Liten verdi i likes
Det mest synlige målekriteriet i sosiale medier er også det minst betydningsfulle. Det er liten grunn til å telle likes. De har stort sett ingen verdi for annet enn selvtilliten din.
Vi har alle vært der: Du poster et innlegg i sosiale medier, og så blir du sittende å oppdatere Facebook, Instagram eller Twitter etterpå for å se hvor mange likes du får. Får du mange likes er dagen reddet. Hvis de uteblir sitter du igjen med en følelse av skuffelse.
For virksomheter i sosiale medier er det ingen grunn til å bry seg om likes. Hvor mange som liker siden din eller innholdet du poster har lite å gjøre med hvor mange som ser innholdet ditt.
Den negative påvirkningen likes har på mange unge har ført til at Instagram tester ut å skjule antall likes på poster i nyhetsstrømmen.
Det er riktignok noen variasjoner mellom de ulike kanalene.
Antall likes på Facebook-siden har lenge vært det viktigste målet på suksess for mange administratorer. Kreative tiltak for å øke antall likes på siden har kostet mange virksomheter både tid og penger. Det er dessverre helt bortkastet.
Antall likes på siden har ingenting å si for hvor mange som ser innholdet ditt.
– Det må være feil. Flere likes gjør jo at flere har mulighet til å se innholdet mitt, tenker du sikkert.
Det er i teorien riktig, men i praksis er det ikke slik. Slik algoritmen virker, så er det viktigere hva slags innhold du poster og hvem som følger siden, enn hvor mange. Grafen nedenfor viser dette i praksis. Den blå linjen viser at siden det gjelder har fått mange flere følgere i løpet av året. Den røde linjen viser at antallet mennesker som ser innholdet de poster likevel synker i den samme perioden.
Flere følger siden, men færre ser postene.
Det er en ganske vanlig utvikling for sider som har stort fokus på å øke antallet følgere på siden, og mindre fokus på å poste innhold som skaper verdi for målgruppen.
I valgkampen 2018 nådde postene til småpartiene, som SV og MDG, ut til flere velgere, enn postene til de store partiene Høyre og Arbeiderpartiet. De store partiene hadde 5-6 ganger så mange likes på sine sider, men innhold som engasjerte følgerne bidro til at innholdet til SV og MDG ble sett av flere velgere.
Likes på poster har like liten verdi på Facebook
Tidligere var det slik at mange likes førte til at flere mennesker fikk se posten. Slik er det ikke lenger. Allerede for tre år siden varslet Facebook at de vill prioritere aktivt engasjement, som kommentarer og delinger, foran passivt engasjement, likes.
I dag har antall likes nesten ingen innvirkning på hvordan en post prioriteres av algoritmen. Hvem som liker en post er viktigere enn hvor mange, og en kommentar kan bidra til større spredning enn hundre likes.
Bruker du Facebook primært til å drive trafikk til en nettside, så har det faktisk vist seg at flere likes gir færre lenkeklikk. Det kan høres merkelig ut, men har en logisk forklaring:
De fleste som klikker på en lenke for å lese en artikkel eller besøke en nettbutikk, går ikke tilbake til Facebook for å like posten. De fleste som klikker like på lenkeposter, klikker ikke på lenken etterpå. De «liker» ofte den som poster, ikke innholdet posten lenker til.
Instagram-algoritmen har mye til felles med Facebook-algoritmen, men Instagrams egenskaper gjør at effekten blir en litt annen.
Antall følgere på en Instagram-konto har mer å si for hvor mange som ser postene, enn antall likes på en Facebook-side. Algoritmen vil imidlertid sørge for at følgere som konsekvent ignorerer innholdet ditt vil se færre poster fra deg etter hvert.
I tillegg tar Instagram-algoritmen hensyn til hvor stor andel av følgerne dine som ignorerer deg. Har du mange «døde» følgere, så vil det derfor virke negativt på rekkevidden din generelt.
Likes på hver post har noe større innvirkning på Instagram, enn på Facebook. Også på Instagram er imidlertid likes bare et av mange signaler som påvirker rekkevidden på postene. Det er derfor ingen direkte sammenheng mellom antall likes og hvor mange som ser postene dine.
Twitters algoritme er mindre komplisert enn Facebook og Instagram. Antall følgere har en del å si for rekkevidden din, men også på Twitter så er det andre signaler som spiller inn.
Hvis dine tweets generelt skaper mye engasjement, så er det større mulighet for at tweeten din dukker opp i twitterstrømmen hos følgerne dine.
En tweet med mye engasjement vil nå flere mennesker, men retweets og svar har mye større påvirkning enn likes.
På Twitter er det mye mer avgjørende hvem som engasjerer seg, enn hvor mange.
1 Response
[…] Les også: Liten verdi i likes […]