Julekalender på Facebook – ut eller inn?
Nå er den tiden her igjen. Tiden da invitasjonene til årets julekalendere på Facebook dumper ned i innboksen. Det trigger den årvisse diskusjonen: «Er julekalender på Facebook ut?» Svarene varierer som vanlig fra et rungende JA til en klart NEI. Mitt svar er midt imellom: Dårlige julekalendere på Facebook er ut. Gode julekalendere er fortsatt inn!
Hva kjennetegner en god julekalender på Facebook?
Svaret er selvfølgelig subjektivt. Men jeg har samlet noen tips basert på min egen erfaring. I tillegg har jeg noen forslag om hva slags julekalender du kan lage.
Hva er en bra julekalender?
Det er avhengig av hva du ønsker å oppnå med julekalenderen og hvilken målgruppe du har. Er målet ditt å samle epost-adresser, få flere følgere på siden eller engasjere de eksisterende følgerne dine?
Målet ditt og målgruppen du ønsker å nå er utgangspunktet for en bra julekalender. I likhet med alle andre aktiviteter i sosiale medier, så må også julekalenderen skape verdi for brukeren. Dette er spesielt viktig hvis målet ditt er å få noe av henne. Uansett om målet ditt er å samle epost-adresser eller selge produkter, så må du gi brukeren en verdi før du får noe tilbake.
Hvis julekalenderen er basert på en eller flere konkurranser, så må det være en reell konkurranse med premier som er attraktive for målgruppen. Hvis innholdet i kalenderen er tilbud, så må det være reelle tilbud som ikke er tilgjengelige for andre.
Julekalenderen må ikke være en konkurranse eller et tilbud. Du kan skape verdi for brukerne på andre måter. Tips, kunnskap, inspirasjon eller gode opplevelser kan også være innhold som skaper verdi for noen målgrupper. Ønsker du å nå fotointeresserte mennesker, så kan inspirerende bilder med informasjon om hvordan de ble til være verdiskapende innhold.
Ikke forsøk å lure brukerne. Det kan være fristende å skape store forventninger for å få så mange deltakere som mulig, men hvis ikke julekalenderen lever opp til brukernes forventninger så gir den en negativ opplevelse. Da er det faktisk bedre å levere mer enn brukerne forventer
Facebook-app
Tidligere var julekalender på Facebook synonymt med en applikasjon eller fane på en Facebook-side. Disse applikasjonene fungerte bra da de fleste brukte Facebook fra PC. Facebooks mobil-applikasjon kan imidlertid ikke vise slike faner. I dag bruker de fleste Facebook på mobil. En julekalender-applikasjon vil derfor ikke fungere for de fleste brukerne, men i stedet sende dem videre til en mobilvennlig nettside med en versjon av kalenderen som fungerer på mobil.
I 2018 er derfor mitt råd om julekalender-applikasjon på Facebook: Styr unna!
(Til informasjon: Undertegnede solgte nettopp slike julekalendere tidligere. Jeg sluttet med det fordi det etter hvert begynte å føles som å selge film på VHS-kassetter.)
Nettside
Julekalender på en nettside er en bedre løsning også for Facebook. Det er dette dine mobile brukere i praksis får selv om julekalenderen din i utgangspunktet er en Facebook-applikasjon.
En julekalender på en nettside har alle mulighetene som en Facebook-julekalender, og den er mer fleksibel og ofte billigere. Du inviterer brukerne på samme måte og deler dagens luke akkurat som om det var en Facebook-julekalender.
En annen fordel med å ha julekalenderen på en nettside er at du kan bruke flere sosiale medier som lenker inn til den samme julekalenderen. Da blir julekalenderen tilgjengelig for enda flere brukere uten at det koster noe mer.
Facebook-poster
En enklere måte å lage julekalender på Facebook er å bruke vanlige Facebook-poster som luker. Det kan du gjøre uansett om julekalenderen din skal være en konkurranse, tilbud eller inspirerende innhold.
En måte å gjøre det på er å bruke bilde- eller videoposter og ha alt innholdet i selve posten. Det fungerer fint både for inspirerende innhold og for konkurranser. Den kan også brukes til tilbud ved f.eks. å oppgi en rabattkode som kan brukes i nettbutikken. Fordelen med å ha luken i en Facebook-post er at de skaper mer engasjement. Den største ulempen er at du ikke kan samle inn epost-adresser eller annen informasjon fra brukerne.
Et alternativ er å bruke linkposter og lenke til en landingsside. Dette er den beste løsningen om du vil bruke julekalenderen til å markedsføre tilbud i en nettbutikk, eller hvis all informasjonen i luken ikke passer i en Facebook-post. Ved å lenke til en landingsside har du også mulighet for å samle inn epost og annen informasjon fra brukerne. Vær oppmerksom på at linkposter ofte genererer noe mindre engasjement enn bilde- og videoposter.
Messenger
Vil du være mer innovativ, så kan en julekalender i Messenger være et alternativ. Du kan automatisere hele prosessen med en Messenger-robot, eller (hvis du har få deltakere og god tid) så kan du gjøre det for hånd. En Messenger-julekalender kan for eksempel fungere slik:
Inviter brukerne til å melde seg på julekalenderen med et nøkkelord. Det er mulig å gi brukeren innholdet i luken direkte etter påmelding, men jeg vil anbefale å i stedet gå gjennom en sekvens med spørsmål og svar før innholdet i luken avsløres.
Innholdet i luken kan være hva som helst: Et tilbud, en premie for å ha svart riktig på spørsmålene, et lodd i trekningen av en hovedpremie eller dagens dose med inspirasjon. Du kan også be brukeren om å gi deg epost-adressen for å delta.
Ikke glem at belønningen må stå i stil til forventningene. Jo mer brukeren må gjøre for å åpne luken, desto større forventninger får hun til belønningen.
Nå brukeren først har kontaktet siden din via Messenger for å delta i julekalenderen, så får du mulighet til å ha en direkte dialog. Ikke misbruk dette. Veien er kort til å bli oppfattet som spam hvis du fortsetter med en dialog som brukeren ikke ønsker.
Det er også mulig å lage julekalender i Instagram. Det fungerer litt på samme måte som Facebook-poster, men du har litt andre muligheter i Instagram. En ulempe med Instagram er at mulighetene til å lenke til eksterne nettsider et mer begrenset enn på Facebook.
Hvis du bruker stories-funksjonen på Instagram til julekalender, så ha i bakhodet at innholdet normalt er tilgjengelig i 24 timer. Det mest elegante er derfor å poste nøyaktig ved midnatt.
Ta i betraktning at brukerne har litt andre forventninger til innhold på Instagram enn de har på Facebook, så det er ofte en fordel å tilpasse innholdet til den enkelte plattform.
Snapchat
På Snapchat er det stories-funksjonen som er mest aktuell for julekalendere. I likhet med Instagram stories, så er det mest elegante å poste ved midnatt, så dagens luke er tilgjengelig i det aktuelle døgnets 24 timer.
Det er fullt mulig å kjøre julekalender på Twitter også. Akkurat som på Facebook, så står valget mellom å legge ut innholdet i luken direkte i en tweet eller å lenke til en landingsside. Hva som er best er avhengig av målet ditt og innholdet i julekalenderen.
Vær oppmerksom på at de fleste tweets har veldig kort levertid, så timing er viktig. Du bør dele tweeten når målgruppen din er på Twitter, eventuelt dele den flere ganger i løpet av dagen.
GDPR
Selv i adventstiden må vi tenke på GDPR og personvern. Samler du inn epost-adresser eller andre personopplysninger gjennom julekalenderen din, så er du underlagt GDPR. Det betyr at du må ha samtykke fra alle som gir deg sine personopplysninger om at de tillater at du bruker opplysningene deres. Informasjonen skal kun brukes til det som er spesifisert i tillatelsen, og brukerne har rett til å få vite hvilke data du har lagret og rett til å be om at du sletter dataene deres.