Nyheter om sosiale medier uke 16
Snapchat kom med flere nyheter på sitt årlige Partner Summit. Spotify og BeReal samarbeider. Politiet gir seg på Twitter, Sveriges Radio gir seg på Twitter og Elon Musk fortsetter å lage sirkus. Det er noen av nyhetene fra sosiale medier i uken som gikk.
Fortsetter under videoen.
Twitter vil merke tweets med hatytringer. Tweets med innhold som bryter plattformens regler mot hatefulle ytringer vil få redusert rekkevidde og merkes. Tweetene vil ikke sletts, og brukeren kan se innholdet ved å klikke på merkelappen.
Redusert rekkevidde vil i praksis kunne bety at tweeten ikke vises i ForYou- eller Følger-feeden, at den ikke anbefales og at den blir mindre synlig på avsenderens profilside. Twitter kan også begrense mulighetene til å like, retweete og svare på merkede tweets.
Policyen er i tråd med det Elon Musk lovet da han kjøpte twitter i fjor, og med kravene i EUs Digital Services Act.
Sveriges Radio er det første store europeiske mediehuset som slutter å bruke Twitter, etter å ha blitt merket som ‘Publicly-funded media’. SR sier i en melding at det ikke skyldes merkelappen, men at Twitter ikke lenger er relevant som kommunikasjonskanal.
Snapchats MyAI vil snart kunne generere bilder. På selskapets årlige arrangement onsdag fortalte Evan Spiegel at brukerne allerede har over 2 millioner samtaler med MyAI hver dag.
Snapchat lanserte også en ny generasjon linser basert på generativ kunstig intelligens. Den første, Cosmic Lens, gjør deg og bakgrunnen om til en animert figur.
Snapchat har passert 3 millioner abonnenter på Snapchat+. Milepælen ble nådd mindre enn tre måneder etter at de passerte 2 millioner. Antallet abonnenter utgjør likevel mindre enn én prosent av plattformens 375 millioner daglige aktive brukere.
BeReal lar deg nå vise hvilken sang du hører på når du poster på appen. Ved å koble Spotify-kontoen din til BeReal-kontoen, vil BeReal automatisk legge til hvilken musikk du hører på når du deler en post. Når en venn deler en post med musikk, kan du høre et klipp av musikken ved å klikke på musikk-ikonet i posten.
Funksjonen er ikke tilgjengelig i Norge ennå, men skal rulles ut til hele verden etter hvert.
Microsoft dropper Twitter fra annonsesystemet sitt. Etter at Twitter begynte å ta betalt for tilgang til grensesnittet sitt, vil ikke Microsoft lenge la brukerne av deres annonsesystem booke annonser på Twitter. Etter å ha vært gratis tidligere, krever Twitter nå minimum en halv million kroner i måneden for tilgang til grensesnittet.
Elon Musk svarte på meldingen med å true med å saksøke Microsoft for å ha brukt Twitter-data til å trene sine AI-modeller.
Torsdag fjernet Twitter det blå verifiseringsmerket på kontoene som ikke betaler for Twitter Blue. Noen kjendiser, som basketballspilleren LeBron James, forfatter Stephen King og rapperen Ice T, har fortsatt verifiseringsmerker som sier at de abonnerer på Twitter Blue. Alle tre benekter imidlertid at de betaler for merkene eller har legitimert seg ovenfor Twitter.
Elon Musk skrev i en tweet at det er han som betaler for verifiseringsmeket på en del kjendis-kontoer. Blant kontoene som har fått et verifiseringsmerke som sier at de betaler for Twitter Blue er flere avdøde kjendiser, som basketballspilleren Kobe Bryant.
Noen av kjendisene som ufrivillig promoterer Twitter Blue har protestert høylytt, og bedt Musk om å fjerne merkene deres.
Fredag fjernet Twitter merkelappene de hadde gitt en del medier som mottar offentlig finansiering. Flere medier har sagt de vil slutte å bruke Twitter etter at de ble merket som ‘Government-funded media’. Nå er merkelappene borte igjen.
Samtidig fjernet Twitter også merkelappene på statsstyrte medier fra blant annet Kina, Russland og Iran. Russiske RT og kinesiske China Daily er eksempler på medier som kontrolleres redaksjonelt av landets myndigheter, og som fungerer som en del av landenes propaganda-apparat. Disse var tidligere merket som ‘State-affiliated media’.
Twitter krever nå at alle som annonserer på plattformen abonnerer på Twitter Blue. Flere Twitter-brukere forteller at de har mottatt en epost fra Twitter, hvor de får beskjed om at de må betale for Twitter Blue hvis de vil fortsette å annonsere.
Jeg gjorde en uformell undersøkelse i fjor høst, hvor jeg spurte 15-20 av de største annonsørene i Norge om de annonserte på Twitter. Alle svarte nei.
Politiet skal slutte å bruke Twitter som kanal mot publikum. De vil i stedet lage en tilsvarende meldingstjeneste på sin egen nettside, hvor operasjonssentralene skal dele meldinger til publikum.