Kreativt Facebook-stunt
Det var med en viss forundring jeg registrerte at Høyre delte valgkampvideoen «Ti grunner til at Norge trenger en ny regjering» fra Arbeiderpartiet på Facebook. Med kommentaren «Ukens kleineste video?» inviterte de egne følgere til å se videoen og stille spørsmål i kommentarfeltet. I skrivende stund (onsdag kveld) har posten fått 242 kommentarer. Høyre har besvart godt over halvparten. Originalinnlegget på Arbeiderpartiets Facebookside har til sammenligning fått 105 kommentarer (10 er besvart). Av de ca. 129.000 visningene videoen har fått totalt kommer ca 16.000 fra Høyres deling av posten.
Vi har tidligere sett eksempler på at politiske partier tar elementer fra hverandres valgkamputspill og bruker det mot hverandre. At man distribuerer erkerivalens materiell til egne følgere helt ufiltrert og uendret, har jeg imidlertid ikke sett tidligere. Min første reaksjon var at dette er veldig kreativt, og veldig risikofylt.
Et av rådene jeg ofte gir i foredrag er at det er bra å prøve og feile i sosiale medier. «Den som intet våger, intet vinner.» Jeg synes det er et kreativt og kult påfunn av Høyre. Det har prøvet og feilet tidligere (#minregjering), og da er det tøft å kaste seg ut på dypt vann igjen.
Ut fra kommentarene som har kommet på begge partiers post, så ser det ut som at begge treffer sine egne velgere med innlegget. På Arbederpartiets side er de fleste kritiske til regjeringen, mens kommentarene på Høyres side stort sett støtter regjeringen.
Jeg tok kontakt med Christian Laland i Høyres kommunikasjonsteam og spurte hva som var motivasjonen bak å dele Arbeiderpartiets valgkampvideo på Høyres Facebookside.
– I Høyre er vi opptatt av å snakke om egen politikk. Videoen deres har en del påstander som rett og slett ikke holder seg. Derfor valgte vi å dele videoen, og samtidig invitere Facebook-brukere der ute til å stille oss spørsmål om de påstandene Ap legger frem, som vi mener er urimelige. Så langt har vi svart på godt over 100 spørsmål – og folk ser ut til å være fornøyd med å få Ap-videoen nyansert. Vi ble dog inspirerte, og vi kommer ut med en egen ti-punktsvideo i dag: 10 grunner til å stemme Høyre.
– Er dere ikke redde for at dere bidrar til Arbeiderpartiets valgkamp?
– Vi er ikke spesielt bekymret for å bidra til Arbeiderpartiets valgkamp. Folk flest er nok reflekterte nok til at de ikke svelger disse påstandene uten å sjekke fakta selv. Det kan de for eksempel gjøre i Høyres kommentarfelt.
– Hvordan har effekten vært i forhold til det dere forventet?
– Det er tidlig å si noe om langsiktig effekt, men den umiddelbare effekten vi ser er at folk er glade for at vi nyanserer påstandene. Jeg registrerer også at vi har fått flere kommentarer på Arbeiderpartiets video, enn Arbeiderpartiet selv. Det er jo litt fiffig. Men å dele Aps innhold er nok ikke noe vi kommer til å gjøre spesielt mye av inn i valgkampen.
Nå blir det spennende å se om Arbeiderpartiet har et enda mer kreativt svar på Høyres Facebook-stunt.
Det virkelig interessante er om videoen bidrar til å flytte velgere den ene eller den andre veien. Svaret på det får vi 11. september. Inntil da ser ihvertfall jeg frem til flere kreative stunt fra partiene i sosiale medier.
Foto: Stortinget