Du har 3 sekunder på deg

Reels-video
Du trenger ikke starte som en Mission Impossible-film

De nye algoritmene som styrer TikTok, Instagram og Facebook er nådeløse: Hvis du ikke fanger brukerens oppmerksomhet de første tre sekundene, betyr det ingenting hvor bra innholdet ditt er.

Eksperter har funnet ut at det tar tre sekunder for en bruker å avgjøre om hun skal fortsette å se på en video i sosiale medier, eller scrolle videre til den neste. Hvis du ikke fanger oppmerksomheten i løpet av de sekundene, ser hun ikke videoen din.

Det tre sekundene er ikke noe nytt. Slik har det vært lenge. Det er grunnen til at Facebook teller en videovisning etter tre sekunder. Det som er nytt er konsekvensen av valget brukeren tar. Tidligere var det ikke så farlig. Hvis hun følger kontoen din, ville hun sannsynligvis se den neste posten din også.

Med de nye algoritmene er det ikke slik. Hvordan brukeren responderer på innholdet hun får se betyr mye mer enn hvem hun følger. Ser hun ferdig videoen din, sender det et positivt signal til algoritmen. Da får hun se flere av videoene dine. Det samme gjør andre som har samme bruksmønster. Det kan gi viral spredning.

Tilsvarende negativt er det om hun scroller videre fra posten din. Da får algoritmen et negativt signal. Det gjør innholdet ditt mindre synlig for både den aktuelle brukeren og andre brukere med tilsvarende bruksmønster.

Hva bør du gjøre

Først og fremst må du legge mye mer vekt på de første tre sekundene. Tidligere har vi vært mest opptatt av å presentere budskapet på en god måte. Nå er det minst like viktig å fange brukerens oppmerksomhet først.

Ideelt sett bør du sende et signal om hva budskapet er i løpet av de første tre sekundene. Da er sjansen for å treffe målgruppen større, og du får frem litt av budskapet også til de som scroller videre.

Å fange brukerens oppmerksomhet betyr ikke at alle videoer i sosiale medier må starte som en Mission Impossible-film. En helt rolig scene, et bilde eller en tekst som skaper forventning kan ha den samme effekten. Nøkkelen er å få brukeren til å bli nysgjerrig på hva som skjer etter de første tre sekundene.

Du kan lære mye av å se hva andre gjør. Vær bevisst når du scroller gjennom din egen feed. Hva er det som fanger oppmerksomheten din? Hva får deg til å stoppe opp og lure på hva som skjer etter de første tre sekundene?

Hva bør du ikke gjøre

Ikke kast bort de første sekundene på selvfølgeligheter. Ikke presenter deg eller virksomheten din. Ikke start med en lang forklaring som skal lede frem til budskapet. Det er helt verdiløst hvis brukeren scroller videre.

Ikke be om brukerens oppmerksomhet. «Du vil ikke tro hva som skjer», «Få med deg slutten» og tilsvarende oppmerksomhetsfisking fungerer dårlig. For det første er det så mange som gjøre det, at mange brukere oppfatter det negativt. For det andre ser algoritmen på det som et negativt signal.

Den beste strategien er å prøve seg frem. Det er vanskelig å planlegge hva som lykkes med de nye algoritmene i sosiale medier. Prøving og feiling gir deg kunnskap om hva som fanger oppmerksomheten til akkurat din målgruppe. Da vil du etter hvert treffe mye oftere. Husk:

Den som aldri feiler, prøver ikke nok.

You may also like...

2 Responses

  1. 14. september 2022

    […] også at du har bare tre sekunder på deg til å fange brukerens oppmerksomhet i de nye […]

  2. 27. oktober 2022

    […] vi tro ekspertene, så har du tre sekunder på å kapre oppmerksomhet i for eksempel sosiale […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.