Hektet på likes
Få områder innen sosiale medier er så misforstått som hvem som ser innholdet du deler på Facebook. Hvor mange ser postene dine? Er det mulig å nå de som liker siden uten å betale?
«Eksperter» og journalister hevder at Facebook bevisst gjør det vanskelig for bedrifter å nå ut med innholdet sitt, og at den eneste løsningen er å betale for annonsering. Det er feil. I praksis viser det seg at det er du selv som bestemmer om postene dine skal nå ut eller ikke. Deler du bra innhold og har relevante følgere, så kan du nå de fleste som følger siden din uten å betale. Har du mer fokus på likes enn på innhold, så når du i praksis ut til få.
Tenk deg følgende tre Facebooksider, alle er butikker i ulike bransjer:
- Klær (ca 134.000 likes)
- Kosmetikk (ca 18.000 likes)
- Gaver (ca 14.000) likes
Hvilke av disse når best ut med budskapet sitt?
Vi analyserte 24.000 Facebook-poster fra disse og en rekke andre Facebooksider med verktøyet SoMeStatus.com. Kun poster som ikke ikke promotert (dvs. det er ikke betalt for å øke rekkevidden) er med i analysen. Vi la sammen antallet mennesker som ser hver post organisk* og viralt*, og regnet ut gjennomsnittet for hver enkelt side.
Resultatene viser at hvor mange likes en side har er nesten helt uten betydning for hvor mange som faktisk ser postene. Det er HVEM som liker siden og INNHOLDET som betyr noe.
Legger vi inn resultatet av analysen, så ser listen over våre tre sider slik ut:
Side | Likes | Rekkevidde for poster |
Kosmetikk | 18.000 | 5.299 |
Gaver | 14.000 | 5.002 |
Klær | 134.000 | 4.942 |
Alle tre sidene når ut til ca 5.000 mennesker med hver post de deler. Klesbutikken har nesten 10 ganger så mange likes som de to andre, men når ut til færrest.
Faktisk så er det slik at de 5.000 som ser postene fra gavebutikken sannsynligvis er mer relevante enn de 5.000 som ser postene fra klesbutikken. Med en gjennomsnittlig organisk rekkevidde på bare 4%, er de fleste av de 134.000 som liker siden egentlig ikke interessert i innholdet de deler. Dette gjelder trolig også en betydelig andel av de 5.000 som ser hver post.
Gavebutikken, derimot, har en organisk rekkevidde på 28,5%. Det indikerer at mange av de 14.000 som liker siden liker innholdet de deler. Dermed er også en mye større andel av de 5.000 som ser postene i målgruppen.
Tilsvarende forskjeller finner man i alle bransjer. Innen Bank/Finans varierer organisk rekkevidde mellom 17% og 37%, i hotellbransjen er ytterpunktene 16% og 76%. Gjennomsnittet blant alle de 24.000 analyserte postene er 31,3% organisk rekkevidde. De beste sidene i analysen når flere mennesker organisk og viralt enn de har følgere – uten å betale en krone i promotering.
Har man lav organisk rekkevidde vil også viral spredning ha mindre verdi. Har du mange følgere som ikke er i målgruppen din, så er risikoen stor for at heller ikke vennene deres er interessert i virksomheten din.
Antall likes en side har er med andre ord nesten helt uvesentlig. Det er kun likes fra mennesker i målgruppen din som har noen verdi, og disse har kun en verdi dersom innholdet som deles er interessant og relevant.
Et eksempel på hvor meningsløst det er å fokusere på antall likes er fotballklubben Mjøndalen IF. Etter at de hadde blitt skrytt opp i skyene av pressen for sin imponerende vekst i antall likes, avslørte Hans-Petter Nygård-Hansen på sin blogg at kun 14% av de som liker siden er fra Norge. De fleste kom fra Indonesia, Hellas og land i Midtøsten. Hverken de eller vennene deres kommer vel noen gang til å ta turen innom Isachsen Stadion.
Analysen er gjennomført med analyseverktøyet SoMeStatus.com. Det er et gratisverktøy som blant annet måler organisk og viral rekkevidde for poster på Facebooksider.
* Organisk rekkevidde er antall som ser posten fordi de liker siden eller ved å gå inn på siden.
Viral rekkevidde er de som ser posten fordi en venn har likt, kommentert eller delt posten.
I analysen på SoMeStatus.com vises disse i %-andel av det antallet brukere som liker siden.
Hvorfor hadde mjøndalen masse likes fra indonesia, hellas og land i midtøsten?
Det er vel egentlig bare de selv som har svaret på det.
Når man kjøper likes, så får man gjerne den type følgere gjennom «klikkfabrikker» som er lokalisert i disse landene. Om folk i Mjøndalen eller utenforstående har kjøpt likes, eller om det er helt andre grunner, det blir bare spekulasjoner. Det viktige er at disse «likerne» er helt verdiløse for en lokal norsk fotballklubb.