Virallotteriet
Viral spredning i sosiale medier er vanskelig å planlegge. Hver gang jeg forventer at en post skal ta av i sosiale medier, så er responsen like fraværende som vann i Sahara. De gangene jeg har «truffet planken» har det kommet fullstendig uventet. Velkommen til virallotteriet.
Jeg vinner i virallotteriet av og til. Jeg vant denne uken. En av rollene mine er å være mediesjef i en Tippeligaklubb. Sist lørdag satt jeg og jobbet sent etter en hjemmekamp. En av spillerne var litt misfornøyd med egen innsats, og da jeg fant et videoklipp hvor han slo tunnel på en motspiller bestemte jeg meg for å lage en liten video som kanskje kunne glede han litt. Med kul musikk og video i slow motion ble det et klipp på 34 sekunder med tittelen «Dagens tunnel».
Jeg postet klippet på min private Facebookprofil, sendte link til spilleren og la det i tillegg ut på en YouTube-kanal vi nettopp har startet. Så tok jeg kvelden.
De neste par dagene registrerte jeg at klippet ble delt, likt og kommentert en del, men tenkte ikke mer over det. Det var først da Nettavisen ringte og spurte om rettighetene til videoklippet at jeg skjønte at noe var i gjære. Litt senere på dagen la de ut en artikkel med tittelen: «LSK-talentet vekker oppsikt verden rundt: -Absurd!»
Det viste deg at videoklippet hadde spredd seg som ild i tørt gress rundt i verden. Sportsaviser og nettsteder i Spania, Italia, Portugal, Belgia, USA, Marokko, Tyskland og en rekke andre land rundt i verden viste klippet. Flere hadde laget sine egne varianter av videoen.
Hvor mange som har sett videoen (eller en variant av den) vet jeg ikke. Jeg har talt et sted mellom 150.000 og 200.000 visninger på de postene jeg har funnet. Jeg oppnådde det jeg ville med videoen: det ble fokus på de positive prestasjonene til spilleren i kampen.
Hva kan vi lære?
Min viktigste lærdom er at viral spredning ikke kan planlegges. Innhold jeg forventer mye av feiler som regel, og de gangene jeg lykkes så kommer det som en stor overraskelse. Derfor har jeg fokus på å lage innhold for målgruppen min, og tar eventuell viral spredning som en bonus.
Noen tips for å gjøre innhold mer «viralvennlig»:
- Gjør innholdet kort. Både tekst og video bør være så kort som mulig.
- Bruk tekst på videoer. Husk at Facebook viser video uten lyd.
- Du må fange brukerens interesse med én gang. Det gjelder både tekst og video.
- Velg et godt bilde. Det første brukeren ser på er bildet i posten.
- Unngå klikkfisking. Pass på at beskrivelsen stemmer overens med innholdet.
Her er videoen som gikk viralt: