Godt innhold fungerer fortsatt på Facebook

reach

Mange «eksperter» påstår at man må betale for å nå ut med innhold på Facebook. Det er tull!

Godt innhold fungerer fortsatt. En analyse av 18.570 poster på Facebook fra de siste 3 månedene viser at de i gjennomsnitt når ut organisk* til 32,6% av de som liker siden.

Tallene motbeviser påstanden om at virksomheter er nødt til å betale for å nå ut med innholdet sitt. Poster du innhold som er interessant, relevant og verdiskapende for målgruppen din, så når du ut uten å betale.

Analysen bygger primært på poster fra norske Facebooksider. Selv om det er få Facebooksider fra utenfor Norden i analysen, så er det tegn som tyder på at den organiske rekkevidden er betydelig høyere i her hjemme enn i land utenfor Norden.

Den organiske rekkevidden har ligget stabilt rundt 32-33% de siste to årene.

Når flere norske «eksperter» påstår at den organiske rekkevidden er 5-6%, så kan dette skyldes at det er rekkevidden som rapporteres blant Facebooksider i USA. Nivået i Norge er med andre ord betydelig høyere.

Myten om at Facebook bevisst reduserer den organiske rekkevidden for å tvinge bedrifter til å betale for promotering bygger på en misforståelse. Det som begrenser Facebooks inntekter er ikke tilgangen på annonsører, men tilgang på plass å vise annonser på.

Det som avgjør om du når ut til følgerne dine er om de opplever innholdet som interessant eller ikke. Sider som har fokus på å skape verdi for brukerne har høy organisk rekkevidde. Side som bruker Facebook til «gammeldags markedsføring» når ut til få.

Organisk rekkevidde varierer fra bransje til bransje, men snittet er jevnt over på et relativt høyt nivå:

  • Mediebedrifter: 23,4%
  • Restaurant/bar: 34,7%
  • Gull og ur: 40,5%
  • Eiendom: 29,7%
  • Hotell: 25,8%

Hva som er godt innhold varierer fra virksomhet til virksomhet. En tommelfingerregel er å fokusere på å skape verdi for kunden. Et annet tips er å tenke «hva ville jeg like å se hvis jeg var kunden min».

Analysen er gjort med verktøyet somestatus.com, et gratis verktøy som undertegnede har laget.

* Organisk rekkevidde er de som ser en post fordi de følger siden eller går inn på siden.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.