Organisk rekkevidde øker igjen på Facebook

Flere av de som følger siden ser postene dine, og flere klikker på lenker i Facebook-poster. Det er to av høydepunktene i rapporten Facebook-effekt for første halvår 2018. Årets rapport er resultatet av en analyse av 279.500 poster fra over 3.000 norske Facebook-sider fra første halvår.

Etter at den organiske og virale rekkevidden på Facebook gikk ned i slutten av 2017, har trenden snudd i 2018. Selv om den virale rekkevidden fortsatt har en negativ utvikling, gjør en økning i den organiske rekkevidden at flere mennesker ser postene dine i år. I gjennomsnitt når Facebook-poster fra norske sider 52.1% av antallet mennesker som følger siden uten at du betaler for promotering.

En annen gledelig utvikling er at stadig flere klikker på lenker i Facebook-poster. For de som bruker Facebook til å drive trafikk til egen nettside betyr det at de får bedre effekt av postene sine.

I årets rapport er det to nyheter som jeg håper gjør rapporten enda mer nyttig:

  • Rapporten har med data fra flere ulike bransjer
  • Jeg har sett på utviklingen tilbake fra 2016 frem til i dag

Hvis du vil analysere hvilken effekt din Facebookside har, så kan du gjøre det her.

Rapporten er gratis. Registrer epost-adressen din nedenfor, så sender jeg deg rapporten Facebook-effekt 1H 2018.

[mc4wp_form id=»1217″]

 


Rapport for enkeltsider

Du kan bestille analyse av en enkelt Facebookside. Analysen tar for seg de samme temaene som den generelle rapporten, men viser resultatene fra din side. Analysen vil også sammenligne din sides resultater med den aktuelle bransjen og resultatene i den generelle rapporten. Kontakt meg på sl@areca.no for å bestille analysen.

 

You may also like...

2 Responses

  1. 27. september 2018

    […] Facebook-effekt for første halvår av 2018 viser at ingen kommersielle bransjer har høyere klikkrate på sine poster enn mediebransjen. 5,7% […]

  2. 13. februar 2019

    […] og bruker store summer på sponsede kampanjer, men som Ståle Lindblad sier i den siste rapporten Facebook-effekt H18: «Du bør ikke bruke annonsering til å kompensere for dårlig organisk rekkevidde. Dårlig […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.