Dopede medier
Norske redaktører river seg i håret over Facebook. Ikke bare «stjeler» det sosiale nettverket annonsekronene deres, de sletter innlegg også. «Mark Zuckerberg må innse at han har et redaktøransvar» og «Facebook må slutte å sensurere redigerte medier» er overskrifter som går igjen. Redaktørene, med Aftenpostens Espen Egil Hansen i spissen, mener at de må presse Facebook til å bli en mer samarbeidsvillig distribusjonskanal for å få tilbake posisjonen de en gang hadde.
Redaktørene tar feil!
Da Facebook endelig stilte til debatt med norske medier, så sendte de ikke Mark Zuckerberg eller noen andre fra toppledelsen. De sendte en mellomleder fra Europakontoret. Han forsikret at Facebook setter stor pris på engasjementet i Norge, men understreket at norske redaktører ikke kan forvente særbehandling. En bruker er en bruker hos Facebook.
Redaktørenes store utfordring er ikke Facebooks retningslinjer. Redaktørenes store utfordring er at de tydeligvis ikke forstår seg på Facebook og sosiale medier.
Skape verdi for brukeren
Sosiale medier handler om å skape verdi for andre brukere gjennom å dele godt innhold. Det er grunnmuren som alle sosiale medier er bygget på.
Dette har åpenbart ikke norske redaktører forstått. De deler ikke sitt innhold på Facebook for å skape verdi for meg, de deler det for å friste meg til å klikke på linken som tar meg inn på nettsiden deres slik at de får flere visninger av annonsene sine. De ser ikke på Facebook som et sosialt medium, men som en trafikkgenerator. De bruker sosiale medier til å skape verdi for seg selv, ikke brukerne.
Den eksplosive økningen i bruken av sosiale medier gjorde at denne strategien ga en voldsom trafikkøkning på kort sikt. Mediene trodde at de hadde funnet en medisin som virket. I realiteten hadde de bare dopet seg. Idrettsutøvere som forbedrer prestasjonene sine gjennom bruk av doping blir ikke bedre idrettsutøvere. De blir bare dopede idrettsutøvere.
Norske medier er ikke viktige for Facebook
Når Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde hevder at mediene innhold er viktig for Facebook, så tar han sørgelig feil. De fleste medier deler ikke godt innhold på Facebook. De deler «dumme» linker til innhold på egne nettsteder. I tillegg så krydrer de ofte linkene med klikkvennlige titler for lure til seg noen titalls ekstra klikk. Det er ikke godt innhold for Facebook, det er dårlig innhold.
Facebook er viktigere for norske medier enn norske medier er for Facebook.
I doprusen har mediene samtidig helt barnet ut med badevannet. De har ofret leserne, og satset alt på klikkerne. En klikkvennlig tittel har blitt viktigere enn godt innhold.
Det er ikke Mark Zuckerberg eller Facebooks retningslinjer som har satt mediene i den vanskelige situasjonen de er i. Det har redaktørene gjort selv. Skal de lykkes på Facebook, så må de ha fokus på å skape verdi for brukerne gjennom å dele godt innhold. Da vil de sannsynligvis tiltrekke seg færre klikk, men de vil få flere lesere.
Det er lønnsomt, for fornøyde lesere betaler for å lese godt innhold. Klikkere, de bare klikker.