Rekkevidden på Facebook økte i 2019
2019 var et begivenhetsrikt år for norske virksomheter på Facebook. For første gang nådde poster fra norske Facebook-sider flere mennesker enn året før. For de som bruker Facebook til å drive trafikk til nettsider var videoposter for første gang mer effektive en tradisjonelle linkposter. På noen områder går det imidlertid fortsatt i feil retning, primært fordi virksomhetene tviholder på strategier som ikke virker.
En analyse av 400 000 Facebook-poster fra norske virksomheter i 2019 viser at flere av de som følger sidene ser innholdet som postes. Dette er første gangen den organiske rekkevidden på Facebook øker fra et år til det neste. I gjennomsnitt når hver post 50% av antallet brukere som følger siden, uten at det betales for promotering.
Vi poster mest bilder på Facebook, men det er videoer som gir best effekt. Andelen videoposter har økt i 2019, men er likevel bare på 19%. Samtidig så er det en større andel av brukerne som får med seg budskapet i videoene som deles.
For første gang er det ikke tradisjonelle linkposter som driver mest trafikk til nettsider. I 2019 var videoposter med lenke mer effektive enn linkposter.
Engasjementet går litt opp, men økningen er i stor grad feil type engasjement. Facebook belønner aktivt engasjement og dialog, men alt for mange virksomheter i Norge ser ut til å tviholde på utdaterte strategier. Dette er sannsynligvis en medvirkende årsak til at den virale spredningen går ned, og at det dermed blir vanskeligere å nå ute til nye brukere.
Noen bransjer skiller seg imidlertid ut, og har mye bedre effekt på Facebook enn andre. I motsatt ende er det noen bransjer som har stort potensial for forbedring.
Dette er noe av det du kan lese mer om i Facebook-effekt 2019. Rapporten er gratis. Registrer deg nedenfor, så får du den tilsendt.
Bransjerapporter
Det vil også i år bli laget egne rapporter for noen utvalgte bransjer. Bransjerapportene vil bli publisert på ReadCred.com. Rapportene er gratis, men krever registrering.
Du finner alle rapportene for bransjer her: https://readcred.com/areca
Bransjer (flere blir lagt til etterhvert):
Dagligvarer
Direktorater og statlige etater
Kjøpesentre
Kommuner og fylkeskommuner
Medier
Rapport for enkeltsider
Rapporten gir innsikt i hvilken effekt Facebook-siden din har hatt i 2019. Du får også tips om hva du kan gjøre for å forbedre effekten fremover.
Resultatene fra din side sammenlignes med resultatene fra relevante sider i samme bransje og norske sider generelt.
Hvis du bestilte Facebook-effekt siderapport i fjor også, vil årets rapport også ta for seg utviklingen fra 2018 til 2019.
I årets rapport finner du også en detaljert analyse av kommentarene på postene, siden Facebook har begynt å legge ekstra stor vekt på kommentarer og dialog.
Kontakt meg på sl@areca.no for å bestille analysen.