Digitale nyttårsforsetter

Vi har et helt år med blanke ark og nye muligheter foran oss. Jeg er ingen stor tilhenger av nyttårsforsetter, men det er noen områder jeg vet jeg kan og bør gjøre en bedre jobb i 2022, så da har jeg kanskje noen nyttårsforsetter likevel.

Mine nyttårsforsetter handler ikke om mer trening eller mindre smågodt, de handler om å bli flinkere til å bruke sosiale medier og de andre kanalene jeg kommunisere i. I bunn og grunn handler det om å begynne å leve som jeg lærer, for det er jo nettopp dette jeg snakker om i kurs og foredrag.

Planlegging og kontinuitet

I 2022 blir planlegging og kontinuitet viktigere enn noen gang. Instagram introduserer kronologisk feed igjen, og Facebook og Twitter har gjort det allerede. Flere vil derfor ikke får hjelp av algoritmene til å se innholdet jeg publiserer.

I praksis betyr det at de som ikke er logget på når jeg publiserer sannsynligvis ikke ser postene mine. Det hjelper ikke hvor godt og nyttig innholdet er. I en kronologisk feed er innhold ferskvare. Now you see it, now you don’t.

Det stiller større krav til planlegging og kontinuitet. For å nå de som bruker kronologisk feed må jeg bli flinkere til å poste jevnlig. Det øker sjansen for å treffe målgruppen min når de er logget på en av kanalene.

Som så mange andre, er jeg elendig på kontinuitet og planlegging i mine egne kanaler. Det mangler ikke planer, men det er alltid en oppgave for en kunde som får større oppmerksomhet. «Den posten får jeg lage i morgen i stedet…»

Så i 2022 skal jeg ikke bare lage planer, jeg skal følge dem også.

By mer på meg selv

Jeg er en nerd. Jeg digger data og fakta. Det er nyttig i mange sammenhenger. Det fikk meg til å lage SoMeStatus.com, som mange bruker daglig til å analysere Facebook-sidene sine, og det gjør at jeg hvert år bruker noen uker på å lage Facebook-effekt-rapporten, som gir en oversikt over det norske Facebook-markedet. (Ja, det kommer en rapport om 2021 snart.)

Utfordringen med data og fakta er at det kan bli tørt og kjedelig. Jeg har for lenge siden innsett at data ikke er nyttig hvis de ikke formidles på en god måte. Der har jeg mye å hente. Nerden i meg, kombinert med den iboende sjenertheten de fleste av oss har, gjør at det ofte blir for mye fakta og for lite historie i presentasjonene.

Jeg vil aldri bli like underholdende som Eirik Normann Hansen eller Thomas Engeset, men jeg trenger å by mer på meg selv for å gjøre dataene og faktaene mer tilgjengelig for de som er interessert i dem.

I sosiale medier og kommunikasjon for øvrig er det nettopp historiefortelling som er viktigst. Det hjelper ikke å skape verdi for mottakeren hvis hun sovner underveis i presentasjonen. Derfor er det viktig å pakke inn budskapet i historier som holder publikum engasjert.

I 2022 skal jeg formidle innholdet mitt på en mer interessant måte.

Bruke flere kanaler

«Det ikke noen vits i å se på Instagram-profilen til pappa. Det er bare bilder av Møllafossen.»

Så imponert er mine egne barn av det jeg gjør i sosiale medier. Selv om det er alt for lenge siden jeg tok bilde av Møllafossen, så har de rett i at jeg ikke er flink nok til å bruke de ulike kanalene. LinkedIn er et eksempel på en kanal som jeg har forsømt. Etter noen år i «skyggenes dal», har LinkedIn begynt å komme tilbake som en mer aktuell kanal for mange virksomheter.

TikTok er en kanal som jeg lenge ignorerte. Jeg har ikke tid eller lyst til å se på teite dansevideoer. Men også TikTok har endret seg. Stadig oftere tar jeg meg selv i å bli sittende å sveipe opp fordi innholdet er interessant.

I 2022 skal jeg bruke flere kanaler mer – og dele et par bilder til av Møllafossen.

Ta meg tid til å bli inspirert

Det slår aldri feil: Hver gang jeg tar meg tid til å lytte til andre, blir jeg inspirert. Dessverre tar jeg meg alt for sjelden tid til å bli inspirert av andre. Det skal jeg gjøre oftere.

«Dette kan jeg allerede, og jeg har masse jeg må ha ferdig» er min vanligste unnskyldning for å ikke ta meg tid til å bli inspirert. Men uansett hvor mye jeg kan om det som blir snakket om, så opplever jeg alltid å bli inspirert. Jeg blir inspirert til å gjøre ting bedre, jeg blir minnet på små ting jeg hadde glemt eller jeg får idéer til å gjøre ting på nye måter.

Inspirasjon er som trening. Den tiden jeg bruker på det får jeg igjen mange ganger i form av at jeg jobber bedre etterpå. Jeg har ikke tid til å ikke gjøre det.

I 2022 skal jeg blir litt inspirert hver dag.

Godt nytt år, med blanke ark og fargestifter til.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.