kartlegger effekten av norske Facebook-sider. Årets rapport er basert på en analyser av 300 000 Facebook-poster fra 3 000 norske Facebook-sider i 130 bransjer.
Bestill rapporten Facebook-effekt 2022 her.
Selv om Facebook i årevis har vært en skyteskive for kritikere, er plattformen fortsatt den mest effektive kanalen for kommunikasjon med markedet for veldig mange virksomheter. Facebook har flest aktive brukere, de beste verktøyene og gir fortsatt veldig god verdi tilbake.
Etter en periode med nedgang, opplevde Facebook faktisk en vekst i antall brukere i første kvartal i år. 37 millioner nye brukere utgjorde en brukervekst på 4 prosent.
Den organiske rekkevidden holder seg stabil
I gjennomsnitt når hver post ut til 40 prosent av antallet følgere på siden din. Har du 1 000 følgere, er det i snitt 400 som ser hver post. Dette er et nivå om har holdt seg relativt stabilt gjennom de siste fem årene. Myten om at det blir stadig vanskeligere å nå ut organisk på Facebook er derfor feil.
Halvparten av de som ser postene dine følger siden allerede, mens halvparten er nye brukere som ikke følger siden ennå. Det betyr at muligheten for å nå ut til et nytt publikum fortsatt er stort på Facebook.
Halvparten av postene vi deler på Facebook er linkposter. Disse når i snitt 35 prosent av antallet følgere på siden, og er den posttypen som når færrest. Videoposter når over 60 prosent av antallet følgere, men bare én av ti poster er video.
Den viktigste faktoren som avgjør hvor mange som ser postene dine er likevel innholdet. Gode poster når mange mennesker, mens dårlige poster når få. Det lønner seg derfor å legge litt jobb i å skape innhold som er interessant, relevant og verdiskapende.
Lenkeposter har bra klikkrate
Seks av ti poster norske sider deler på Facebook har en lenke, og har dermed til hensikt å drive trafikk til en nettside. De fleste er tradisjonelle linkposter, men hver femte bildepost og hver fjerde videopost inneholder også en lenke.
3,4 prosent av de som ser en Facebook-poste med lenke fra en norsk side, klikker på lenken. Linkpostene er mest effektive, med en klikkrate på 3,9 prosent, mens bilde- og videoposter er litt mindre effektive, med henholdsvis 1,3 og 1,1 prosent klikkrate. Bilde og videoposter har imidlertid ofte større rekkevidde, så for noen sider er disse posttypene minst like effektive trafikkdrivere som linkposter.
Vi deler mindre video
Andelen videoposter fra norske Facebook-sider fortsetter å gå ned. Fra en topp på 25 prosent sommeren 2019, var andelen i 2022 kun 10 prosent. Det er litt merkelig, for videoposter når ut til suverent flest mennesker. Hele 63 prosent av antallet følgere på siden ser videoposter i snitt.
Et paradoks er at de nye formatene på Facebook, spesielt Reels, er veldig videodrevet. Å være vant til å jobbe med video bør derfor være en fordel for de som vil utnytte mulighetene i Reels og Discovery Engine.
Reels er ikke en del av statistikken i Facebook-effekt 2022, men vil være en del av rapporten for 2023.
Vil du lese hele rapporten, kan du bestille den her.
Hvis du ønsker det, kan du også få en analyse av din egen side eller bransje.
Du kan også analysere Facebook-siden din gratis på SoMeStatus.com.