Reklame bygger kjennskap, sosiale medier bygger relasjoner
God reklame kan gi merkevarer en sterk posisjon hos målgruppen, og sørge for at assosiasjonene er positive. Men reklame skaper ikke de sterke relasjonene som gjør at kundene er villige til å reise lenger og betale mer for et produkt. Det gjør sosiale medier.
«Doffen har daua» er en av de mest legendariske reklamene som er lager her i landet. Den bidro til å gjøre Remas slagord «det enkle er ofte det beste» til allemannseie. Men har du noen gang valgt å handle i en Rema-butikk fordi «Doffen har daua»? Ikke jeg heller.
Jeg har imidlertid kjørt fire mil og betalt 600 kroner for en flaske vin, selv om jeg kunne kjøpt en like god vin for halve prisen rett nedi gata. Hvorfor? Fordi jeg føler at jeg har en relasjon til den spesielle vinen. Fordi historien til Lucia, som har laget vinen, traff meg.
Reklame kan få kunden til å velge ditt produkt når hun ser det i butikken. Sosiale medier kan få henne til å velge en annen butikk for å få tak i ditt produkt. Det er forskjellen på reklame og sosiale medier:
Reklame bygger kjennskap, sosiale medier bygger relasjoner.
Det er ikke først og fremst kanalene og formatene som skiller reklame fra sosiale medier, det er måten vi kommuniserer på. I reklame handler det om å få budskapet vårt ut til målgruppen. I sosiale medier handler det om å pakke inn budskapet i noe som skaper verdi for mottakeren.
Derfor fungerer reklame som regel dårlig i sosiale medier. Fordi reklame i sosiale medier fortsatt bare er reklame.
Slik bygger du relasjoner
Det er to ting du må tenke på hvis du vil bygge relasjoner i sosiale medier: Fortell historier og skap verdi for mottakeren.
Historier gir produktet og bedriften din en ekstra dimensjon. Du kan fortelle historier om alt; om bedriften, om de ansatte, om partnere, om produkter, om prosjekter, og stedet dere holder til og så videre. Andre kan konkurrere med prisene og egenskapene til produktene dine, men historien din kan ingen konkurrere med. Den er bare din.
Det er lett å tenke at historiene du har ikke er interessante for andre. Det er feil. Du vil bli overrasket over hvor mange som synes det er interessant å høre historien om hvordan bedriften ble til, hvorfor produktet ser ut som det gjør eller hvem menneskene bak firmanavnet er.
Du kan skape verdi for mottakeren på flere måter. Når vi lærer noe nytt, får interessant informasjon, blir underholdt eller engasjert, opplever vi det som nyttig. Da tenker vi at tiden vi brukte på å se innholdet i posten var verd det, og vi ønsker å se mer.
Ikke vær redd for å dele kompetansen din i sosiale medier. Det betyr ikke at du gir bort noe du kunne fått betalt for. Tvert imot. Når du skaper verdi for mottakeren, får hun en relasjon til deg. Hun får tillit til deg.
Da er det deg hun kommer til når hun skal kjøpe.
Forsidefoto: Cytonn Photography