Nytt design på Facebooksider
Facebooksider får i disse dager et helt nytt design. Det nye designet fremstår som renere og tydeligere, og gjør det enklere for virksomheter å nå ut med profil og budskap.
Oppgraderingen til det nye designet skjer for alle sider samtidig, men vil rulles ut gradvis til brukerne. Hvis det ikke har dukket opp hos deg ennå, så kommer det snart.
Med denne oppgraderingen vil designet på desktop og mobil bli mer harmonisert. Selv om det fortsatt er enkelte forskjeller, så henter det nye designet flere elementer fra det oppdaterte mobildesignet som kom i fjor høst.
En stor endring er at det ikke lenger vises annonser på Facebooksiden. Om dette er en permanent endring, eller om det kommer nye annonseformater har ikke Facebook sagt noe om, men slik sidene fremstår i dag er det ingen annonser.
De viktigste endringene er:
Coverbildet (1) er ikke lenger dekket av profilbildet, sidenavnet og knappene. Nå har du hele bildet til disposisjon. Det gir større frihet til å lage verdiskapende bilder som gir brukeren et godt førsteinntrykk av virksomheten.
Formatet på desktop er 828 x 315px, og på mobil er det 640 x 360px. I praksis vil det si at et bilde tilpasset desktop blir kuttet på sidene på mobil, mens et bilde tilpasset mobil blir kuttet oppe og nede på desktop. En løsning kan være å lage et bilde som er 828 x 466, men som «tåler» at det kuttes bort 76px oppe og nede. PNG skal visstnok gi et kvalitetsmessig bedre resultat enn JPG.
Eksempler på kreativ bruk av coverbildet kan du se i denne posten
Profilbildet (2) er flyttet ut i venstre kolonne. Det har samme format som tidligere (160 x 160px), men kommer tydeligere frem i det nye designet.
Navnet på siden (3) er også flyttet ut i venstre kolonne, under profilbildet.
Applikasjoner (Faner) (4) har fått en mer prominent plass på siden igjen. Nå vises alle applikasjoner i venstre kolonne og er mer synlige og lettere tilgjengelig. Applikasjonslisten er ‘sticky’, så den fortsetter å være synlig selv om brukeren scroller nedover på siden.
Liker-knappen (5) og de andre knappene som tidligere lå oppå coverbildet er nå trukket ned under bildet. Det gjør knappene mer synlige og designet renere.
‘Call to action’-knappen (6) har blitt større mye tydeligere. Knappen er nå blå, slik den også er på mobil, og er flyttet under coverbildet.
Et nytt søkefelt (7) lar deg søke i postene på siden. Det fungerer fint å søke i poster. Det virker som at søk i poster flere år tilbake er ganske ressurskrevende, for responsen blir merkbart dårligere jo lenger tilbake i tid man kommer.
Alle informasjonsboksene (8) som tidligere var i venstre kolonne er nå flyttet over i høyre kolonne. Her finner du informasjon om siden, innlegg fra brukere, bilder, videoer, arrangementer, anmeldelser, de tre viktigste applikasjonene osv.
Venstre kolonne og toppen av siden er synlig også når man går inn på en av applikasjonene, slik at både knapper og applikasjoner er tilgjengelige. Både coverbildet og profilbildet vises også.