Flyktige prinsipper
Det får hardbarkede journalister til å se rødt, og er det nye fy-ordet rundt bordet på Stopp Pressen: Content marketing – innholdsmarkedsføring.
Det river i etikksjelen til mange journalister at kollegaer produserer journalistisk innhold på oppdrag fra «profittjagende selskaper». Forsikringer om at journalistisk uavhengighet er ivaretatt slås tilbake med at «det er pengene som rår», og at betalt journalistikk aldri vil være uavhengig.
Dem om det!
At de samme uavhengige journalistene daglig vinkler saker ut fra egen politisk overbevisning forbigås i stillhet. Politisk vinkling er visst greit, risiko for kommersiell vinkling er fy-fy.
Det vil si, én form for kommersiell vinkling er greit: Å vinkle litt kjedelige saker slik at de fremstår som saftige og spennende for intetanende lesere, og genererer mer annonseinntekter til mediehuset, det er greit. Det dreier seg jo i bunn og grunn bare om å skape inntekter som skal lønne journalistene. Det er tross alt ikke like kommersielt som å skape inntekter for å lønne ansatte i Rema 1000 eller Statoil.
Da jeg vokste opp, så lærte jeg at Aftenposten skrev ekstra pent om Høyre, Arbeiderbladet skrev ekstra pent om Arbeiderpartiet og VG gjorde alle tall litt større enn det de egentlig var. Da kunne jeg justere mottakeren i hjernen min, slik at den filtrerte bort skjevhetene.
Det samme gjør jeg når Rema 1000 betaler for journalistisk innhold om mat. Tips om hvordan jeg griller sommerkotelettene er like nyttige enten de er betalt av Rema 1000 eller Schibsted. Og om en artikkel betalt av Rema 1000 nevner at sommerkotelettene de selger på Rema 1000 er ekstra gode, så klarer fortsatt mottakeren i hjernen min å filtrere det bort.
Innholdsmarkedsføring har kommet for å bli. Redaktører og gammeldagse journalister kan mene hva de vil. Hvis ikke mediehusene slipper det til, så finner innholdsmarkedsføringen veien ut til leserne gjennom andre kanaler. Det samme gjelder pengene som følger med.
Istedenfor å stikke hodet i sanden og ri gammeldagse prinsipper burde redaktører og journalister omfavne innholdsmarkedsføringen. Så kan de heller bruke sin journalistiske integritet og uavhengighet på å sørge for at innholdsmarkedsføringen holder et journalistisk høyt nivå.
Content marketing som forretningsmodell
Enkelte nettaviser har innholdsmarkedsføring som forretningsmodell. For de fleste vil det si at de, i tillegg til å ha journalister som produserer uavhengig innhold, lar virksomheter betale for å publisere journalistisk innhold. Noen av de fremste blant disse er:
Forfatteren har oppdrag for Inspirator AS, som samarbeider med InnoMag.no