Facebook som trafikkdriver til nettsider
Mange bruker Facebook til å drive trafikk til nettsider. Det sosiale nettverket er den viktigste kilden til trafikk for flere nettaviser, blogger og nettbutikker. Det er imidlertid stor variasjon i hvilken effekt Facebook har som trafikkdriver. De flinkeste får 3-4 ganger så bra effekt av Facebook som gjennomsnittet.
Det er primært to faktorer som avgjør hvor bra Facebook er som trafikkdriver: Rekkevidden og klikkraten. Begge kan du gjøre noe med. Det er innholdet du poster som avgjør hvor bra effekt du får av Facebook.
Innhold
Mange poster bare en «dum» linkpost, og lar Facebook hente tittel, ingress og bilde. Dette er en dårlig strategi. Facebookposten bør stå på egne ben som en selvstendig historie. Når brukeren ser posten skal hun få lyst til å klikke på linken for å få med seg resten av historien. Det viktigste er et bra bilde og en god beskrivende tekst. Dette er de to første elementene brukerne ser på.
Ikke la deg friste til å drive klikkfisking, det vil si å bruke en tittel som «lurer» brukere til å klikke på noe som de egentlig ikke er interessert i. Facebook slår ned på dette, og reduserer rekkevidden til sider som driver klikkfisking.
Det er enkelt å endre bildet, tittelen og ingressen som Facebook foreslår når du deler en link. Det er greit å gjøre det på ditt eget innhold. Hvis du linker til andres innhold, bør du ikke endre på innholdet uten å avklare det med opphavspersonen.
Posttyper
Linkposter fungerer vanligvis best som trafikkdriver. Når du skriver en tekst og legger inn en lenke i teksten, så vil Facebook vanligvis definere posten som en linkpost.
Det kan være lurt å prøve ut bilde- og videoposter som trafikkdriver i tillegg til vanlige linkposter. Bilde- og videoposter har normalt en lavere klikkrate enn linkposter, men en høyere rekkevidde kan kompensere for det på noen sider.
Les mer om dette i avsnittet «Linkindex» nedenfor
Rekkevidde
Rekkevidden er det antallet brukere som får posten din opp i nyhetsstrømmen sin. Høyere rekkevidde gir normalt flere klikk, og dermed mer trafikk.
Rekkevidden er avhengig av kvaliteten på innholdet ditt. Hvis linkpostene dine ikke fenger målgruppen, vil den nå ut til få brukere. Derfor er det viktig å jobbe med innholdet og følge med på rekkevidden.
Klikkrate
Klikkraten viser hvor stor andel av de som ser posten din, som velger å klikke på lenken. En høy klikkrate gir mer trafikk til nettsiden.
I 2016 var den gjennomsnittlige klikkraten for linkposter fra norske Facebooksider 4,5%. Det vil si at Facebookpostene genererte 45 klikk pr. 1000 visninger. Norske nettaviser hadde i 2016 en klikkrate på 6%, så de fikk større effekt av Facebook som trafikkdriver enn gjennomsnittet.
I motsatt ende av skalaen finner vi Bank- og Finansbransjen, som hadde en klikkrate på under 2%. Det vil si at en bank i snitt må nå ut til mer enn tre ganger så mange brukere med hver post som en nettavis for å drive like mye trafikk til nettsiden.
Linkindex
Akkurat som at en høy klikkrate kan kompensere for lav rekkevidde, så kan høy rekkevidde gjøre at poster med lav klikkrate likevel er gode trafikkdrivere. For noen Facebooksider er bilde- og videoposter godt egnet til å drive trafikk til en nettside, siden disse postene ofte når 2-3 ganger så mange brukere som linkposter.
For å avgjøre hvilken posttype som er mest effektiv som trafikkdriver for en Facebookside, kan du bruke Linkindex. Linkindeks er en verdi som regnes ut basert på både rekkevidde og klikkrate. Den posttypen med høyest Linkindex er den mest effektive trafikkdriveren.
Du kan finne klikkrate og Linkindex for de ulike posttypene på din Facebookside med verktøyet SoMeStatus.com
Foto: Pixabay.com & SoMeStatus.com
2 Responses
[…] er den viktigste kilden til trafikk for mange nettsider, og linkposter utgjør 56% av postene fra norske Facebooksider de siste tre månedene. Dette […]
[…] Både rekkevidden og klikkraten påvirkes av innholdet ditt og hvilken posttype du velger. I posten «Facebook som trafikkdriver til nettsider» kan du lese mer om sammenhengen mellom disse […]