Slutt med verdiløse konkurranser i sosiale medier
Etter å ha analysert en rekke Facebook-sider, er det en trend som er tydelig i år: Mange sider har mye engasjement på postene, men opplever likevel at den virale rekkevidden blir mindre. Det samme er tilfelle i andre sosiale medier. I flere tilfeller er verdiløse konkurranser en medvirkende årsak.
Viral spredning er en av de viktigste kildene til nye mennesker i sosiale medier. Når noen engasjerer seg i innholdet ditt, sprer det seg viralt til andre. Det er imidlertid ingen direkte sammenheng mellom mengden engasjement og viral rekkevidde, slik jeg skrev om her.
En av kildene til engasjement som ikke gir viral spredning er verdiløse konkurranser. Konkurranser som kun har som formål å skape engasjement i sosiale medier, men som ikke har noen egenverdi for virksomheten er verdiløse. De bør du unngå. Det hjelper ikke hvor mange tusen likes og kommentarer du får på konkurransen din. Den gir lite eller ingen viral spredning.
I stedet bør du lage konkurranser som skaper verdi for virksomheten din uavhengig av sosiale medier. Det er de konkurransene som gir best effekt i sosiale medier også.
Et eksempel
La oss si at du driver en nettbutikk som selger klær. Del en post med bilder av de nyeste klærne du har fått inn. Utfordre følgerne dine til å sette sammen sitt favorittantrekk og dele det i kommentarfeltet. Premien for den eller de som lager det beste antrakket kan være å få antrekket gratis.
En slik konkurranse skaper verdi for virksomheten uavhengig av sosiale medier:
- Den får målgruppen til å se på produktene dine
- Den får kundene til å inspirere hverandre
- De som deltar er de som er interessert i produktene dine
Kommenterer du i tillegg forslagene som kommer inn, bidrar du til dialog i kommentarfeltet. Sjansen er stor for at andre brukere vil kommentere også. Da oppnår du en type engasjement som har en god effekt på den virale spredning.
Uansett hva din virksomhet driver med, så kan du bruke den samme teknikken for å skape gode konkurranser. Ta utgangspunkt i hva virksomheten ønsker å oppnå utenfor sosiale medier, og utform konkurransen rundt det.