Retargeting som virker mot sin hensikt

Har du kjent på den gnagende irritasjonen når du har sjekket et hotell på en bookingside, og reklame for hotellet forfølger deg på nettside etter nettside i dagevis etterpå? Retargeting, som fenomenet kalles, kan være veldig effektivt når det brukes riktig. Det kan også virke mot sin hensikt, og skyve potensielle kunder bort. Jeg vegrer meg for å gå inn på flere nettsider fordi jeg vet at de kommer til å bombardere meg med retargeting-annonser etterpå.

Det startet med at jeg skulle sjekke hva det koster å kjøpe ny ladekabel til bilen. Etter to uker med irriterende retargeting-annonser på nettsider jeg besøker, er jeg sikker på én ting: Jeg kommer aldri til å handle hos Elbilgrossisten.

Elbilgrosisten bombarderer potensielle kunder med reklame

Hensikten med retargeting er å gi underbevisstheten en liten påminnelse når kunden har sett på et produkt. Det oppstår en ubevisst gjenkjennelseseffekt når du blir servert reklame for et produkt som du nylig har sett på. Den lille mentale «dytten» har vist seg å ofte være salgsutløsende.

Problemet oppstår når den lille mentale «dytten» erstattes av en masende selger som konstant henger over skulderen din og sier «vil du kjøpe nå?», «vil du kjøpe nå?», «vil du kjøpe nå?»

Det fungerer ikke i en fysisk butikk, og det fungerer ikke på nett!

Retargeting er som salt: Brukt riktig kan det løfte opplevelsen til det perfekte, men bruker du det for mye så ødelegger du alt du har jobbet med.

For å få retargeting-effekten uten å irritere kunden, må du bruke det med varsomhet. En annonse eller to etter at kunden har besøkt nettsiden din kan gjøre underverker. Hvis kunden ikke kjøper da, så er hun ikke klar. Du kan prøve igjen etter et par dager. Hvis hun fortsatt ikke kjøper, så er det på tide å gi seg. Er hun interessert, så kommer hun tilbake.

Du må aldri bruke retargeting på en kunde som allerede har kjøpt produktet.

Kunder som prøver ut produktet må du også være forsiktig med. Tradisjonell reklamedrevet retargeting må du holde deg unna, men det kan fungere hvis du bruker retargeting som en verdiøkende effekt.

Bli kvitt irriterende retargeting-annonser

Hvis du som potensiell kunde er offer for en dårlig retargeting-kampanje, så finnes det heldigvis en medisin. De fleste annonsenettverkene lar deg enkelt stoppe irriterende annonser.

Denne oppskriften er for annonser fra Google, men de fleste annonsenettverkene har tilsvarende muligheter:

  1. Klikk på krysset øverst til høyre i annonsen
  2. Velg «Slutt å se denne annonsen»
  3. Velg hvorfor du ikke vil se annonsen mer

Vipps, så er du kvitt annonsen. Noen annonsenettverk lar deg også blokkere alle annonser fra den aktuelle annonsøren for en periode.

Endre annonseinnstillingene dine

Hos Google kan du også se hvilken informasjon de bruker når de velger hvilke annonser du får se, og du kan endre innstillingene. Gjør som forklart over, men velg «Hvorfor vises denne annonsen?». Da får du opp en liste over kriteriene som gjør at du fikk se akkurat denne annonsen. Klikker du på «Go to ad settings», så kommer du til annonseprofilen din hos Google. Du kan også finne annonseprofilen med denne lenken: https://adssettings.google.com/

Her ser du en lang liste over ulike kriterier Google bruker, basert aktivitetene dine. Klikk på et element for å fjerne det. Du kan også velge «Manage your activity» for å se og endre hvordan Google samler inn informasjon om deg.

Bilde: Depositphotos.com

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.