Twitter stopper politiske annonser
Twitter-sjef Jack Dorsey annonserte i går kveld at Twitter vil stoppe alle politiske annonser. Med det går han rett i strupen på Mark Zuckerberg og Facebook, som nylig annonserte at de ikke vil stoppe politiske annonser selv om de er usanne. Facebook begrunner sin beslutning med at de ikke vil sensurere ytringer. «Dette handler ikke om ytringsfrihet» slår Jack Dorsey fast.
I tillegg til å stoppe annonser fra de politiske kandidatene, vil Twitter også stoppe annonser med politisk innhold. Majoriteten av den politiske kommunikasjonen kommer fra andre enn politikerne selv, og Twitter vil stoppe dette også.
USA går snart inn i et valgår, og diskusjonen om falske nyheter og påvirkning av valg gjennom sosiale medier er allerede i gang. Valgkamp er big business i USA, og det forventes at amerikanske politikere vil bruke mellom 50 og 100 milliarder kroner på annonser før valget neste høst.
En betydelig andel av dette vil brukes i sosiale medier, og Facebook har høstet kritikk etter at de nylig erklærte at de ikke vil stoppe politiske annonser selv om de inneholder usanne påstander. De vil heller ikke faktasjekke politiske annonser. Facebook begrunner dette med at det er bedre at publikum får høre hva politikerne sier, og vurdere innholdet selv.
Ved å komme til motsatt konklusjon sender Twitter et solid spark til Facebook, og gir støtte til kritikerne som hevder at Facebook har gitt opp kampen mot falske nyheter og valgpåvirkning.
«Det er ikke troverdig av oss å si at ‘Vi jobber hardt for å forhindre at noen lurer systemet og sprer usann informasjon, men hvis noen betaler oss for å målrette og tvinge politiske annonser på folk – da kan de si hva de vil! 😉’» argumenterer Dorsey.
Twitters beslutning om å stoppe politiske annonser er ikke bare et spark til Facebook, det er også et betydelig grep i kampen mot falske nyheter og påvirkning av valg. Facebook og Twitter er de to viktigste plattformene for politisk kommunikasjon i sosiale medier. Twitter er Donald Trumps foretrukne kommunikasjonskanal, og mye av påvirkningen av valget i 2016 skjedde gjennom Twitter.
Ved å si et klart nei til politiske annonser slipper Twitter å vurdere hva som skal betegnes som usant, og hva som er ordinært meningsinnhold. Det kommer til å medføre et betydelig tap av inntekter. Med dette gir Twitter klar beskjed om at de velger prinsipper fremfor annonseinntekter. Nå gjenstår det å se hva Facebook gjør.
Twitters beslutning har allerede fått kritikk fra Donald Trumps kampanjesjef, som hevder at hensikten er å ramme Trump og republikanerne:
Beslutningen fra Twitter gjelder kun annonser (promoterte tweets), ikke vanlige tweets. Politikere kan fortsatt formidle sine budskap på Twitter og satse på organisk og viral spredning.
Foto: JD Lasica
1 Response
[…] Å trekke bastante grenser mellom akseptabelt og uakseptabelt innhold i politiske diskusjoner kan være vanskelig nok for mennesker. Å lage algoritmer som skal både forstå, tolke og evaluere politiske ytringer ligger nok langt inn i fremtiden. Foreløpig så har de to største kanalene for politiske ytringer i sosiale medier valgt motsatt strategi: Facebook tillater annonser med politiske ytringer selv om de er usanne, mens Twitter stanser all politisk reklame. […]