Norgesmestere i klikkfisking
Jeg gjorde nylig en uformell opptelling av andelen saker i fem store nettaviser som kan ansees som klikkfisking. Alle de fem hadde en betydelig andel artikler jeg oppfattet som klikkfisking, men den ubestridte «norgesmesteren» er Sporten.com. Der var mer enn halvparten av sakene forsynt med titler jeg oppfattet som klikkfisking.
De to minst dårlige i undersøkelsen, Dagbladet og Aftenposten, hadde hele 14% lokketitler. Selv de mest seriøse redaktørene mener tydeligvis at hver syvende artikkel er så uinteressant at leserne må lures til å gå inn på den.
Jeg irriterer meg kanskje mer enn de fleste over fenomenet. Det skyldes nok min overbevisning om at medier som forsøker å lokke lesere til å klikke på saker som de sannsynligvis ikke er interessert i er en viktig del av årsaken til medienes tøffe hverdag.
Når man tar en kjedelig NTB-sak og klistrer på en tittel som skal friste klikkerefleksen så er det ikke journalistikk, det er lureri.
Klikkfisking ødelegger leserens tillit til mediene. Hver gang jeg opplever at artikkelen bak en tittel ikke svarer til forventningene, så gir jeg ubevisst nettavisen et mentalt minus. Tilsvarende så fører gode artikler til ett eller flere mentale pluss. Når overvekten av minuser blir for stor, så blir jeg ubevist skeptisk til de fleste artiklene i den aktuelle nettavisen. I enkelte tilfeller får jeg nok. DinSide.no var en av mine favoritter tidligere. Nå har jeg ikke vært inne på DenSide.no på 2-3 år.
Det store problemet med manglende tillit melder seg når mediehusene skal forsøke å ta betalt for innholdet. Når leseren allerede er skeptisk til å klikke på gratisartikler, så er det åpenbart at betalingsviljen ikke er der.
Det forundrer meg at journalister, som vanligvis står på barrikadene for sin integritet, er villige til å kaste alle prinsipper på båten for noen titalls ekstra klikk.
Om undersøkelsen
Tallene er basert på en uformell opptelling i fem av landets nettaviser på et gitt tidspunkt. Jeg talte totalt antall artikler på nettavisens forside. Annonser og annonsørinnhold ble holdt utenfor.
Jeg talte så de av titlene som jeg oppfattet som klikkfisking. Hvilke titler som ble regnet som klikkfisking er min egen subjektive vurdering.
Om Nettavisen
En betydelig andel av nettavisens artikler er blogginnlegg. Disse ble talt med i Nettavisens totale antall artikler. Dette bidro til å trekke andelen artikler med lokketitler ned.
Tallene
Artikler Totalt |
Klikkfisking |
Andel |
|
Sporten.com |
27 |
14 |
52 % |
Nettavisen |
70 |
23 |
33 % |
VG |
101 |
16 |
16 % |
Aftenposten |
98 |
14 |
14 % |
Dagbladet |
175 |
24 |
14 % |
1 Response
[…] Norgesmestere i klikkfisking (Ståle Lindblad) […]