Microsoft tok første stikk i AI-kampen

Etter en uke preget av kunstig intelligens, er kartet over teknologigigantene snudd helt på hodet. Plutselig er Microsoft den kuleste i klassen, mens Google lurer på hva som traff dem. En ting er imidlertid sikkert: Vi brukere har veldig mye spennende å se frem til.

Fortsetter under videoen…

Etter at det lille selskapet OpenAI først lanserte bildegeneratoren DALL-E og så chatroboten ChatGPT, har det blitt tydelig hvilke fantastiske muligheter som ligger i såkalt generativ kunstig intelligens.

Etter å ha blitt trent på millioner av nettsider, kan ChatGPT skrive tekster like bra som et menneske. Hvem som helst kan stille chatroboten et spørsmål, og få et utfyllende svar på sekunder. Den skriver så bra, at studenten Andrea Holm Tanderø fikk karakteren fem på en oppgave skrevet av ChatGPT.

Microsoft, som i mange år har stått i skyggen av Google, Meta, Apple og Amazon, var en tidlig investor i OpenAI, og har samarbeidet med selskapet i flere år. Etter å ha annonsert at de vil investere 100 milliarder kroner i OpenAI, i tillegg til de 30 milliardene de allerede har investert, inviterte Microsoft også utvalgte journalister til en presentasjon av nye produkter denne uken.

Google, som frem til nå har vært giganten innen kunstig intelligens, hadde også invitert journalister til lansering denne uken. Det samme hadde kinesiske Baidu. Det lå an til kamp om lederposisjonen innen generativ kunstig intelligens.

I den kampen vant Microsoft soleklart, men overraskende, første runde.

Microsoft

Nye Bing analyserer innholdet på nettsidene, og gir deg er svar i klartekst

Microsoft har samarbeidet med OpenAI siden 2019. I det stille har de jobbet med å integrere teknologien bak ChatGPT i sine produkter. Mens OpenAI, Google og Meta har vist verden hva de kan få til med kunstig intelligens, har Microsoft i det stille sett på hvordan teknologien kan gjøre hverdagen til brukere av deres produkter enklere. Det skulle vise seg å være en smart strategi.

Bing, Microsofts søkemotor, har skarve 3 prosent markedsandel, mot Googles 93 prosent. Det er Google som har satt standarden frem til nå. Men ved å bruke GPT-teknologien i søkemotoren er Microsoft i ferd med å forandre dette. Nye Bing leverer ikke bare en liste med lenker til nettsteder når du stiller et spørsmål. Den kan hente innholdet i de aktuelle nettsidene og beskrive resultatet for deg. Den kan sammenligne resultatene fra flere spørsmål, og skrive et sammendrag av det den har funnet. Den tar søk til et helt nytt nivå ved å ikke bare finne resultatene, men også behandle informasjonen for oss.

Men Microsoft stopper ikke der. De har integrert OpenAIs kunstige intelligens i flere produkter.

Nettleseren Edge gir deg et sammendrag av innholdet i nettsider og dokumenter. Den kan også svare på spørsmål om innholdet. Trenger du å få skrevet en tekst om innholdet til for eksempel en epost eller en post i sosiale medier, fikser Edge det også.

Teams, som vi alle ble godt kjent med under pandemien, kan snart skrive referat fra møter, lage oppfølgingslister til deltakerne og booke nye avtaler i kalenderen. Alt skjer automatisk, ved hjelp av kunstig intelligens som tolker det som blir sagt i møtet.

Salgsverktøyet Viva Sales genererer forslag til svar på epost fra en kunde

Salgsverktøyet Viva Sales tolker innholdet i eposter du får fra kundene, og skriver et forslag til svar for deg. Ber kunden om tilbud på et produkt, henter Viva Sales informasjon om produktet og prisen, sjekker hvilken rabatt og betalingsbetingelser kunden har, og tar det med i tilbudet. Du trenger bare å gjøre eventuelle justeringer i teksten før du sender svaret til kunden.

Det var rett og slett en imponerende presentasjon, som satte Microsoft tilbake på teknologikartet.

Google

Vi er vant til at Google stadig flytter grensene for hva som er mulig å få til med teknologi, og setter standarden for resten av markedet. Slik var det ikke denne gangen.

Googles presentasjon av chatroboten Bard ble rett og slett en liten nedtur. Det lille vi fikk se, har vi allerede sett i ChatGPT. Googles integrasjon av teknologien i søkemotoren bleknet også i forhold til det Microsoft hadde presentert dagen før. Det Google presenterte dagen etter Microsoft var «too little, too late».

Den virkelige nedturen for Google kom imidlertid da det ble avslørt at et av svarene Bard hadde gitt i demonstrasjonen var feil. Google har selv lært oss at vi kan forvente riktig svar når vi søker på noe i deres søkemotor. Å servere feil svar i lanseringen av et produkt som Bard, er rett og slett amatørmessig.

Aksjemarkedet straffet også Google hardt for tabben. Aksjekursen falt 7,6 prosent, og Googles eierselskap Alphabet ble 1000 milliarder kroner mindre verd over natten.

Baidu

Baidu, Kinas svar på Google, lanserte også sin egen chatrobot denne uken. Baidus løsning har fått navnet Ernie på engelsk og Wenxin Yiyan på kinesisk. Selskapet sier de vil være ferdige med interne tester i mars, og at Ernie deretter vil lanseres for publikum.

Meta

Meta har, sammen med Google, vanligvis stått i første rekke når det gjelder utvikling av kunstig intelligens. Denne gangen har det imidlertid vært veldig stille fra Facebook og Instagrams eierselskap. Det er en god grunn til det.

Meta har utviklet tilsvarende teknologi som OpenAI og Google, men har valgt (frivillig eller ufrivillig) å ikke delta i kampen i denne omgang.

Det er en rekke utfordringer med generativ kunstig intelligens. Den vet ikke forskjell på rett og galt, og ser ikke forskjell på fakta og fiksjon. Det gjør at chatroboter som ChatGPT ofte kan generere svar som rett og slett er feil. Det er også lett å lure chatrobotene til å lage tekster som er trakasserende eller rasistiske.

For Meta, som har fått mye kritikk for å ikke ha kontroll på uønsket innhold på Facebook og Instagram, er risikoen derfor altfor stor.

Amazon

Amazon er også en av gigantene innen kunstig intelligens, men har heller ikke deltatt i kampen om å lage brukernes favorittverktøy. Det har også sin naturlige forklaring. De tjener penger på at andre lager løsningene.

Amazon er verdens største leverandør av skytjenester gjennom Amazon Web Services. Der er avansert kunstig intelligens tilgjengelig som en tjeneste hvem som helst kan kjøpe. Mange av tjenestene du finner på nettet bruker kunstig intelligens fra Amazon.

Amazon bruker også mye kunstig intelligens i sine produkter. I tillegg til at det meste du gjør i nettbutikken deres er styrt av kunstig intelligens, er produkter som Alexa et resultat av selskapets investeringer i kunstig intelligens.

Den største vinneren er uansett oss brukere, som kan se frem til en mengde innovative produkter og tjenester i tiden som kommer. Mye av den tiden vi bruker på å analysere og beskrive informasjon i dag, kan vi bruke på noe annet snart, når kunstig intelligens tar seg av både analysen og skrivingen.

Forsidebilde: Microsoft/Dan DeLong


You may also like...

2 Responses

  1. 20. februar 2023

    […] Du kan lese mer om lanseringene her. […]

  2. 15. januar 2024

    […] januar 2023 offentliggjorde Microsoft at de ville investere 10 milliarder dollar i Silicon Valleys nye yndling, OpenAI. I det […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.