Nyheter fra sosiale medier uke 44
Instagram hadde problemer. Millioner av brukere opplevde å ikke komme inn på Instagram-kontoen sin mandag. De ble møtt av en melding om at kontoen var deaktivert på grunn av brudd på Instagrams regler. Christiano Ronaldo mistet 3 millioner følgere mens problemene stod på, men fikk følgerne tilbake utover dagen. Problemet ble løst etter en liten stund, og Meta har ikke sagt noe om hva som var årsaken.
WhatsApp lanserte en gruppefunksjon, Communities, som gjør det enkelt å sette opp gruppesamtaler i WhatsApp. En gruppe kan ha inntil 1024 medlemmer, og samtalene vil være kryptert fra ende til ende, som på vanlige WhatsApp-samtaler. Gruppefuunksjonen sammenlignes med Facebook-grupper, balnt annet med mulighet for å opprette undergrupper.
En kuriositet: I noen minutter på onsdag ettermiddag var Apple mer verd enn Alphabet, Amazon og Meta til sammen. De tre sistnevnte har falt kraftig på børsen etter skuffende resultater, mens Apple fortsetter å levere gode resultater. Det tok bare noen minutter før Apple-aksjen falt litt igjen, til litt under verdien av de tre andre selskapene.
TikTok bekrefter at utvalgte ansatte i Kina har tilgang til data fra europeiske brukere. TikToks sjef for personvern i Europa, Elaine Fox, bekreftet dette til avisen The Guardian, etter at selskapet har oppdatert sine personvernbetingelser.
Snapchat og Strava har samarbeidet om et nytt filter som lar deg dele treningsøkten din i en snap eller story. Filteret legger treningsdataene dine oppå et bilde du deler som en snap eller en story. Men husk: Å skryte av treningsøktene sine er fortsatt selvskryt.
Omtrent halvparten av de ansatte i Twitter ble oppsagt fredag. Alle ansatte ble bedt om å holde seg hjemme fredag, og fikk en epost med beskjed om de fikk bli eller måtte gå. Noen ansatte har allerede gått til søksmål mot selskapet fordi de mener Twitter bryter loven ved å ikke gi de ansatte minst 60 dagers varsel. Twitter lovet de ansatte som ble oppsagt inntil 3 måneders lønn, og hevder at det dekker kravet om å gi 60 dagers varsel.
Flere store annonsører setter Twitter-annonseringen sin på pause. General Motors, Volkswagen, Pfiser og General Mills er blant selskapene som ikke vil annonsere mer på Twitter før det kommer en avklaring om hvordan innhold vil modereres på plattformen. Elon Musk bekreftet selv i en tweet at annonsesalget har falt dramatisk etter at han overtok.
Abonnementstjenesten Twitter Blue skal koste ca 80 kroner pr mnd, og gi deg det blå verifiseringsmerket, prioritering i feeden og færre annonser. Du får også mulighet til å laste opp lengre videoer og få tilgang til artikler bak betalingsmur i medier som samarbeider med Twitter. Det går også rykter om at Twitter Blue-abonnenter skal få mulighet til å ta betalt for videoene de deler.
Selv om alle nå kan kjøpe seg tilgang til det blå verifiseringsmerket på Twitter, sier Elon Musk at kontoene til offentlige personer, som politikere, vil få et ekstra verifiseringsmerke på sine kontoer.
Vil du ha enda flere Twitter-nyheter fra uken som har gått, som kommer det en artikkel i nettavisen kom24.no i løpet av helgen.