Nyheter om sosiale medier uke 2
Instagram fjerner Shop-ikonet fra navigasjonslinjen. Ny post-ikonet flyttes ned til midten av navigasjonslinjen, og skyver Reels-ikonet til høyre, der shop-ikonet har vært. Endringen kommer etter at Meta har fått mange klager på at brukergrensesnittet på Instagram har blitt rotete. Den indikerer at Instagram nedprioriterer shoppingfunksjonen, men Meta forsikrer at de fortsatt vil investere i butikk-funksjonaliteten i appen.
Endringene skal tre i kraft i februar.
Twitter vil slette passive kontoer på plattformen. Elon Musk skrev dette i en tweet mandag. Ved å slette kontoer som ikke har vært logget inn på de siste årene, vil Twitter frigjøre 1,5 milliarder brukernavn.
Twitter vurderer å selge attraktive brukernavn. Idéen er en av mange for å skape økte inntekter for plattformen. Twitter vil i så fall kopiere teleselskapene, som tidligere lot kundene kjøpe de aller enkleste telefonnumrene, såkalt «gullnummere».
Fra 1. februar kan YouTube-kreatører også tjene penger på Shorts. YouTubes TikTok-konkurrent har hittil hatt veldig begrensede muligheter for å generere inntekter til innholdsskapere. Nå vil formatet inngå i YouTube Partner Program på lik linje med annet innhold på plattformen, hvor kreatører får en andel av reklameinntektene.
Parler skal ha sagt opp 75 prosent av de ansatte. Det skal nå være omtrent 20 ansatte igjen, og flere eksperter har begynt å så tvil om appens fremtid. Twitter-klonen ble veldig populær da Donald Trump og flere av hans støttespillere ble kastet ut av Twitter i januar 2020, og mange av dem opprettet kontoer på Parler i stedet.
I høst annonserte rapperen Kanye West (Ye) at han ville kjøpe Parler, men oppkjøpet ble aldri noe av.
Meta gjør endringer i annonsesystemet for å beskytte tenåringer. Fra februar vil annonsører ikke lenger kunne målrette annonser basert på tenåringers detaljerte personopplysninger. Kun alder og lokasjon vil være tilgjengelig for målretting. Meta vil også gi tenåringer nye verktøy for å styre hva slags annonser de ser, og forstå hvordan målrettingen fungerer.
Endringen kommer etter at EU har vedtatt Digital Services Act med strenge begrensninger på målretting mot unge
Frankrike har gitt TikTok en bot på 53 millioner kroner for å ikke gi brukerne god nok mulighet til å avslå bruk av cookies på nettsiden. Prosessen for godkjenning av cookies på nettsiden gjorde det vanskeligere for brukerne å si nei til cookies, enn å si ja. TikTok endret nettsiden i februar i fjor, og la til en knapp med «Avvis alle».
Twitters For You-feed og Followers-feed er nå innført i nettleser-appen. Begge de to feedene har vært tilgjengelig lenge, så endringen er foreløpig mest kosmetisk. For You er begrepet TikTok bruker om sin populære algoritmestyrte feed.
Selv om Twitter bytter navn på sin hovedfeed og justerer navigasjonen, er det ingenting som tyder på at de har gjort betydelige endringer i algoritmen som styrer feeden.