Facebook og Instagrams nye algoritmer
Du har kanskje lagt merke til at nyhetsstrømmen på Instagram og Facebook har endret seg i det siste? Ser du flere videoer fra kontoer du ikke følger? Det er resultatet av den siste endringen i algoritmene, og endringene vil bli mer og med merkbare fremover.
TikTok har tatt de unge med storm de siste par årene, og stjeler brukere fra Facebook, Instagram og YouTube. Selv om alle tre har kopiert TikToks kortform video-format, har ikke trenden snudd. Det er grunnen til at Meta, som eier Facebook og Instagram, nå snur opp ned på algoritmene sine.
Frem til nå har relasjoner vært det viktigste for algoritmene til Facebook og Instagram. Hvem du er venner med og følger bestemmer hva du ser i nyhetsstrømmen. Slik blir det ikke fremover.
På TikTok er det din reaksjon på innholdet som bestemmer hva du får se, ikke hvem du følger. Ser du på mange videoer med standup-komikere, vil TikTok vise deg flere videoer med standup-komikere. De fleste videoene er fra kontoer du ikke følger. Kunstig intelligens analyserer hva du ser på, og hva du ikke ser på, og gir deg flere videoer som underholder deg.
Dette konseptet kopierer Meta nå med sin Discovery Engine. Discovery Engine er en algoritme basert på kunstig intelligens, som virker på samme måte som TikToks algoritme. I nær fremtid vil nyhetsstrømmen din inneholde stadig færre poster fra de du følger, og stadig flere poster som Discovery Engine foreslår for deg.
Her kan du lese mer om Discovery Engine.
Hva betyr det for deg?
Som bruker betyr endringen at du ser færre poster fra familie, venner, grupper og sider du følger. En andel av postene i nyhetsstrømmen din vil være poster fra fremmede, som Discovery Engine foreslår for deg. I begynnelsen vil andelen poster fra fremmede være liten, men Meta har planer om å øke dette gradvis.
Vil du fortsatt se bare poster fra folk du følger, har du en egen strøm for disse postene på Instagram og Facebook.
For deg som kommuniserer gjennom sosiale medier betyr endringen at du vil nå færre mennesker med innholdet ditt hvis du ikke endrer strategi. Til gjengjeld er oppsiden mye større med de nye algoritmene. Treffer du med innholdet, kan Discovery Engine gjøre deg synlig for hundretusener av mennesker.
Selv om de nye algoritmene fokuserer på underholdning, trenger du ikke å danse, synge eller fortelle vitser for å slå igjennom. Det viktigste er at du fanger og beholder oppmerksomheten til målgruppen din. Det kan være nyheter, forklaringer, slik-gjør-du-det, historier eller annet innhold. Hvis målgruppen din liker det nok, kan det plukkes opp av Discovery Engine.
De 3 første sekundene er avgjørende. I løpet av 3 sekunder avgjør vi om vi fortsetter å se en video, eller om vi scroller videre. Hvis du ikke fanger oppmerksomheten i løpet av disse sekundene, har det ingenting å si hvor godt resten av innholdet ditt er. Mottakeren vil sannsynligvis ikke se det uansett.
Du kan også velge en annen strategi enn å nå flest mulig. Smale temaer kan også lykkes med de nye algoritmene. Lager du skikkelig bra videoer om ysting av ost, vil du sannsynligvis ikke nå millioner av mennesker. Men det er godt mulig at du når alle som er interessert i ysting av ost.
Til slutt: Jeg snakker bare om videoer her, fordi det er videoer som gjelder. Du kan dele bilder og andre formater også, men det er video i stående format som gjelder hvis du vil ta av med de nye algoritmene.