Nyheter om sosiale medier uke 1
YouTube-konkurrenten Rumble har inngått en podcast-avtale med Donald Trump Jr. Videoplattformen betaler Don Jr. et millionbeløp for å lage to podcast-episoder i uken. Sønnen til den tidligere presidenten har over en million følgere på Rumble, og er dermed en av plattformens største profiler.
Rumble ble børsnotert i høst, og har hatt kraftig vekst i antall brukere det siste året. Med sin «alt alt er lov»-holdning har de tiltrukket seg en rekke ekstreme stemmer som har blitt kastet ut av YouTube. Ifølge selskapet har de 71 millioner aktive brukere, hvorav 57 millioner i USA og Canada.
Twitter vil igjen tillate politiske annonser. Beslutningen kommer etter at mange annonsører har trukket sine annonser på Twitter. Flere andre plattformer har allerede åpnet opp for politiske annonser, så Twitter er ikke alene om å ville forsyne av seg av de dype lommene til politiske annonsører. I 2022 brukte politiske kampanjer over 30 milliarder kroner på annonsering i USA.
Twitter var nede i Australia og New Zealand tirsdag. Problemene skal ha vart i 12 timer. Det er andre gang på en drøy uke at Twitter er nede i deler av verden. Problemene kommer etter at Elon Musk har sparket flere tusen ansatte og stengt et av Twitters tre datasentre.
Irlands datatilsyn ga Meta enda en GDPR-bot denne uken. Selskapet må betale 390 millioner Euro, eller nesten 4,2 milliarder kroner, for å bruke feil grunnlag for behandling av persondata på Facebook og Instagram.
Saken stammer fra en klage personvernaktivisten Max Schrems sendte da GDPR trådte i kraft 25. mai 2018. Schrems fikk ikke medhold i første behandling av klagen, og Meta ble kun ilagt en liten bot for manglende åpenhet. Andre datatilsyn i EU klaget imidlertid på avgjørelsen, og i EUs klageorgan fikk Schrems fullt medhold. Irlands datatilsyn ble derfor nødt til å utstede en ny, mye større bot.
Meta sier i en bloggpost at de er uenige i avgjørelsen, og vil anke både avgjørelsen og boten.
Går vi mot slutten av Googles og Metas dominans i annonsemarkedet? I 2022 hadde de to gigantene til sammen 48 prosent av det digitale annonsemarkedet i USA. Det er første gang på nesten ti år at de er under 50 prosent. Google hadde fortsatt vekst, men lavere vekst enn tidligere, mens Meta opplevde en nedgang i annonseinntektene i 2022.
Meta er hardt rammet av at Apple ikke lenger tillater sporing av brukeres aktiviteter uten tillatelse. De opplever også sterk konkurranse fra TikTok og andre konkurrenter. Mange annonsører mener også at annonsering på Facebook har blitt dyrere, noe som gjør plattformen mindre attraktiv.
Google opplever sterkere konkurranse om søkerelaterte annonser. Amazon og andre plattformer har satset stort på sine annonsesystemer, og spiser av Googles markedsandeler. Det samme gjør strømmetjenester, som Netflix og Hulu.
Amazon og Salsforce har begge varslet masseoppsigelser denne uken. Salesforce sier at ca. 10 prosent av selskapets 79 000 ansatte må gå, mens Amazon sier opp 18 000 av sine 1,5 millioner ansatte.
Hackere har lekker brukernavn og epost-adresser til 200 millioner Twitter-brukere. Passord skal ikke være lekket. Dataene skal stamme fra flere tilfeller av hacking tilbake til 2021, og Twitter sier at sikkerhetshullet som ble utnyttet ble fikset i januar 2022.
Hjerneforskere ved University of North Carolina har påvist endringer i hjernen på ungdom som sjekket sosiale medier ofte. En studie hvor de gjorde flere scanninger av hjernen til 169 ungdommer mellom 12 og 15 år, viste at unge som sjekket sosiale medier jevnlig utviklet en større følsomhet for sosial belønning fra andre. Ungdom som ikke sjekket sosiale medier jevnlig hadde motsatt utvikling, og ble mindre følsomme for tilbakemeldinger.
Forskerne understreker at studien ikke beviser at det er sosiale medier som fører til endringene i hjernen.
Forsidefoto: dole777
1 Response
[…] jobben i selskaper som tidligere hadde problemer med å få tak i nok nye ansatte. Allerede i årets første uke ble til sammen 25 000 ansatte sagt opp i Salesforce og Amazon, og slik fortsatte det utover […]